Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Dinky »

Fijn te lezen dat je afleiding vindt in het zoeken naar vriendje voor Quinn :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Jantina »

Is inderdaad afleiding, maar ook erg dubbel...
Hij moet inderdaad goed passen bij Quinn, doe het in eerste instantie voor hem natuurlijk.
Maar mag best lekker zwijmelen toch? ;-)

Ze hebben er nog veel meer zitten, ook andere mooierds hoor. Dus hoop daar een match te vinden. Zwart vind ik ook mooi, en dan zie ik weer een lief kijkende cyperse of zwart witje...Maar goed dat ik me al oriënteer, anders kan ik daar de hele dag zitten :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Tuurlijk mag jij zwijmelen. Alleen maar verstandig dat je snel een vriendje voor Quinn uitzoekt.
Kies met je hart, dan komt het goed, daar ben ik van overtuigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Chiquita98 »

Wat leuk Jantina!! Het doet niks af aan je liefde voor bella maar dit getuigt van liefde voor Quinn. Ben benieuwd!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Jantina »

Ik zit er toch over te denken...wat is nu beter. Twee erbij of toch een? Eén kan natuurlijk altijd bij Quinn, maar twee is natuurlijk ook leuk. Hoe meer hoe gezelliger voor de katten=meer spelen, knuffelen, aandacht van elkaar?
Of kan ik ook zoiets doen als, eerst een erbij en na een paar maanden er nog een bij? En kunnen drie katten samen leven, valt er dan niet altijd iemand buiten de boot?
Ik heb altijd gezegd dat ik graag meer katten zou willen hebben, maar toen ik Quinn had met Bella kon dat gewoon niet voor Bella.
Mijn eerste prioriteit is nu natuurlijk Quinn, zou hij er twee leuk vinden omdat hij nu nog jong is? Of zou hij een genoeg vinden? Wat denken jullie?

Ps inmiddels al bijna al kittens van het asiel in Uden gezien, en er zitten zoveel leuke tussen. Daarom misschien ook twee, dan kan ik er twee helpen...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Als je drie katten wilt uiteindelijk, zou ik er eerder voor kiezen er nu meteen 2 te nemen. Dan kun je beter geen koppel nemen maar twee aparte. dan heb je het minste risico dat Quinn buiten de boot valt. Het is nooit te voorspellen hoe ze uiteindelijk met elkaar omgaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Ilone »

Quinn is nog jong, grote kans dat hij 2 erbij wel zal accepteren. Maar is nooit met zekerheid te voorspellen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Jantina »

Nee, een koppel is wel leuk voor het stel dat zou komen, maar voor Quinn natuurlijk niet.
Maar, zouden de twee die dan komen niet extra moeten wennen? En aan elkaar, én aan Quinn? Of maakt dat niet zo uit?

Ik denk dat Quinn het wel goed vind. Hij is zo nieuwsgierig en nergens bang voor. Voorzie daar geen problemen in. Maar het is, zoals met alle nieuwe katten, nooit met zekerheid te voorspellen.

Edit: om het overzichtelijk te houden over dit onderwerp maar reageren in het andere topic http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 62&t=21111, die is gerichter op mijn betreffende vraag
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
poemoes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2014 00:26

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door poemoes »

Hallo allemaal,

Ik heb nu een kater (Paco, 5 jaar) en woon in een huis waar hij buiten kan met een kattenluikje. Binnenkort ga ik verhuizen naar een huis waar hij niet naar buiten kan. Nou ik hij geen kat die vaak naar buiten gaat, maar ik ben toch wat bang voor verveling bij m. Hij vraagt nu al vrij veel aandacht, is het liefst dag en nacht niet meer dan een meter van mij vandaan en als hij niet genoeg aandacht krijgt, miauwt hij alles bij elkaar.
In het verleden heeft hij samen gewoond met zijn zusje, dit ging super goed totdat zij hormoon problemen kreeg, toen gingen ze veel vechten, waarbij Paco standaard het onderspit delfde (delfte, dielf, hm, geen idee). Hij is een beetje een softie, laat zichzelf zijn eigen tuin uit jagen en komt mij halen als er een andere kat door het kattenluikje komt (ik meen het, hij rent naar mijn bed, miauwt mij wakker en gaat pas weg als ik de andere kat heb weg gejaagd).
Toch heb ik het idee dat hij gelukkiger was toen hij een zusje had om mee te spelen, daarom zit ik te spelen met het idee een kat erbij te nemen in het nieuwe huis (daarbij vond ik het zelf ook leuk om twee katten in huis te hebben).
Wat vinden jullie ervan? En welke leeftijd kat zou ik erbij moeten halen? Een kitten, die schijnen minder bedreigend over te komen, of juist een kat van zijn leeftijd of zelfs een veel oudere, rustige?

Alvast bedankt voor het advies en ik hoop dat ik in het juiste topic zit ^^
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Rik »

Ja, een tweede erbij is altijd een goed idee. Misschien is het handig als je we wat meer weten over Paco. Je had het over hormonen bij zijn zusje... dan is de eerste vraag... (1) waren/is Paco en zij allebei gecastreerd?? Tweede vraag is het karakter van Paco. (2) Is hij nog speels?? En als laatste... (3) hoe lang is hij al alleen? Als hij al langer alleen is en niet meer zo actief is dan is een kitten erbij misschien wat druk voor hem. En aan de andere kant is het zo dat als hij al goed op gang is een "solo"-kat te worden dat het introduceren van een wat oudere kat wat moeilijker kan gaan maar zeker wel de moeite waard om te proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
poemoes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2014 00:26

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door poemoes »

. (1) waren/is Paco en zij allebei gecastreerd?? Ja, allebei gecastreerd. Zij kreeg daarna problemen met kaalheid en gewicht, gevolg van hormoonproblemen en de sterilisatie.
Tweede vraag is het karakter van Paco. (2) Is hij nog speels?? Paco is best wel speels, hij grijpt nog regelmatig naar veters van schoenen en gaat helemaal los als ik een propje papier op de grond gooi of de laserpointer of het verenspeeltje gebruik
En als laatste... (3) hoe lang is hij al alleen? hij is inmiddels anderhalf jaar alleen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Cari »

Wat een schatje, jouw Paco ;-) . Ik zou voor een kitten gaan, daar is Paco nog jong genoeg voor en dat is het minst bedreigend. Neem er dan wel eentje die niet haantje de voorste is, maar een beetje een bescheiden typetje.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Rik »

Ja, anderhalf jaar alleen en nog wel een beetje speels. Lijkt mij een prima kandidaat voor een kitten-maatje. Het zal misschien even duren voordat hij los komt maar het matchen van een kitten zal een stuk makkelijker gaan dan met een oudere kat.

Dan natuurlijk de hamvraag... waar de experts hier even over mogen buigen... (wanneer ga je verhuizen???) Zou je dit al voor de verhuizing willen doen of wacht je beter tot na de verhuizing? (Waarschijnlijk beter even wachten als het echt binnenkort is) En als je wacht tot erna, hoe lang wacht je dan om Paco ook tot rust te laten komen op zijn nieuwe stekkie?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lau88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 okt 2013 20:16

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Lau88 »

Hallo,

Wij denken er aan om een vriendje te halen voor onze Jack. Hij is nu 11 maanden en is eigenlijk echt stout om aandacht te trekken. Ik denk dat hij zich verveelt, hij sloopt het behang, bijt aan de kasten, valt ons aan als we hem aaien...

Ik heb eindelijk mijn vriend kunnen overtuigen dat hij een maatje nodig heeft maar nu vraag ik me af of we wel genoeg plaats hebben. We hebben een appartement van 70m2 waar Jack nu overal mag komen. Is dat voldoende voor 2 katten die niet buiten gaan?

En welke leeftijd zou het beste zijn om erbij te nemen? Gaat hij op de leeftijd van 1 jaar nog wel makkelijk een katje accepteren?
Klein lief sterretje Oliver *1/10/2013 - 19/1/2014 *
Jack 14/2/2014
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Rik »

Jaaaaa, gelijk doen... vriendje voor Jack (voordat je vriend zich bedenkt ;-) ) Goh... is Jack alweer bijna een jaar... En ja hoor, dat moet voldoende ruimte zijn voor twee katten. Eigenlijk hebben twee katten niet zoveel méér ruimte nodig dan één kat (behalve dan dat ze wat ruimte moeten hebben om achter elkaar aan te sjezen). Het lijkt mij zelfs erger om één kat alleen op te laten groeien dan twee op een "te kleine" ruimte te hebben (oeps... moet ik nodig zeggen met één solo-kat :oops: Maarja, ik wist toen niet beter). Je kunt ook even in dit topic en dit topic kijken. Ook kun je even zoeken op "ruimte" (met de zoekknop rechtsbovenin). Je kunt je ruimte dus slimmer indelen met kasten, plankjes e.d. zodat ze "in de hoogte" kunnen spelen. Welke leeftijd zijn maatje het beste kan hebben laat ik even aan de experts over. Omdat Jack al 11 maanden is zal hij wel weer even moeten wennen (hoe jonger hoe beter) maar dat is veel makkelijker dan als Jack al een paar jaar zou zijn. Is Jack overigens al gecastreerd? (i.v.m. de hormonen e.d.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie