Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pixie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2011 21:30
Locatie: Belgie

Re: Ontwormen

Bericht door Pixie »

Heb dus deze middag de DA gebeld, en ze was zelf verbaasd dat de worm er nog niet uitgekomen was.. Ze zei dat hij er tegen vandaag zéker al uit had moeten zijn, en dat ik hem zeker zou moeten gezien hebben.. Ze wist helemaal niet hoe het kon dat hij er niet uitgekomen is, en heeft mij gewoon aangeraden om binnen 2 weken extra te ontwormen.. (Ze had mij een voorschrift gegeven voor Drontal kat)

Milbemax is een ontworming tegen alle soorten (spoelworm, lintworm, hartworm, haakworm) en Drontal ook.. Waarom ze een ander heeft voorgeschreven dan dat ze zelf gegeven heeft weet ik niet.. Misschien is Drontal iets sterker?

In ieder geval: de worm is gewoon nergens te bespeuren... o_O?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Ontwormen

Bericht door pinguin »

Vraagje? ik heb via de dierenarts ontwormings tabletten gehaald (drontal) omdat ik ze alle 2 toch een keertje preventief wilde ontwormen. Omdat ik al had verwacht dat snabbel een probleem zou worden had ik 1 tabletje extra mee genomen. Sproet was geen probleem die at zonder moeite zijn natvoer met vergruisde tablet op.
Snabbel daar in tegen was een ramp. Snabbel trapte niet in de natvoer truck. :ehand: Meneer keek er naar en schoof zijn schaaltje zo van de tafel af. :edoh: Schaaltje gebroken en snabbel die dacht te kunnen vluchten onder het bed. Hij pech want die deur had ik dicht gedaan.
Dus dan maar de kat onvriendelijk methode snabbel gewikkeld in een hand doek en tussen mijn benen in geklemt. Maar was ik ook probeerde ik kreeg die pil er niet in. :evil: . Als laatste redmiddel die pil fijn gemaakt en gemengt met haarbal pasta. Dit goed op zijn poot gesmeerd in de hoop dat die het er af zou likken. Maar een hele muur heeft een nieuw kleurtje gekregen. Want menneer probeerde alles om die troep van zijn poot te krijgen. Uit eindelijk heeft die toch iets van die pil naar binnen kregen want had het de pasta tot op zijn huid aan gebracht. Maar nu heeft die dus niet de hele dosering binnen gekregen. Hoeveel wel geen iedee? Maar nu vroeg ik me af zou ik het opnieuw moeten doen of gewoon laten gaan?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Ontwormen

Bericht door Mleen »

Komend weekend mag ik mijn kittens voor de eerste keer zelf gaan ontwormen! Ik ga eerst kijken of het lukt om het pilletje (Milbemax, is dat een beetje oke?) gewoon in hun bekjes te krijgen. Ik heb gelijk ook Easypil en van die snack-stickjes van Gimcat besteld, zodat ik het pilletje eventueel kan maskeren... Ben benieuwd hoe het gaat. 😅
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Ontwormen

Bericht door KiwiNL »

Milbemax gaat er hier prima in (als ik het een beetje in een kauwstaafje duw eten ze het zonder problemen op). Dit in tegenstelling tot Panacur. Dat heb ik één keer geprobeerd en daar heb ik (en de katten) nu nog een trauma van. De pasta zat overal, behalve in de kat. :roll: :lol:
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Ontwormen

Bericht door Mleen »

Het is goed gegaan net! Had ze van de week al een stukje easypill laten proeven zonder pilletje erin, dat vonden ze lekker! Net allebei met een pilletje erin voorgeschoteld en ze aten het allebei op! Nina een half pilletje Milbemax, want zit nog onder de kilo qua gewicht. Spookje wel een heel pilletje, maar heb twee keer een halfje gedaan. 😊 Ben blij dat het op deze manier goed werkt, dan hoef ik ze ook niet in de houdgreep te nemen.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Ontwormen

Bericht door Sjanke »

Fijn! Mocht jij of de kat problemen hebben met pasta/pilletjes, dan kun je tegenwoordig (bij de dierenarts) pipetten halen voor ontwormen. Zo'n pipet knijp je dan leeg tussen de schouderbladen, net als bij ontvlooien. Stronghold is een voorbeeld, er zijn meer merken.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Ontwormen

Bericht door Mleen »

Dankjewel voor de tip! Mocht het in de toekomst niet meer zo makkelijk gaan dan zal ik dit zeker onthouden. 😉
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Ontwormen

Bericht door Sjanke »

Hoe vaak ontwormen jullie? Vandaag hoorde ik van de dierenarts dat tegenwoordig 4x per jaar wordt geadviseerd. Ik houd zelf 1x per jaar aan omdat er boerderijkatten door onze tuin lopen, maar dat vond ze absoluut onvoldoende. Onze katten lopen alleen in onze eigen tuin en dan eigenlijk alleen nog netjes over de paden :).

De wormeneitjes kun je (of je bezoek) ook met je schoenen etc binnen brengen werd nog gezegd.
kittentjes

Re: Ontwormen

Bericht door kittentjes »

Ik 1 keer per jaar, als ze bij de DA zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontwormen

Bericht door Rik »

Sjanke schreef: 03 jun 2019 17:18 De wormeneitjes kun je (of je bezoek) ook met je schoenen etc binnen brengen werd nog gezegd.
En eten je katten die eitjes dan op? Bij vlooien kunnen ze uitkomen maar wormeitjes op die manier meenemen lijkt mij weinig risico.

Stilstaand buitenwater drinken, vogelpoep, muizen en vogels eten lijkt mij een veel waarschijnlijkere bron. Via KVV (vers vlees) is ook onwaarschijnlijk omdat dat lang diep ingevroren is.

Bowy heb ik nooit ontwormt (20 jaar geworden) en de twee die ik nu heb, heb ik één keer ontwormt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Ontwormen

Bericht door Sjanke »

Ik schrok er van en in eerste instantie klonk het een beetje als geldklopperij, maar op internet is het schema van 4x pj overal terug te vinden. Vlooien kun je vaak zelf nog wel zien, maar wormen zijn lastiger te ontdekken dacht ik. Vandaar dat ik toch ging twijfelen.

Waarschijnlijk speelt voor mij ook mee dat onze Bandit als kitten vol lintwormen zat en daardoor toch wat schade heeft opgelopen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ontwormen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik ontworm ook 4x per jaar met Milbemax omdat mijn poezels prooien en insecten eten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Fienesse
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2021 16:41

Re: Ontwormen

Bericht door Fienesse »

Hallo,

Onze kat heeft een lintworm. Ik mengde Vitaminthe onder haar eten. Na hoeveel uur zouden de wormen verdwenen moeten zijn? We houden ze nu buiten, maar ik vind dat zo zielig...

Bedankt voor de reacties!
Plaats reactie