Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Catfish »

Ik ben het met Jantina eens.
Het mauwen zou heel goed kunnen komen van aandacht vragen. Maar een poes die 4 jaar alleen is geweest is inderdaad moeilijk te koppelen. Ik raad dan een kitten aan, een katertje. Dat heeft in mijn ogen de beste kan van slagen. Nog even en de asielen zitten weer vol!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Pullos
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2015 22:09
Locatie: Breda

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Pullos »

Toen ze naar buiten kon vond ze andere katten naar mijn weten nooit interessant andere katten kwamen door het kattenluik en Muts lag gewoon te slapen op de bank en had weinig interesse. Tot afkeer van ons want de andere katten deden gewoon hun behoefte binnen. Dus ze is wel andere katten op dat niveau gewend maar niet continue in dezelfde ruimte.
Gebruikersavatar
margrietzwetsloot
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2015 07:31
Locatie: buitenkaag

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door margrietzwetsloot »

Hallo poezenvrienden,
ik heb een kater van 2 jaar, hij is tegenwoordig een moeilijke eter. Door de da nagekeken incl.echo enz. Maar niets gevonden.
Nu zat ik me af tevragen of het misschien een goed idee is er een kitten bij te nemen?
Groetjes margriet
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door nellebel »

dat ligt er aan, is hij zijn hele leven alleen geweest of is hij andere katten gewent, laat hij ander gedrag zien waaruit blijkt dat hij mogelijk een maatje mist? is hij in gedrag verder verandert?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Stoffer-Blik
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2016 11:43

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Stoffer-Blik »

Hoi allemaal, ik heb een beetje door dit onderwerp heen zitten scrollen en hier en daar wat zitten lezen. Ik had voorheen het kattenduo Stoffer en Blik, helaas is Blik overleden. Ik zit er nu aan te denken om weer een maatje voor Stoffer te zoeken, omdat ik denk dat ie zich best alleen voelt aangezien hij altijd samen was met Blik. Ik twijfel alleen al best een tijdje of ik het moet doen of niet, omdat ik niet weet of het wel het beste is om Stoffer te introduceren aan een andere kat dan Blik. Kon je maar even met ze praten he? Als ik het doe wil ik geen kitten, maar een oudere kat (van ong dezelfde leeftijd) uit het asiel. Maar hoe ga je nu de zoektocht beginnen naar de kat waarvan jij denkt dat het wel een goede match zou kunnen zijn met de huidige kat die je hebt? En hoe weet je wat überhaupt het beste is voor je kat?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Hoe oud is Stoffer eigenlijk? Staat misschien wel ergens, dan heb ik het gemist.

Heel moeilijk te beoordelen wat goed is voor Stoffer, wel of niet een vriendje. Je zou eens in een asiel kunnen kijken en je situatie bespreken. Zij weten meestals wel aardig de karakters van de aanwezige katten. Garanties dat het gaat werken heb je nooit.

Je kunt afspreken dat je het een maand probeert en als het echt niet werkt hem terug mag brengen.
Waar je naar zoekt is in ieder geval een kat die daar in het asiel sociaal is naar andere katten, geen solo-poes. Want die gaat je huis opeisen en Stoffel het leven zuur maken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Stoffer-Blik
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2016 11:43

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Stoffer-Blik »

castratenkoor schreef:Hoe oud is Stoffer eigenlijk? Staat misschien wel ergens, dan heb ik het gemist.
Bedankt voor je reactie! Stoffer is 11 jaar, had ik er even bij moeten zetten. Zijn er überhaupt wat oudere katten te vinden in het asiel? Lijkt me best leuk om zo´n beestje toch nog een fijn huis te kunnen geven.
castratenkoor schreef:Je kunt afspreken dat je het een maand probeert en als het echt niet werkt hem terug mag brengen.
Ik wist niet dat dit mogelijk was! Ik denk dat ik dan toch eens ga informeren bij verschillende asielen.

(zoals jullie waarschijnlijk wel merken, heb ik voor Stoffer & Blik nog nooit eerder katten gehad. fijn dat er zo´n fora bestaat :) )
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Mijn oudste kater is ook 11 jaar. Hij is dit jaar nog "getrakteerd" op een jong kitten. Maar hij deelt het Ninja-gedrag van Clarie natuurlijk met de andere katten. Ik moet er niet aan denken wat het voor Bob zou betekenen als hij er in zijn eentje mee overweg zou moeten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Rik »

Oja hoor. Het asiel zit hoofdzakelijk vol met oudere katten.

Asiels hebben verschillende terugbreng-regels. Meestal kun je wel binnen drie maanden terugbrengen maar krijg je geen geld terug (maar je hoeft dan ook geen afstandskosten te betalen). Sommige asiels hebben wel geld-teruggave binnen een aantal dagen. Informeer daar dus goed naar.

b.v.
Binnen 14 dagen: teruggave van het betaalde bedrag minus administratiekosten.
Vanaf 14 dagen tot 3 maanden: geen geld terug, maar ook geen afstandskosten.
Na 3 maanden: de geldende regels betreffende afstandskosten.
Maar ze hebben dus niet allemaal de teruggave-regel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Stoffer-Blik
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2016 11:43

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Stoffer-Blik »

Ik heb gister eens rondgebeld naar verschillende asiels, en de mogelijkheden zijn er inderdaad om het te proberen. Nu zou ik het eerlijk gezegd niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een kat te halen en hem vervolgens weer terug te brengen omdat het niet ging. Dus ik heb een deal gemaakt met een vriend van mij (waarmee ik ooit samen Stoffer en Blik heb gehaald), dat als het niet werkt tussen Stoffer en de nieuwe kat, dat hij de zorg over de nieuwe kat over kan nemen :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Oh maar dat is helemaal een super-goed-plan. De gehaalde kat heeft dan in ieder geval de garantie op een goed nieuw thuis! Succes met keuze maken en ik hoop dat het gaat werken tussen Stoffer en zijn nieuwe vriendje.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Rik »

Het is inderdaad fijn dat, mocht het niet goed gaan, de nieuwe kat wel een plekje heeft buiten het asiel... maar dan komt bij mij de vraag weer op... krijgt die kat dan bij zijn nieuwe baasje ook weer een maatje? :) Als het een sociaal beestje is kan het wel zijn dat ie daar behoefte aan heeft.

(Maar laten we gewoon hopen dat de klik tussen Stoffer en de nieuwe kat er wel is :))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Stoffer-Blik
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2016 11:43

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Stoffer-Blik »

Rik schreef:Het is inderdaad fijn dat, mocht het niet goed gaan, de nieuwe kat wel een plekje heeft buiten het asiel... maar dan komt bij mij de vraag weer op... krijgt die kat dan bij zijn nieuwe baasje ook weer een maatje? :) Als het een sociaal beestje is kan het wel zijn dat ie daar behoefte aan heeft.

(Maar laten we gewoon hopen dat de klik tussen Stoffer en de nieuwe kat er wel is :))
Dat is inderdaad een hele terechte vraag en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nog niet eens over nagedacht heb. We gaan komend weekend samen rondkijken en dan zal ik dat zeker in mijn achterhoofd houden, en ook om advies vragen in het asiel. Bedankt!
Stoffer-Blik
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2016 11:43

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Stoffer-Blik »

Stoffer heeft een nieuwe vriend!! Boris is de naam (11 jaar). En het gaat verrassend goed in de eerste twee dagen. Stoffer blaast zo nu en dan, maar Boris lijkt zich daar niet veel van aan te trekken. Die is vooral bezig met het huis te verkennen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Adriana »

wat geweldig nieuws!!
klinkt ook wel, stoffer en boris. en als het de eerste twee dagen al goed gaat, dan kan het alleen nog maar beter gaan.., joepie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie