Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

Nou ik heb er eentje hoor. Een schatje! Ze kunnen nog niet zo met elkaar overweg, maar ik heb haar pas vier dagen. Van vechten is het niet gekomen hoor, maar blazen en op een afstandje kijken gebeurt de hele dag. Ze zijn wel in elkaar geïnteresseerd, vooral als de ander met iets zit te spelen natuurlijk! Ik ben benieuwd of ze nog vriendjes worden. In elk geval vermoorden ze elkaar niet, en dat is al goed nieuws!

EDIT 4 februari:

Wauw! Opeens deden ze neusje neusje en sindsdien spelen ze samen, ze eten naast elkaar, ze bekijken elkaar constant, gaan samen op de kattenbak, alleen slapen doen ze alleen maar dat maakt mij natuurlijk niet uit! Ik ben echt heel blij dat het zo goed gaat. En ik dacht: ik hou jullie even op de hoogte ;)
Anonymous

Aanschaf 2de kitten bij kater van 7 maanden

Bericht door Anonymous »

hallo,
sinds november hebben we een britse korthaar en nu zou ik graag er een tweede bij hebben. Het probleem is dat we maar een kleine woning hebben omdat we bezig zijn met de bouw van ons huis en nu zou ik graag willen weten of dat geen probleem gaat zijn.
En ook als ik thuiskom dat ze geen hele ravage hebben aangericht en of het niet gaat ruiken binnen met 2 katten,maar ik neem aan van niet.
Vind een kat het dan niet leuker met 2 dan alleen??

alvast bedankt voor de reactie,
groetjes Evy
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hallo Evy! Leuk dat je overweegt om er een tweede kat bij te nemen. Dat zal je jonge katertje vast leuk vinden, een speelvriendje! En met die ravage, dat valt reuze mee hoor! Het is zelfs zo dat 2 katten minder kapot maken dan 1, want ze hebben nu elkaar om mee te spelen in plaats van de huisraad. Ben benieuwd naar je keuze.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik denk ook dat je katertje superblij is met een speelkameraadje :grin:

Bij ons is de ravage in huis ook veel minder nu ze met z'n tweetjes
zijn ;-)

Houdt er wel rekening mee dat het waarschijnlijk niet de 1e dag vriendjes zullen zijn. Daar gaat wel een tijdje overheen. Maar hoe jonger jouw katertje, hoe sneller het zal gaan ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

bedankt Loontje,
maar moeten ze het zelf dan uitvechten of wat moet ik daar dan mee doen?
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Je kunt ze het beste laten gaan.

Tenzij het kleintje begint te piepen, dan zou ik ze even uit elkaar halen.

Geef de "oudere" kater dan niet op zijn kop. Want dan heb je kans dat hij nog bozer op de nieuwe wordt.

Maar zo ver hoeft het niet te komen hoor ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

en van de stank of zo? want daar heeft mijn vriend het meest schrik voor,maar jou katten mogen misschien buiten dan scheelt het wel natuurlijk.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Stank? Welnee ;-)

Mijn katten mogen alleen af en toe in de achtertuin.

Maar als je goede korrels hebt en de drolletjes er dagelijk uitschept is er geen stank ;-)

Als je bij het topic " kattenbenodigdheden" en dan bij "alles over de kattenbak" kijkt, kun je over de ervaringen van allerlei soorten korrels lezen .
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Ushi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 feb 2005 19:30
Locatie: Numansdorp

Bericht door Ushi »

Hoi Evy

Ik heb twee binnenkatten , die komen alleen s'zomers buiten aan een tuigje....De stank van de bak valt echt heel erg mee gewoon regelmatig drollen scheppen en op tijd legen , dan is er niks aan de hand!! Als tip wil ik je geven en klontvormend grit te kopen....Meer info inderdaad onder "kattenbak"......
Groetjes Ushi , Rebel en Flo !!! ;-)
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Nieuw poesje verwacht met een beetje naar verleden....

Bericht door naomie120 »

Dag allemaal,

Ik heb zojuist gebeld met een asiel in de buurt, waarvan ik wist dat ze een klein poesje hadden gevonden. Het is een poes van ongeveer 10 maanden oud, die is gevonden in een doos voor de deur van een dierenarts. :-( Bij de sterilisatie bleek dat ze zwanger was. Inmiddels is ze uit quarantaine en "op zaal" geplaatst. Ik ga haar maandag ophalen. Hoe ze verder precies is, weet ik niet. Mij is verteld dat ze zich laat oppakken maar nog afwachtend is. Maar dat lijkt me logisch, ze is net nieuw in de groep.

Heeft iemand nog wat tips voor mij om het haar zoveel mogelijk naar haar zin te maken en het gewenproces zo goed mogelijk te laten gaan? Ik heb al een gecastreerde kater (Puk) van ongeveer dezelfde leeftijd (daarom wilde ik ook een poes van ongeveer die leeftijd) en woon in een huis dat uit één grote ruimte bestaat plus een apart uitbouwtje van circa 2 m2. Puk kan in de tuin, maar ik ga het kattenluik dichtdoen de eerste weken dat de poes hier is. Ik zal hem dus gewoon door de deur naar buiten laten.

Gelukkig heb ik een paar weken vrij, dan kan ik ze in ieder geval in de gaten houden!

O ja, ik heb al gelezen in onderwerpen hierover maar ik heb geen bench en zou ze het liefst gewoon direct samen willen laten. Is dat verstandig of moet ik toch dat kamertje van 2 m2 eerst gebruiken voor één van de katten?
Laatst gewijzigd door naomie120 op 25 feb 2005 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Hoi Naomie
Ik heb zelf al mijn poezen die nieuw kwamen eerst laten wennen aan de woonkamer en na een uurtje de poezen bijelkaar beneden gedaan

Ik heb me er niet mee bemoeid en ze gewoon laten doen.
Dat is heel belangrijk.
Ik ben er wel bij blijven zitten en als het echt uit de hand ging lopen heb ik natuurlijk wel ingegrepen maar geen straf gegeven.
Dat is heel belangrijk.

Ze zeggen wel dat je de oude kat wel meer aandacht moet geven dan aan de nieuwe poes anders denkt hij dat zij belangrijker is dan hem.
Maar dat is natuurlijk wel logisch

Dan kan hij jaloers worden en de nieuwe poes altijd als zijn rivaal gaan zien.

Succes!!!!!!!!
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ik doe Puk niet naar buiten, hoor, ik doe het kattenluik zo dicht dat ie altijd naar binnen kan als ie wil maar, als ie naar buiten wil, zal ik de deur voor m open doen. En ja, ik zal m veel knuffelen en aandacht geven, onze "master".

De naam denken we nog over na... ze wordt de poes van mijn vriend (Puk is van mij/ik ben van Puk :icon_shifty: ) dus hij mag kiezen....

Ik heb wel een reismandje, hoor, daar zal ik haar mee gaan ophalen. Ik zal m vervolgens gewoon neerzetten met t deurtje open, kijken of ze naar buiten durft. En mischien eerst eens in dat kleine kamertje...

Ik zal wel een fotoreportage maken over de ontmoeting. Goh, ik heb er zin in, word nu al zenuwachtig!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Het is dus handiger om haar in het reismandje (deurtje dicht) eerst in de kamer te zetten, zodat Puk alvast een beetje kan gaan snuffelen. En dan langzamerhand het deurtje open zetten, zodat ze zelf kan weten wanneer ze er uit gaat.
Veel plezier morgen!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Naomie,

Leuk dat je er een poesje bij krijgt!
Je kunt haar het beste de boel eerst een beetje laten verkennen zonder Puk erbij. Dan weet ze waar de bak, het voer en de schuilplekjes zijn.
Daarna zou ik Puk en haar gewoon hun gang laten gaan en alleen ingrijpen als ze echt gaan vechten (dat hoeft natuurlijk helemaal niet te gebeuren!). Ik denk dat dat kamertje niet echt nodig is. Misschien alleen voor 's nachts.

Veel succes ermee!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Evy,
Leuk dat je er een katje bij wilt! :grin:
Ik denk ook dat je alleen maar minder ravage aan zal treffen als je twee katjes hebt. Dan kunnen ze zich lekker op elkaar uitleven. ;-)

Ik heb zelf 3 katten in een twee-kamer-appartement en ik heb nog nooit iemand horen klagen over stank. Ik ruik zelf ook nooit wat (behalve als ze me een kopje in mijn gezicht geven en dan gelijk een scheet laten! :esick: ). Ik heb 2 kattenbakken, die ik elke dag leeg schep. Ik verschoon de bakken 1x per 2 weken.
Plaats reactie