Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 212
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Ontwormen

Bericht door sam »

Ik heb al wat rondgezocht in andere topics, maar vond meer verhalen over pillenschieters en pilletjes in leverworst, dus vandaar dat ik toch een nieuw topic open. Als ik het antwoord toch ergens anders had kunnen vinden: sorry!

Heeft iemand een 'gouden tip' voor het geven van ontwormingsmiddel?
Gisteravond moest Sushi weer een dosis ontwormingspasta hebben en het was weer een dolle boel. Het minst ingewikkeld was het nog om het middel in zijn bekkie te krijgen... Met 2 volwassen mensen en een handdoek tegen zo'n kereltje van 15 weken is natuurlijk een ongelijke strijd!
Vervolgens liep hij als een gek met zijn koppie schuddend door het hele huis, dus de gele spetters zaten overal... En een half uur later moest hij helaas overgeven. Dat deed de lieve schat wel heel netjes in de kattenbak trouwens!
Vanavond dus maar een nieuwe poging, maar op welke manier nu weer? Door zijn eten gemengd trapt hij helaas niet in en als hij het rechtstreeks in zijn bekkie krijgt moet hij dus overgeven. Of moeten we hem meteen daarna wat te eten geven? Wie heeft er ideeën en tips?

Groeten,

Femke
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Stronghold heeft ontwormingsmiddel (en tegelijk ontvlooiing) in een pipetje zitten (verkrijgbaar bij de dierenarts). 2 druppels in de nek en klaar is kees.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Een pil is bij ons niet te doen, dus wij hebben ook ontwormingspasta, wij geven ze de avond ervoor heel weinig brokjes, zodat ze de volgende ochtend erge trek hebben en dus wel de pasta vermengd in blikvoer opeten. Ze trapten er de vorige keer ook niet in, maar toen hadden ze ook niet echt trek, daarom doen we het nu zo.
Hoe lang duurt het voordat ze weer elkaar mogen likken met die stronhold? Anders zou ik ze, als we in Haarlem wonen) in aparte kamers, of de een boven en de ander beneden kunnen doen, totdat ze weer bij elkaar mogen.
I will not pretend
I will not put on a smile
I will not say I'm all right for you
When all I wanted was to be good
To do everything in truth
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

ceteetje schreef:Ik had ontvlooingspul in pipetje toen ik alleen Angie had, maar nu ik er meer katten bij heb, durf ik dat niet meer te geven. Ik ben zo bang dat de ander eraan gaat likken ofzo en dat lijkt me niet best. Mensen met meer katten (Roland?) ...... hoe is jullie ervaring daarmee??
Nee, als je de katten gelijktijdig behandelt zijn ze niet echt 'in the mood' om elkaar te wassen. Die vloeistof droogt heel snel en na een half uurtje kun je hem alweer aaien en is het helemaal reukloos, maar in eerste instantie dan ruiken ze het wel en vinden het niet zo lekker. Door die geur worden ze even in beslag genomen. Storm gaat er bijv. van achteruit lopen (een soort moonwalk :grin: ) en Indy probeert uit de geur te springen (ook lachen). Dat duurt een paar minuten en dan is het alweer opgedroogd

Dus, behandel al je katten op hetzelfde tijdstip en er is geen probleem met elkaar wassen.

Groeten,
Roland
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wij hebben de katten voor de zekerheid een uurtje apart gehouden ,dan weet je zeker dat ze niet gaan likken. Ik merk eigenlijk niks aan Quinto als ik dat spul in de nek druppel, volgens mij heeft hij het niet eens door :lol:
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ik heb nu vitaminthe wormenpasta en dat likken die sufferds zo op!

(let wel: normaal is het inderdaad ook met 2 man vasthouden terwijl de kat in handoek gewikkeld is, bek openbreken..in je vingers gebeten worden..)
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Misschien kun je een ander merk wormenpasta proberen?

En inderdaad die druppels zijn ideaal! :grin:

Ik heb 't laatst ook gedaan en hou de katten gewoon in de gaten. Elkaar likken doen ze hier nog weinig. Dus het was vooral voor mij Linus en Xena in de gaten houden. Maar dit ging prima, niks raars!
Tja en krabben deden mijn katten toch ff, dus dan komt het een beetje op hun poot. Hou je toch niet tegen... :roll:

Succes ermee!

groetjes Babiche
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Roland schreef:Stronghold heeft ontwormingsmiddel (en tegelijk ontvlooiing) in een pipetje zitten (verkrijgbaar bij de dierenarts). 2 druppels in de nek en klaar is kees.
Volgens mij hielp dat alleen tegen spoelwormen, en niet tegen lintwormen..


Ik had voor Raven ook eerst Vitaminthe wormenpasta, maar daar ging hij meestal van overgeven. En als hij er niet van ging overgeven, kotste hij een maand later toch weer wormen uit. Het werkte dus niet echt bij hem.
Van mijn dierenarts kreeg ik toen een Drontal pilletje voor hem. Hij zei dat alleen in Drontal (dus niet in andere merken) een stof zat, die zeer effectief was tegen wormen.
Helaas kotste Raven een maand later weer een hoopje wormen uit. Ik heb hem toen maar 2 van die pillen gegeven, en sindsdien is hij worm-vrij. Hij is 3.5 kg, en 1 zo'n pil is goed voor een kat van 4 kg, dus ik vond het wel raar dat hij er 2 nodig had.


Maargoed. Ik kreeg de pasta goed bij hem erin door hem eerst tussen m'n knieen te klemmen, z'n bek open te houden, de spuit achterin z'n bekje te doen, en na het spuiten zo snel mogelijk z'n bekje dicht te houden tot hij alles heeft doorgeslikt. Dan nog eventueel de gemorste pasta aan z'n pootje smeren, dat likte hij er dan later zelf af. Je kan natuurlijk ook de hele kat insmeren met pasta, maar het laat wel gele vlekken achter. :P
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 212
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Pfoei gelukt!

Sam likt die Vitaminthe pasta ook gewoon braaf van een lepeltje, maar Sushi kan er dus niet tegen en kotst de boel weer even vrolijk uit...
Net dus bij de da zo'n Drontal pilletje gehaald. Sushi is 2 kg, dus hij moest een half pilletje. Dat halve pilletje had ik weer doormidden gebroken en de twee delen in wat vlees uit een kuipje gestopt. Braaf IN een brokje vlees, niet ertussen. Nou, meneertje is anders nooit kieskeurig wat eten betreft en een grote schrokop, maar dit eten werd minitieus ontleed :wink: Gelukkig zag hij één kwart over het hoofd en at hij dat op, maar de andere wist hij goed te omzeilen. Dus toen heb ik van het overgebleven halve pilletje maar weer een stukje afgebroken, Sushi in een theedoek gerold en de boel naar binnen gemikt. (in 3 pogingen moet ik toegeven :oops: komt ervan als ik niet wil wachten tot Vincent thuis is....)
En het lijkt erop dat hij dit gewoon binnen houdt! Joepie!!!

Maar voor de volgende ontwormingssessie van beide heren ga ik voor zo'n pipetje!

Dank jullie wel voor alle tips en meedenken!

Femke
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Roland schreef:Stronghold heeft ontwormingsmiddel (en tegelijk ontvlooiing) in een pipetje zitten (verkrijgbaar bij de dierenarts). 2 druppels in de nek en klaar is kees.
Is dit geschikt voor kittens?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Je hebt ze in 3 soorten, het gaat namelijk op gewicht. Er is ook een soort voor beesten die minder dan 2 kilo wegen, dus ook voor kittens. Er staat wel bij dat je het niet mag gebruiken bij kittens jonger dan 6 weken, dus daarna mag je wel gewoon Stronghold gebruiken.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

The Lizard Queen schreef: Volgens mij hielp dat alleen tegen spoelwormen, en niet tegen lintwormen.
Dat klopt. Verder zijn er geen of weinig middelen die echt alles tegelijk aanpakken. Stronghold is er wel mee bezig om ook lintwormen in de druppels op te nemen.
Voor lintwormen moet je nu nog een pil halen bij de DA.

De Stronghold-druppels werken tegen:

- vlooien
- luizen
- oormijt
- rondworm
- hartworm
- haakworm
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gast

Kitten geeft over na ontwormingspasta

Bericht door Gast »

Hoi Allemaal!

Mijn katertje Vladimir heeft al 2x ontwormingspasta gekregen, maar is daarna gaan overgeven. De eerste keer heeft hij maar 1x overgegeven. En een paar dagen geleden zelfs drie keer. Zou het kunnen dat hij niet tegen de pasta kan? Of zou het aan iets anders liggen?

Groetjes Clara
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Dat kan! Wij hadden het met Quinto ook de eerste keer, die begon ook te spugen nadat hij ontwormingspasta gehad had. Toen we dat de 2e keer bij de da aangaven zei zij dat dit best kon en wel vaker voorkwam. We hebben het toen nog een keer geprobeerd en de 2e keer had hij er geen last van. Anders had de da nog wel een ander middel had ze het over.
Wij hebben het na de eerste keer wel een tijdje laten rusten en pas na weken nog een keer gedaan. Misschien dat dit ook nog uitmaakt?
En anders aan je da vragen of die iets anders weet.
groetjes Sharon
Gast

Bericht door Gast »

Tussen de eerste en tweede keer zaten een aantal weken. Dus daar kan het denk ik niet aan liggen. Aan de da vragen is dan denk ik de enige oplossing. Wie weet is vlady toevallig wel allergisch voor iets dat er in de ontwormingspasta zit... je weet natuurlijk nooit.

Bedankt!
Plaats reactie