Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

ik gebruik Drontal tabletten voor wormen het eerste jaar 4 keer en nu 2 keer per jaar dit kan je gewoon bij de da krijgen
Desire
Gerrie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2007 11:07

Bericht door Gerrie »

Hallo, mijn kat van 7 maanden is v.a. het begin erg spugerig geweest, nu spuugt hij ook soms wat vers bloed mee, niet heel veel, maar toch..
Volgens de da is hij kerngezond, vanochtend spuugde hij
we.er een beetje bloed met een dun gekruld draadje erin uit; volgens mij was het een worm, hij bewoog niet.
Gatinho[zo heet hij] is verder superspeels en eet goed.
Ik ga hem wormenpasta geven, of moet ik toch aan iets anders denken?
Bedankt voor jullie aandacht!

Groeten, Gerrie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het zou heel goed spoelworm kunnen zijn en daar is een pipetje van Stronghold een heel goed middel tegen. Ik vind trouwens je dierenarts wel heel erg luchtig reageren!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Hoe vaak ontwormen jullie nu eigenlijk? De DA zei dat je eigenlijk nooit te vaak dat kan toedienen, en omdat de kat van de vorige bewoners vaak wormen had, geven wij Dap maandelijks een tabletje. Hij eet ze ook alsof het snoepjes zijn, dus hij vind het helemaal niet erg...
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

bij ons is dat momenteel zo om de anderhalve maand. Een paar maanden terug was dat elke maand.

onze da zei om de twee maanden, maar als je merkt dat ze er last van hebben moet je ze eerder een tablet geven.

Heb een paar maanden eerder een patroon ontdekt: zodra ze minder enthousiast zijn voor hun brokjes en dit enkele dagen duurt, hebben ze weer een buikje vol wormpjes. Dan geef ik dus een tabletje en na 1 dag, hooguit 2, eten ze weer met volle goesting. In de ontlasting vind ik dan ook altijd wel "witte draadjes". Wormpjes weer mooi weg dus.

Ze zijn nu bijna een jaar, dus ik hoop dat de intervallen wat langer gaan worden. Musti is geen probleem, die eet het op samen met een snoepje (kitbits van Whiskas, kan je ze gemakkelijk in verstoppen), maar Woefie is een echt gevecht. Volgende keer ga ik toch pasta vragen. Misschien gaat dat beter.
Gebruikersavatar
saskiaheijsman
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2006 22:06
Locatie: Breda

Braken na ontwormen

Bericht door saskiaheijsman »

Hallo,
Ik heb onze Paco en BamBam eergister ontwormt (3 pilletjes per kat?!), 1 pil per kilo, vond het al erg veel. Normaal had ik gewoon een pilletje van de dierenarts. Maar nu hadden ze beide gebraakt en niet te zuinig ook. Inmiddels is alles weer oke, maar hoe kan dit nu? Welk middel kan ik beter gebruiken en moet ik het opnieuw doen omdat ze binnen 2 uur gebraakt hebben.
Paco en BamBam worden in augustus 1 jaar.
Groetjes,
Saskia
Paco & BamBam jullie zijn te gek
Mickey & Diesel, ik mis jullie nog elke dag!!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad erg veel, 1 pilletje is meestal zat voor een jonge kat, tenzij hij al heel fors is.

Je moet verder helaas weer opnieuw ontwormen, omdat ze gebraakt hebben, maar dat mag niet direct na een pilletje (kans op een overdosis), dus wacht zeker nog een week en geef ze dan een likje ontwormpasta of haal je gebruikelijke pilletje bij de dierenarts. Zelf zou ik na deze reactie van je katten de pillen die je nu hebt voor de zekerheid met een grote boog in de vuilnisbak gooien.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
saskiaheijsman
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2006 22:06
Locatie: Breda

Bericht door saskiaheijsman »

Ja, ik gebruik ze niet meer. Je moest 1 pil per kilo geven, ja ze wegen 2,5 en 3 kilo, duzzz, ik moest wel. Ik ontworm ze eind volgende week weer, maar dan met pilletje van de DA of een pasta.
xxxxxx
Sas
Paco & BamBam jullie zijn te gek
Mickey & Diesel, ik mis jullie nog elke dag!!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Zowiezo alleen ontwormen als je een worminfectie vermoed.
Preventief ontwormen heeft namelijk geen enkele zin.

Er bestaan trouwens wel tabletten die je per kilo moet geven, mischien was het een overgevoeligheidsreactie?
In elk geval zou ik dit wel even melden bij je dierenarts.
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

tja.. misschien een domme vraag..
maar hoe vaak moet je een kat ontwormen die nooit buiten komt??
doe zelf 1 keer per jaar. is dit voldoende?
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Zolang er geen wormbesmetting is, nooit.
Je kan een wormbesmetting niet voorkomen alleen genezen.
Ik deed het vroeger bij mn vorige kat 2 keer per jaar in de veronderstelling dat dat goed was.
Nu ben ik er dus na veel informatie zoeken over van alles wel achter dat preventief ontwormen zinloos is.
Je kan het doen maar als ze korte tijd later wel wormen krijgen moet je weer die troep geven.
Vergeet niet dat het toch allemaal chemische troep blijft wat in je kat zn lichaam komt.
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

ja precies zo dacht ik er ook over, omdat ze nu inneens beide aan de dunne zijn vond ik t een beetje gek
laatste keer ontwormen was geloof ik in december..
ze komen dus niet buiten he?
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Katten die nooit buiten komen lopen veel minder risico om een wormbesmetting te krijgen.
Mijn katten komen nu elke dag buiten in de tuin, ze staan op een rauw vlees dieet en toch ontworm ik pas als ik zeker weet dat het nodig is.
Diarree hoeft niet perse te wijzen op wormen hoor, het gebeurt hier ook wel eens en het is ook vanzelf weer over.
Al moet ik er dan altijd naar raden wie van de 4 het is :lol:
Darmen kunnen ook wel eens zomaar van slag raken net als bij mensen denk ik dan toch.
Het weer, een koutje, ze zijn er ook net zo gevoelig voor. Alleen als het aanhoud kan het een infectie zijn die niet zomaar over gaat.
Dan zou ik even informeren bij je dierenarts, en dan ook maar niet te lang wachten omdat ze anders uitdrogen.
flying_solo
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2007 18:56

Bericht door flying_solo »

Ik gebruik zelf Profender spot-on voor mijn poezen. Elk ander ontwormingsmiddel is zo'n strijd dat 1 van mijn poezen gaat hyperventileren, erg sneu om te zien.

op de volgende site http://www.dkzuilen.nl/Milbemax.htm#profender staat waar deze pipetten goed voor zijn.
Ook voor lintwormen dus, want het volgende wordt o.a beschreven:
"" Profender Spot-On kan gebruikt worden bij kittens ouder dan 8 weken leeftijd of zwaarder dan 0.5 kg. Het kan ook gebruikt worden tijdens de dracht en tijdens de zoogperiode.
Een enkele dosis dood effectief de larvale en adulte stadia van haakwormen, spoelwormen en alle lintwormen die normaal bij de kat voorkomen. ""

ik vind het een ideaal middel! En is verkrijgbaar bij de dierenarts.
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

Bericht door a3 »

Ontwormen is hier ook altijd een strijd, alles al geprobeerd en met pasta zelfs met het resultaat dat ik in ieder geval ontwormd ben..... :???: T.rex spuugde het gewoon keihard terug zelfs nadat ik zn bekkie een tijdje dichtgeklemd had :twisted:
En natuurlijk tot bloedens toe opengekrabt. Handdoeken, nekvel, pilletjes, pilletjes fijnmalen in vlees werkt allemaal voor geen meter hier.

Ik heb het dus maar opgegeven en laat nu de DA ze met de entingen een kuurtje geven. Als ik tussendoor vermoed dat er een besmetting is ga ik gewoon naar de DA, blijkt voor mij uiteindelijk goedkoper dan al die middeltjes proberen en tegelijkertijd ook minder stressvol voor de katten en minder frustrerend voor mij...
Plaats reactie