Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

Ik lees dat je hubby veel twijfels heeft over de eventuele nieuwe 'personeelsleden'. Als deze twijfels waarde hebben (dus niet: ik _zoek_ redenen, maar wel: ik _zie_ feiten): niet doen. De eerste wijze les van mijn mama, als je twijfelt, niet doen.

Het tweede dat ik wil zeggen is dat wanneer het puur gaat om 'ik zoek redenen', jullie er verstandig aan doen om geen pleeggezinnetje te blijven voor kittens. Voor je het weet zit je huis vol - ik ben er ook nooit aan begonnen, hoe verschrikkelijk lief de ukkies toch telkens weer zijn en hoe zielig, wat nu als ik ze niet pleeg en het gaat niet goed... wat als dit, wat als dat... en voor IK het weet zit IK met een huis vol katten waar ik geen afdoende financiele middelen voor heb. Bij twijfel, daar is 'ie weer, niet doen :)

Ten derde: je vragen over 'wil ik wel een derde kat'... ik zie nergens enig steekhoudend argument. Het belangrijkste wat je je zou moeten afvragen is niet of je een extra bak moet aanschaffen, maar of je de extra kosten kunt dragen. Kun je het je veroorloven drie katten niet alleen te voeren, maar ook van medicatie te voorzien wanneer ze, laat het niet gebeuren maar stel nou dat, alledrie tegelijk ziek worden? Of de een na de ander?
Dat je hart voor de dieren hebt goes without saying, maar alle liefde van de wereld betaald geen maandenlange sondevoeding of dure operaties.
Voorbeeld: wij willen dolgraag een hond in huis. Echt dol-dolgraag. We bereiden de katten al ruim vijf jaar voor op een viervoeter, maar zolang het financiëel niet haalbaar is, en dat is de situatie, komt die hond er niet. Punt. En geen enkel zielig verhaal ter wereld verandert dat, want ik kan geen derde huisdier betalen.

Misschien komt dit allemaal een beetje hard over, daarvoor mijn welgemeende excuses. Maar ik vind het meer dan waard om over na te denken vóór enig besluit :)

Succes! Groetjes, Fram
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Even recht trekken: Hubby wilde Guusje houden en ik had twijfels.
Maar..........GUUSJE BLIJFT!!!!!!!

Ik zat in een superdip (door andere dingen) en ik moet zowiezo vaak over hoge bergen en dalen en dat gaat bij mij niet zonder piekeren voordat ik een besluit neem. Heeft ook zun voordelen bij mij zal niet snel iets impulsief gaan.

Dank jullie wel voor het meedenken en jullie eerlijke meningen.

Ikke blij :grin: Hubby blij :grin: puberkind blij :grin: Fristi vind het allemaal best :-P En Pepsi en Guusje superblij :grin: :grin: Deze zijn werkelijk twee handen op een buik. Als de een naar de bak gaat stapt de ander er gewoon gezellig bij :roll: samen slapen, eten. Super!!
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Fijn dat jullie allemaal gelukkig zijn met dit besluit en ik wens jullie een superleuke tijd toe met Gussje (weer een zwartje hè ;-)).

groetjes,
Sandra

PS: bij het volgende pleegnestje alleen maar rode kittens nemen, misschien blijven die minder snel "plakken" :-)
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Iedereen gewoon blij, Lianne :grin: . Gefeliciteerd! :thup:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Sandra W schreef:Fijn dat jullie allemaal gelukkig zijn met dit besluit en ik wens jullie een superleuke tijd toe met Gussje (weer een zwartje hè ;-)).

groetjes,
Sandra

PS: bij het volgende pleegnestje alleen maar rode kittens nemen, misschien blijven die minder snel "plakken" :-)


Voor dit jaar hebben we even genoeg 'gepleegd' volgend jaar zien we wel verder ;-)

(:ethink: Rood staat wel erg mooi bij zwart)
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
saskiaheijsman
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2006 22:06
Locatie: Breda

over 4 weekjes 2 kittens

Bericht door saskiaheijsman »

Hallo allemaal,
Wij zijn Saskia en Martijn en wij zijn nieuw hier. Ik (Saskia) ben hier vroeger veel geweest toen ik Mickey en Diesel had, in mijn vorige relatie. Helaas heb ik deze 2 lieverd bij mijn ex moeten laten, mis ze nog steeds. Ze hebben het wel goed daar hoor, beter dan ze het na al die verhuizingen (4 in 1 jaar) hadden kunnen hebben, ik heb er vrede mee. Nu hebben mijn nieuwe vriend en ik een appartement gekocht en zijn we vorige week naar 2 kittens wezen kijken in Ede. Een katertje en een poesje. Ik vind een familieband tussen 2 kittens prachtig. Natuurlijk zullen ze straks onder het mes moeten, aangezien gezinsuitbreiding (en zeker van familie) niet de bedoeling is. Nu weet ik zelf na 5 jaar katten gehad te hebben best een boel, maar over poezen dus niet. Ik merk wel dat ze wat drukker zijn dan katten en ze zullen straks krols worden, maar hoe gaat dit in zijn werk? Gaan ze bloed vloeien, wanneer moet ze gesterillisseerd worden enz.
Ik hoop hier samen met mijn vriend aan wat extra tips te komen en eventueel mijn ervaringen en kennis met jullie te kunnen delen.
Ow ja, de poes gaat BamBam heten en het katertje Skoeter. Tot snel.
ps, sorry als ik dit topic verkeerd geplaatst heb, in dat geval hoor ik het wel.
xxxxx
Paco & BamBam jullie zijn te gek
Mickey & Diesel, ik mis jullie nog elke dag!!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hey!

Wat een leuke vooruitzichten heb je! Om op je vraag te antwoorden, een krolse poes gaat geen bloedverlies hebben. Ze gaat luid beginnen mauwen, mega-aanhankelijk worden en als je d'r streelt d'r kontje in de lucht gooien. Het kan dat een poes al geslachtsrijp is vanaf 5 maand, en soms heb je poezen die 'stil' krols zijn, waar je dus niet erg veel aan merkt, dus je kan beter te vroeg dan te laat steriliseren. Ik liet zelf mijn tweede katje steriliseren toen ze 6 à 7 maand was. na de sterilisatie zijn de meeste poezen een dagje een beetje slapjes, maar algauw merken ze nergens nog wat van.

succes met je duo!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
saskiaheijsman
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2006 22:06
Locatie: Breda

Bericht door saskiaheijsman »

dankjewel!!
Dan moeten we het katertje in ieder geval snel laten helpen, want dat is natuurlijk vragen om problemen dan ;-) . We gaan ze 1 november halen, dus dat is nog 4 weekjes, tof man. De krabpaal is er al, haha, eerst nog verhuizen, dat is nog 2 weekjes wachten.
xxxxx
:edance:
Paco & BamBam jullie zijn te gek
Mickey & Diesel, ik mis jullie nog elke dag!!
meindert
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2006 18:44
Locatie: kas/kwekerij medewerker

kitten met fles groot gebracht.

Bericht door meindert »

ikwil dolgraag weer een nieuwe poes,heb hier en daar al wat rond gekeken,omdat ik een lapjespoes wil is het best wel zoeken. Ik had mijn oog al laten vallen op 2 lapjes kittens,maar beiden worden met de fles grootgebracht, en ik vondt ze zo klein...ik twijfel erg,omdat ik kort geleden mijn eigen poes moest in laten slapen,en ik gewoon bang ben dat zoiets me weer te wachten staat...Ik vraag me dan ook af: Is groot brengen van een kitten zonder de moedermelk wel een goede start? missen ze dan niet belangrijke voedingsstoffen voor een goede afweer? Ik twijfel er gewoon erg over....
snoeppie

ik heb al een poes en wil er graag een poes of kater bij, wat is beter?

Bericht door snoeppie »

Hallo allemaal,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Wij hebben een hele lieve poes van 3 jaar jong. Wij willen er graag een poes of kater bij.
Wat is nu beter een poes of een kater? en een jonge poes of kater of al een iets oudere?

Wij hopen door goed te informeren overal, dat het tussen onze lieve snoeppie en de nieuwe poes of kater goed gaat klikken.
Het is natuurlijk altijd afwachten, maar als 2 dames over het algemeen niet zo goed gaat, dan kunnen we dus beter voor een mannetje gaan of juist niet.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groetjes en alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hai,

het maakt niet echt uit of je een poes of kater er bij haalt. Veel belangrijker is het karakter van de poes die je nu hebt en dat je daar een passend karakter bij haalt.

als je een hele dominante poes hebt, is het niet verstandig daar een dominante volwassen kat bij te zetten. Is ze juist super schuuw moet je daar ook rekening mee houden.

Heb je een wat makkelijkere poes, dan kan je daar prima een volwassen kat bij zetten ;)

Dus wat voor karakter heeft de kat die je al hebt? ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
snoeppie

hartstikke badankt

Bericht door snoeppie »

Hallo Lotte,
Dankjewel voor je advies.
We hadden het vermoeden al dat het niet zoveel uitmaaktte, dus we gaan ervoor. Op naar het asiel.
Ik hoop dat ze samen kunnen wennen. Groetjes Esther
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Zorg dat er plekjes in huis zijn waar ze zich even aan de ander kunnen onttrekken. Gun ze de tijd om elkaar te leren kennen en te accepteren. Ze moeten het zelf uitzoeken, liefst zonder bemoeienis van de baasjes/het personeel. ;-)
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
stekke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2006 00:00

Poes dood, wat met onze andere poes? Nieuwe kameraad of niet??

Bericht door stekke »

Hallo,

Vandaag is onze kleine Mao gestorven, een ongeluk. Yoko heeft dit ondertussen blijkbaar ook al door, een ongelooflijk gemis voor ons drie. ;-(

We denken er echter aan om een snel een nieuwe kat te nemen; Volgens ons is dit het beste voor Yoko, hij heeft immers nooit anders geweten dan samenleven met een andere poes, hij is wel heel bezitterig en dominant maar momenteel denk ik dat hij even radeloos als wij..... Constant zoeken en janken, echt wel ocharme zoals ook voor ons een enorm verlies en verdriet....

Wat raden jullie ons aan? Een jonge kat? Een oudere asiel kat? Geen nieuwe kat?

Yoko is een gekastreerde kater van +/-2 jaar en groot gebouwd, Mao was eveneens gekastreerd, ook +/-2 jaar, een pak kleiner, maar zeker niet minder stoer, alhoewel de grote dus dominanter was......

Dus nieuwe kat volgens ons: ja!!! maar wanneer en hoe en wat voor een en,.....?????

Please help!!!!

Een gebroken gezin.
Bedankt
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst wil ik jullie natuurlijk heel veel sterkte wensen met dit onverwachte verlies!

Ik denk dat een kat erbij zeker een goed idee is, maar persoonlijk zou ik het zeker niet overhaast doen. De nieuwe kat moet geen vervanger van de overleden kat zijn, maar een welkome nieuwe huisgenoot. Neem dus de tijd om de dood van je kat een plekje te geven en ook om je goed te laten voorlichten over een goed passend speelkameraadje voor je kat. Leeftijd en geslacht zijn hierbij niet zo belangrijk, maar karakter wel.

Ik lees dat je kater nogal dominant is, de nieuwe kat moet hier wel goed partij tegen zijn en zich dus niet weg laten pesten, maar daarnaast moet de nieuwe kat ook weer niet zo fel zijn dat ze de hele dag vechten.

Het allerbelangrijkste is dat je nieuwe kat sociaal is met andere katten en het gezelschap van andere katten ook gewend is, zodat hij of zij het ook echt leuk vind of in ieder geval goed accepteert dat hij/zij met een andere kat samenwoont, want anders kun je net zo goed geen andere kat erbij nemen.

In het asiel zitten genoeg hele leuke en sociale katten die perfect bij jullie kater zouden kunnen passen. De mensen daar kennen alle katten heel goed van karakter en kunnen je precies vertellen of de asielkatten die zij hebben goed bij jullie kater passen.

Nogmaals veel sterkte, maar ook veel plezier met het vinden van een nieuw katje erbij.

groetjes,
Sandra
Plaats reactie