Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Bjørn,
Ik zou Sjors niet snel straffen hoor. De katjes moeten het toch samen uitzoeken. Pas als het echt heel wild gaat en Luna het uitpiept van ellende kun je ze uit elkaar halen door bijvoorbeeld even in je handen te klappen.
Wij hebben onze kittens gelijk de eerste nacht bij elkaar gelaten. Ze speelden wel wild samen, maar lagen ondertussen ook samen te slapen en wasten elkaar. Je moet het denk ik zelf een beetje inschatten. Als je niet steeds meer in hoeft te grijpen, kun je ze wel samen laten slapen. ;-)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Bjørn schreef:Sjors en Luna hebben hetzelfde. Sjors (de oudste) springt ook bovenop Luna. Die verweert zich wel, maar Sjors blijft bijten overal. Op een gegeven moment dan laat Luna het allemaal over zich heenkomen.

Nu lees ik dat het wel een paar maanden kan duren eer twee katjes aan elkaar gewend zijn.

Wanneer moeten we Sjors nu straffen. Op welk moment gaat het te ver? Geeft Luna dit aan, van ophouden nu je gaat te ver?

Nog een vraagje; we hebben Luna sinds afgelopen vrijdag. We houden ze 's nachts nog gescheiden, wanneer kunnen we ze het beste bij elkaar laten?
Als Luna het uitkrijst gaat het uiteraard te ver. Maar het is voor een heel groot deel rangorde bepalen.
Hoevaker mensen ingrijpen in dit proces, hoe langer dit proces ook duurt. Als Luna het echt te ver vindt gaan zal zij zelf wel ingrijpen of het laten gebeuren waardoor hij op zal houden.

Ik snap heel goed dat je het liefst wilt ingrijpen, maar bedenk dat we er bij buitenkatten ook niet bij zijn wanneer ze hun problemen uitvechten. Katten zullen zich over het algemeen heel goed zelf redden hier in.

Dat je ze 's nachts gescheiden houdt vind ik erg goed. Dan hebben ze allebei een rust moment. Laat ze 's nachts bij elkaar als je het idee hebt dat het overdag ook goed gaat. Kan dus zijn dat het heel lang duurt, maar liever dat dan 2 katten die je met hun gevecht 's nachts wakker houden.

succes!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

blauwzwart schreef:Week 4, is voorbij,
nog steeds hetzelfde, Summer en Kitty vechten! Maar het gaat nu wel anders, het is nu Kitty (de jongste) die op Summer springt. Ze moet wel altijd het onderspit delven want Summer is groter en dikker.
Is het normaal dat Kitty nu steeds de aanval inzet?
Het blazen is wel veel minder, Summer tolereert Kitty als ze niet te dicht in de buurt komt, maar als ik Kitty dicht bij Summer wil zetten, dan wordt Summer kei kwaad en loopt weg,...
Summer was aan het slpaen en ik had Kitty bij haar gelegd, alles ging goed, tot ze het besefte, jammer,... t was zo schattig 8-)
Kitty is aan het spelen! Dus ja dat is normaal.
Maak je niet te druk over het tempo waarin ze aan elkaar gaan wennen. Ze moeten het echt zelf doen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

Lotte,

ik denk dat het voor Kitty inderdaad een spel is!
Maar voor Summer niet,...
Je kunt dit echt merken, Summer wordt dan echt kwaad en maakt een boos geluidje, en voor Kitty is alles gewoon een spel, da katje is altijd goed gezind!
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Leintje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2005 18:03
Locatie: Delft

Laten wennen?

Bericht door Leintje »

Hoe kan ik mijn kat Blacky het beste laten wennen bij mij thuis?
Hij is 4 jaar oud en komt uit een gezin met 4 katten/poezen thuis.
Bij mij zal hij alleen zijn,Wat kan ik het beste doen om hem zo goed mogelijk thuis te laten voelen???
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Hallo Leintje, welkom op het forum !

Je kunt Blacky het beste laten wennen door hem de gelegenheid te geven je huis te verkennen. Zo kan hij overal zijn geur verspreiden en voelt het al snel als zijn thuis. Verder zou ik veel tijd met hem doorbrengen, spelen, knuffelen, zodat hij ook helemaal aan jou went.
Veel succes !
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Leintje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2005 18:03
Locatie: Delft

Bericht door Leintje »

Ok, bedankt. Ik ga hem morgen halen, ik zal jullie op de hoogte houden!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het eerste wat je wel moet doen is 'm laten zien waar de kattenbak staat.
Dan weet hij gelijk waar hij zn behoefte moet doen ;-)

En hem zn eigen tijd geven om te wennen, niks proberen af te dwingen dus niet optillen of achter 'm aan gaan.
Beter om 'm naar je toe te roepen of lokken met een snoepje en dan knuffelen.
Veel aandacht is zeker voor een kat alleen wel belangrijk.
Succes!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Laat hem zijn gang gaan. Lekker laten bekijken. Als hij naar je toe komt en WIL aangehaald worden. Kroelen!!! :grin:

Kijk of hij went. Je kan ook denken aan een vriendje. Hij heeft immers altijd samen gezeten met meerdere speelkameraadjes. Dat hoef je niet meteen te doen.

O,ja welkom op het forum!!!
Groetjes Gerda
Leintje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2005 18:03
Locatie: Delft

Bericht door Leintje »

Bedankt allemaal voor de reacties en het warme welkom.
Blacky heb ik vandaag opgehaald en het gaat eigenlijk best wel goed. Hij lijkt zich op zijn gemak te voelen en te genieten van de rust.
Hij heeft wel eerst 3 uur onder de bank gezeten,maar nu komt ie al uit zichzelf naar me toe.

Nogmaal bedankt voor de goeie tips!

groetjes Lein en kopje van Blacky
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Leintje, sommige katten genieten inderdaad van hun rust als ze eindelijk alleen zijn :)

Mooi dat het verder goed gaat met hem!!
succes verder!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Minke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2005 18:43

Nieuwe (ex)poes bij mijn twee (ex)katers?

Bericht door Minke »

Hallo allemaal,

Ik woon in een appartement (+- 130m2) met 2 skatten van katten die het leuk met elkaar hebben. Eerst had ik Bas uit het asiel en later kwam zwerver Sammie. Na een dagje apart heb ik ze laten wennen en dat ging eigenlijk vrij snel prima. Ze zijn aan elkaar gewaagd, vinden elkaar soms lief en soms hebben ze ruzie. Ik speel vaak met ze en ze spelen ook met elkaar. Kortom: 2 katjes die in goede harmonie met elkaar leven. Nu ben ik soms ah overwegen om nog een (volwassen) poes of kitten uit het asiel te halen. Eentje die goed overweg kan met andere katten en ook binnen kan verblijven. Maar ik heb geen flauw idee wat er thuis gaat gebeuren met een nwe poes! Ben bang dat de harmonie verstoord raakt, of dat de katers misschien macho sproei gedrag gaan vertonen. Heel graag reacties!

Groetjes,

Minke en Bassie&Sammie
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Je kan op voorhand nooit zeggen, hoe het gaat gaan als je een nieuwe poes introduceert, of het nu een kitten is, of een volwassen exemplaar.

Je moet zowiezo geduld hebben, en ze de kans geven om mekaar te leren kennen, en de rangorde te herstellen, soms gaat dat vlot, soms kan dat een paar weken duren.

Angst voor sproeigedrag, vraag je je af, zijn je twee huidige katten dan nog niet gecastreerd ? Dit laten doen helpt de situatie al een heel stuk vooruit, de geholpen katten worden rustiger, en zullen geen stoer, mannelijk gedrag meer vertonen. Hou er rekening mee dat het na de castratie nog drie tot vier weken duurt voor alle hormonen uit het lichaam verdwenen zijn.

Er zijn hier al heel wat topics over het introduceren van een nieuwe kat bij een al aanwezige kat(ten), als je deze doorleest, vind je al heel wat tips.

liefs veronikske
_________________
poezenknuffels van Winnie,Wiebbe,Waco,Wannes en Wodan
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
manuela
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2006 22:38

kitten erbij ???

Bericht door manuela »

hallo allemaal.Ik heb sinds 15 maart een zwerfpoes ,deze is nu 11 maanden,en sinds 7april een kittenpoes,ze is nu 12 weken.De oudere poes heeft het kitten vanaf het begin liefdevol opgevangen,geen ruzie en leuk samen spelen,echt SUPER.Nu mijn vraag: ik ben verliefd geworden op een zwart katertje van 2 weken( vriendin heeft een nestje ),maar ik weet niet of dat goed gaat met 2 poezen.Als dat katertje erbij komt ben ik bang dat mijn kitten het niet accepteert,deze is dan inmiddels een puber ( ong. 6 maanden )Weet iemand hier raad mee????
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Hé, het is je gelukt een vraag te stellen! Mooi!

Dit lijkt me geen probleem wat alle katjes zijn nog jong en flexiebel.

groetjes,
Sandra
Plaats reactie