Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontwormen

Bericht door pearlsofpassion »

Lintwormen vind je normaal wel niet, enkel de stukjes. Het zijn de voorplantingsstukjes die achteraan afgescheiden worden. Ze zijn vierkant of rechthoekig.
Normaal krijgen ze niet nog één als ze die stukjes binnen zouden krijgen want die moeten eerst elders ontwikkelen (ben even kwijt waar... :???: ik denk in runderen wel, en worden dan als blaasworm ingebouwd in het spierweefsel en kan je zo binnenkrijgen) maar komen dan als blaasworm (larve) binnen. Dan hechten ze zich vast in de darmwand en groeien daar verder. Dan scheiden ze dus stukjes vol met eitjes af die er via de uitwerpselen uit komen. Maar de ene lintworm blijft dus in de darm vastzitten.

Niet alle ontwormingsmiddelen werken tegen lintworm denk ik, eens nakijken of hetgeen wat je hebt ertegen werkt. Anders moet je mss iets sterkers gebruiken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontwormen

Bericht door Anne »

Ja het staat op het doosje van de verpakking tegen welke wormen het werkt.
Ik heb nog met de dierenarts overlegd en ze hebben me geadviseerd om het even aan te kijken,
omdat de worm in de grond ook wel een "oude worm" nog kan zijn. Dus nu zit ik bijna elk poepje met een vorm om te draaien :esick:
Ik hou het in de gaten in ieder geval.
De twee kleintjes krijgen eind oktober in ieder geval nog hun ontworming
Bedankt voor het mee denken Pearl!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Ontwormen

Bericht door yana »

Wij hadden van Bayer die pipetjes gebruikt vd katten tegen wormen. Was 6jr geleden dat ze ontwormt zijn. Ze komen niet buiten, maar DA zei dat tóch via vlooien besmetting kon plaatsvinden..Heb niet 1 worm gezien erna, dood of levend. Ervoor ook niet trouwens. Was meer preventief..Doe wel paar keer per jaar ontvlooien met pipetjes, maar niet zo vaak als voorgeschreven. (3 a 4x/jaar ofzo.)
Spul van Bayer werkt erg goed. Geen serieuze bijwerkingen. Wat losse haren en vacht bleef vrij lang plakkerig.
Gebruikersavatar
Kadavir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2011 14:29

Re: Ontwormen

Bericht door Kadavir »

Argh, ontwormingspillen, daar houdt mevrouw niet van!
Een hele pil in haar eten liet ze gewoon als enige liggen en fijngestampt in een lekker tonijnmaal liet ze het hele bakje staan! Ik wilde haar geen honger laten lijden, maar heb het wel langer laten staan zonder nieuw voer te geven, maar het werkte voor geen meter.

Nu zegt mijn huisgenoot dat we 't in haar bekje moeten 'duwen' maar ik vind het wel een beetje sneu allemaal. :(
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontwormen

Bericht door Anne »

Is niet sneu ;-) Een kat met wormen is veel zieliger! Ik gebruik thuis een pillenschieter en dat werkt perfect.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Ontwormen

Bericht door Lovecat »

Ik 'duw' de ontwormtabletten ook gewoon naar binnen. De allereerste keer had ik pasta gekocht die je met zo'n spuit in hun bek kon spuiten, maar die vond ik lastiger en zij vonden het enger.

Bij Dex is het in een sec. gepiept, Mosa is lastiger, maar ik neem hem gewoon in de houdgreep, 'duw' zijn kaken van elkaar af door m'n vingers er tussen te zetten en ik mik het pilletje achterin z'n keel. Succes verzekerd. Anders van die vitakraft kauwstaafjes kopen, stukje afbreken en daar pilletje in doen en dat aanbieden. Het is echt niet sneu, het is voor hun eigen bestwil. Beter leer je het nu goed doen met ontwormtabletjes, dan heb je het straks makkelijker als je kat later bijv nog een ab kuur moet o.i.d.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontwormen

Bericht door nellebel »

zoals"lovecat" beschrijft doe ik het ook (deed ik het ook, bij nellie, flippie trapt overal in, stop ik het onder het eten).
op schoot zetten met de rug naar je toe, koppie achterover en met duim en middelvinger bovenkaakje vastpakken (dus eigenlijk het koppie fixeren) en dan met de wijsvinger dus je zo het kaakje naar odneren, mikken en voila. Het onderkaakje kun je makkelijker bewegen als de bovenkaak, want dan moet het hele koppie mee. Als je meteen aan de onderkaak gaat trekken zonder de bovenkant te fixeren beweegt ze gewoon haar koppie mee en krijg je het niet open of ze bijt in je vinger. Dit heeft mijn DA me geleerd. Werkte prima. En daarna een lekker hapje, zodat ze beloond worden.
Je krijgt er vanzelf meer handigheid in. ik deed het ook een paar keer met zijn tweeen. Later alleen en zo'n handigheid dat t binnen 2 tellen was gepiept. als je t koppie nog even naar achteren houdt (niet helemaal maar zodat t bekkie recht omhoog staat) en je wrijft over het keeltje slikken ze vanzelf.
Ik oefen nu met flippie (deed ik ook met sjefke) al vaak om gewoon in het bekkie te kijken zodat ik handigheid houd en zij er gewend aan raakt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Ontwormen

Bericht door Cerna »

Waarom zo moeilijk doen wanneer er pipetjes bestaan? Er zijn zelfs combinatieverpakkingen tegen vlooien en wormen. Haartjes in de nek opzij doen, druppeltje, klaar is kees.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontwormen

Bericht door nellebel »

weet je dat ik daar meer moeite mee heb als pilletjes. hahaha. Ligt natuurlijk ook aan de kat. voordat ik die haartejs goed aan de kant heb en twijfel natuurlijk of ik hetop de goede plek doe en ze er echt niet aan kan, heb ik die pil al meteen in het bekkie. Maar ja, heb bij mijn vorige kat dan ook goed geoefend. En flippie kan veel hebben. Is overal gemakkelijk in. Pillen hoeft nu niet meer (ze wordt niet meer ontwormd en ontvlooid, mag voorlopig even niet, kan toch weerstand aantasten of allergische reactie geven) Als AB krijgt ze altijd pasta, als het nodig is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Ontwormen

Bericht door Lovecat »

Waarom zo moeilijk doen wanneer er pipetjes bestaan? Er zijn zelfs combinatieverpakkingen tegen vlooien en wormen. Haartjes in de nek opzij doen, druppeltje, klaar is kees.
Voor mij is het niet 'moeilijk doen', het is een fluitje van een cent.
Ik ontvlooi mijn katten niet dus die combi-pipetjes wil ik sowieso niet.
Maar ik vind de pipetjes ook echt niet zo handig, pilletje is veel sneller gepiept (in mijn geval) en ik 'vertrouw' het meer, die pipetjes loopt de vloeistof nog weleens weg en met Dex zijn pluizige vacht komt het echt niet 100% op de huid.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontwormen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ontvlooi ook niet meer tenzij ik iets zie, omdat ze tegenwoordig niet meer buiten komen. Vroeger was het gewoon vaker nodig omdat ze gewoon buiten vlooien opdeden. Toen deed ik het om de anderhalve maand denk ik, omdat dat ook nog voldoende goed werkt. Alleen als er echt een serieuze besmetting is geweest doe je er beter aan een paar maanden heel regelmatig te onvlooien tot alles weg is.
Ontwormen heb ik ook eens nagelaten en ik had meteen een wormincident, dus dat doe ik niet meer... Elke drie maand een pilletje, voor de zekerheid. Je kan het aan de buitenkant namelijk niet zien... (wat bij vlooien wel het geval is)

Ik doe het trouwens ook gewoon, mondje open, pilletje erin... Of laat ze het opeten als een snoepje. Zoals ze zelf willen ;-)
Maar dat gaat natuurlijk enkel met goede ontwormingsmiddelen. Als je gewoon bij de apotheek pillen vraagt krijg je van die tabletten die je onder het eten moet doen (waar ze natuurlijk omheen eten) of pas in 4 stukken als pilletje kan geven. Maar ik kan je verzekeren dat dat wel degelijk een gevecht wordt dan! En de wormen zijn er niet eens allemaal mee weg van de eerste keer.
Dus een goed middel kopen, ook belangrijk! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Ontwormen

Bericht door Lovecat »

Ik ontworm wel 4 x per jaar (vanaf nu dan, ze zijn nu kitten af en daarvoor heb ik het ontwormschema strikt aangehouden) Daar wil ik geen risico in lopen.

Het ontvlooien wil ik net als jij alleen doen wanneer het niet anders kan. Officieel zou je het volgens de verpakkingen elke maand moeten doen, maar al dat gif op binnenkatten? Nee, ik wil dat niet...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontwormen

Bericht door pearlsofpassion »

Dan doen we het helemaal hetzelfde :grin:

Nee, het ontvlooien op binnenkatten is helemaal nergens voor nodig!
Zelfs als ze vaak buiten zijn is het niet nodig iets te doen tot je iets merkt (tenzij het dus elke maand terugkomt natuurlijk, dan kan je beter eens een paar maanden volhouden). Zeker met een goed middel (en dat is wel nodig) zijn ze tegenwoordig gewoon vrijwel onmiddelijk weg, dus heb je er ook niet zoveel last van.

Ik weet nog dat mijn ouders vroeger goedkopere middelen kochten, maar zoals altijd werd dat eigenlijk duurder omdat je bezig bleef. Pas toen frontline vrij verkrijgbaar werd en we dat gingen gebruiken (want bij de DA kwamen we natuurlijk ook niet veel :roll: ) zijn ze eindelijk echt van de vlooien af geraakt.
Maar goed, dit topic gaat over ontwormen... :oops:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Ontwormen

Bericht door MarjanR »

Ontvlooien en ontwormen ontlopen elkaar niet teveel hoor.
Vlooien houdt in dat je eigenlijk ook moet ontwormen :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Ontwormen

Bericht door Cerna »

Ik ontworm (en misschien moet ik me schamen :oops:) maar een keer per jaar en ontvlooi twee keer. Zodra het warmer wordt (eind april) het eerste pipetje en dan een maand later nog een keer. Zo zijn ze de hele zomer vlovrij en heb dan ook nog nooit een vlo gehad.

Omdat wormen via vlooien of prooidieren op de kat komen en de dames en heer geen vlooien hebben en ook geen prooidieren eten, zou ik niet weten hoe ze aan wormen moeten komen. In huis loop ik op pantoffels en de schoenen hebben altijd schone zolen voordat ik in huis ben omdat er in ons appartementencomplex vloerbedekking ligt.

Maar wanneer ik 'fout' bezig ben, dan hoor ik het graag. De katten hebben trouwens ook nog nooit wormen gehad, maar voor de zekerheid doe ik het dus een keer in het voorjaar.
Plaats reactie