Mijn katten hebben vlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door nellebel »

volgens mij werkt comfortis nog lang na en na 1 maand uit voorzorg nog nabehandelen met 1 tablet. ik was er heel snel bij toen omdat we witte lakens hebben en beide katten een witte buik hebben. maar toch, wat er bij gijs uit zijn snoetjes kwam kruipen. zooooooo zielig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Hoi Allemaal!

Even een update. Ik heb 6 november mijn beide katten bravecto gegeven. (dit spul hoort 3 maanden te werken tot je weer iets nieuws zou kunnen geven) Mijn beide katten hadden gelukkig geen bijwerkingen na dat ik het had toegediend.

Ik dacht ook dat het na een paar dagen goed begon te werken! Tot de dag van vandaag werkt het spul wel goed.. alleen zie ik af en toe nog een vlo in hun vacht.

Vooral bij Arie kan ik dat goed zien omdat zijn vacht voor een groot deel wit is. Alleen er is iets geks. Voordat ik bravecto had gegeven kon ik bij Arie zo een aantal vlooien zien lopen als ik naar zijn vacht keek. Nu zie ik ze eigenlijk helemaal niet. In de afgelopen dagen ben ik er misschien 2 tegen gekomen. (ook als ze vacht af speur) Daarnaast als ik mijn katten kam (probeer dit dagelijks te doen) heb ik helemaal geen eitjes, wel na misschien een paar keer kamen zit er een vlo in mijn kam.

Werkt dit spul dan nog steeds, omdat ik geen eitjes zie of eitjes in mijn kam heb? Maar hoe kan het dat ik dan nog steeds soms een vlo tegen kom. En wanneer zouden jullie mij adviseren om aan de Advantage te gaan? (Haal je dat ook bij de dierenarts?)

Bedankt weer!

Liefs Marijke
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Rik »

Ik zou voorlopig even niets meer geven.
De bravecta gaf je volgens mij ook al na de frontline gebruikt.

Heb je de omgeving verder goed schoongemaakt en gestofzuigd?

Ze komen niet buiten?

Ze kunnen dus eventueel nog gewoon op de katten springen en zolang ze nog niet gebeten hebben geen ze ook niet dood.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Ja dat klopt.

Ja omgeving nu al 3 keer echt goed ingespoten, alles heet gewassen en schoon gemaakt. Nu verder nog steeds tussendoor veel stofzuigen.

Ze komen inderdaad niet buiten.

Misschien dan nog een keer mijn hele huis inspuiten? Heb na de bravecto nog geen vlo gespot in huis, maar misschien zitten ze er wel...
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Vlooien update

Na mijn vorige bericht heb ik weer het huis ingespoten en sindsdien heb ik geen vlo meer gezien, in huis of bij de katten.
Echt erg hoe die beestjes ook in je huis kunnen zitten... want daar zaten blijkbaar de laatste vlooien.

Ik hoop dat ze nu dan ook wegblijven. Als de drie maanden voorbij zijn, wil ik nog wel een keer Advantage geven. Kan ik dat online bestelling of moet ik dat wel halen bij de dierenarts?

En raden jullie mij dan aan om dit na elke maand te blijven geven? Of nu nog even een keer voor alle zekerheid en dan gewoon stoppen?

Liefs Marijke
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Rik »

Als je je veiliger voelt om het nog een keer te geven dan is dat prima (na de wachttijd in de bijsluiter in acht te nemen). Maar ik zou het zeker niet blijven geven. Die organen (met name niertjes) kunnen een paar keer dat vergif wel aan, maar een heel leven lang elke 3 maanden, dan gaan ze daar toch echt onder lijden (plus dat je kans loopt op stapeling in het bloed als je elke keer te vroeg geeft).

Ik heb het even niet zo 123 kunnen vinden maar weet je ook hoe ze aan de vlooien gekomen zijn? Kwamen ze buiten? Zo ja, eigen tuin of verder? Is er een hond (of komt die over de vloer)? etc.

Als je echt regelmatig met een vlooienplaag te maken hebt dan vind ik periodiek toedienen nog wel te overwegen (hoewel je dan ook echt naar de gezondheid moet kijken en overwegingen moet maken). Ook als er vlooien-allergie in het spel is heb je vaak weinig keus. Maar als het hier gaat om een eenmalige (zei het wel een wat langere) plaag, dan zou ik het zeker niet blijven geven.

Ik neem aan dat de Advantage die je bij b.v. Medpets kunt krijgen dezelfde is als bij de dierenarts. Dus dat maakt niet uit (zolang je de dosering van de bijsluiter maar in de gaten houdt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door nellebel »

voor de zekerheid kun je een vlooienbandje in je stofzuigerzak doen. stel dat je nog een keer iets opzuigt voorkom je een nieuwe uitbraak nestelend in je stofzuigerzak. en goed blijven controleren. ik zou misschien nog 1x geven maar als je niets meer vind zou ik het daarna ook niet meer doen. gewoon goed blijven checken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Anne »

Rik schreef: 06 dec 2022 10:25 Die organen (met name niertjes) kunnen een paar keer dat vergif wel aan, maar een heel leven lang elke 3 maanden, dan gaan ze daar toch echt onder lijden (plus dat je kans loopt op stapeling in het bloed als je elke keer te vroeg geeft).
Met een vlooienplaag moet je het zelfs om de 4 weken geven, tenminste de advantage
Ik word toch wel bangig van jouw woorden Rik. De da zegt dat het helemaal niet schadelijk is :???:

@ Marije ik koop de grootverpakking ( die vd honden)
Bij brekz. nl heb ik het besteld

Om bovenstaande woorden van Rik ben ik nu gestopt met de advantage en hopelijk blijven de vlooien hier ook weg :evil:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Rik »

Anne schreef: 06 dec 2022 13:15 Ik word toch wel bangig van jouw woorden Rik. De da zegt dat het helemaal niet schadelijk is :???:
Het is en blijft gif wat in het bloed opgenomen wordt. En dat zal door het lichaam gezuiverd en afgevoerd moeten worden. Dat het dus helemaal geen kwaad kan, kan er bij mij niet in :roll:

De werkzame stof in Advantage is Imidacloprid. https://nl.wikipedia.org/wiki/Imidacloprid
Voor mensen:
Imidacloprid is relatief weinig giftig voor mensen, en mensen worden er ook nauwelijks aan blootgesteld. Maar het is zeker geen gezonde stof, al moet je zo’n 40 gram pure imidacloprid binnen krijgen voordat het dodelijk is.
Maar we hebben het hier over een klein lichaampje van een kat (hoewel de dosis natuurlijk ook veel lager is).

Ook een keer dit gelezen:
Heb je je hond of kat aan anti-vlooienbehandeling gegeven met imidacloprid? Zorg dan dat je je huisdier niet aait totdat de behandelde plek droog is. Slaap ook niet met je huisdier in één bed als je deze net behandeld hebt. Lees altijd de bijsluiter voor instructies.
En dan denk ik... HOEZO, NIET AAIEN. Als je op het product vertrouwd dat het intern in de kat zijn bloed zit en geen kwaad kan, waarom ben je dan zelf bang dat je het binnen zou krijgen? Als het niet gevaarlijk zou zijn dan zou je dus zelf ook zo'n pipetje moeten kunnen nemen. Maar nee... dat is dan weer gevaarlijk :shock:

Er is verder ook geen onderzoek gedaan of een kat b.v. 5 jaar eerder neer kan vallen door eerder optredend nierfalen, tumoren, kanker of iets dergelijks. Dus ja, het LIJKT niet schadelijk te zijn in eerste instantie. Dat wil niet zeggen dat het op lange termijn niet schadelijk is.

Er zijn overigens echt wel situaties waarbij ik me voor kan stellen dat het echt nodig is. Ernstige vlooien-beet allergieën of regelmatig terugkerende plagen. Maar buiten deze gevallen zou ik het niet preventief overwegen.

Tot zover mijn rant :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Hoi kattenliefhebbers,

Nou even een update… ze zijn er nog steeds. Ik snap het echt niet….

Zijn in dit huis al zoveel bussen vlooienspul doorheen gegaan. De tuin is behandeld en ik geef ze nu advantage… maar het werkt gewoon niet.. vandaag zag ik weer een vlo op mij springen en jahoor Andre zat al weer onder. (Arie dan natuurlijk ook)

Advantage maandelijks maar even geven?

Iemand help…

Liefs Marijke
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Anne »

Hee Marijke

Volgens mij moet je advantage ook om de 4 weken geven....
Hier deed ik dat dus altijd en een maand of 4 geleden ben ik daarmee gestopt om te kijken of ze überhaupt nog vlooien hadden
Niet dus, ze zijn al 4 maanden vlo vrij
( even afkloppen)🙏
Maar ik weet dat de eitjes maandenlang kunnen overleven dus als ik weer een vlo zie beginnen we gewoon opnieuw
Ik heb geen gif in huis gespoten vanwege de millieonvriendelijkheid maar wel zout gestrooid achter de plinten want daar drogen ze van uit
En mandjes en kleedjes worden hier standaard op 60 gr gewassen
Succes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie