Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Claire68 »

Ik kon Tommy niet halen, die mensen wilden hem toch echt graag hebben. Heb telefonisch gesproken met de asielmedewerkster, en zij meende dat Olleke misschien wel helelmaal niet beter af is met een 'maatje' erbij... omdat katten in oorsprong toch solitaire dieren zijn. Ik vraag me nu ook af of ik Olleke niet juist een dienst bewijs door haar als mijn enige kat te houden. Het lijkt me alleen dat ze zich soms wel de pleuris verveelt, als binnenkat... Binnen blijft alles altijd hetzelfde. Ik ben de enige afleiding. Ik speel wel elke dag met haar, met iets aan een hengel... En liefst doe ik haar ook elke dag even buiten, op het balkon, maar ze vindt de konijnen eng en wil eigenlijk het liefst zo snel mogelijk weer naar binnen!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

katten zijn helemaal niet zo solidair als vaak wordt gedacht.
verwilderde poezen vormen vaak kolonies rond een voedselbron.
ik denk wel dat het belangrijk is een nieuwe kat heel rustig te introduceren, daar mag je gerust enkele weken voor uittrekken.
het blijft een gok, maar ik zou het zeker wagen!
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Nou, ik heb sinds een paar weken een jonge poes er bij bij mijn oude kater van bijna 14 en het gaat helemaal super. Ok, de ouwe baas blaast nog wel eens als ze te dicht in de buurt komt, maar ze hebben ook hun buien dat ze elkaar flink aan het uitdagen zijn en dan rennen ze de hele kamer rond. De oude kater leeft weer helemaal op. Het zal nog wel even duren, maar de oude kater zal op een dag de kleine ook wel helemaal accepteren. Maar van vechten is tot nu toe geen sprake geweest.

Keyword is: Geduld. Heb heeeeeeel veel geduld.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Vind het een bizar verhaal Claire. Eerst komen ze ermee dat het goed gaat en Tommy wel op de flat zou kunnen wennen. Neem aan dat je over Olleke verteld hebt. En de 2e keer zeggen ze alles in het negatieve. Vaag allemaal daar.
Tuurlijk heb je huisdieren die liever alleen zijn , maar het grote gros vind het toch wel prettig met meedere soort genoten te zijn. Dit ligt gewoon aan het karakter
Verder zijn katten (en vele huisdieren) gedomesticeerde dieren, dus van wilde dieren tot huisdieren gemaakt. Hierdoor zijn bepaalde karakter eigenschappen en bepaalde uiterlijke kenmerken zo veranderd waardoor je ze bijna niet meer met de oorspronkelijke wilde dieren kan vergelijken.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

re

Bericht door roderik1963 »

Appie is nu sinds december vorig jaar eigenaar van de woning en ik werk overdags en met enige regelmaat ook avondiensten,
ik denk er steeds sterker over om een 2e kat als eigenaar van de woning binnen te halen.
Uiteraard moet deze wel overweg kunnen met appie zelf.
appie heeft zijn nukken, hij krabt en bijt soms, nee, hij bijt niet echt door, doet ie alleen als ik iets TE veel aai en hij het zat is, maar ja, als jezelf iets zat ben dan kan je dat hardop zeggen en tis nu eenmaal een nadeel dat een kat geen mensentaal spreekt, dus dan maar zachtjes bijten.
Hij heeft me 1 x echt goed gekrabd en heb hem toen een tik gegeven en daar heb ik nog steeds spijt van, maar het was een reactie van mezelf.

Ik wil geen kitten, kittens hebben weinig moeite om een baasje te vinden, dus wordt het een kat uit het asiel.
appie is 3, dus lijkt het me het beste om een even oude kater uit het asiel te nemen.
Enige probleem wat zou kunnen gaan onstaan is de kattebak.
Buiten de acceptatie onderling.
Jaja...2 katten kunnen best 1 kattebak delen, zal vast wel.
In het asiel doen ze niet anders, de outlaws buiten beschouwing gelaten dan.
Stel..dat er een 2e eigenaar komt...dan wil ik wachten tot de eerst komende vakantie in februari, dan kan ik toezicht houden over hoe wat etc.

Iemand een idee of verwachting hierover ?

PS.

mijnheer slaapt nog steeds liever op mijn stoel dan op de slaapplekjes in de klim krabpaal...
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

lijkt me een goed plan roderik!
maar plemp de nieuwe kat niet zomaar in de kamer, dat is vragen om problemen.
introduceer de nieuwe rustig, en neem daar de tijd voor.
een bak voor twee katten is zonder meer te weinig.
het is makkelijker onzindelijkheid te voorkomen dan terug te draaien, dus ik zou het niet eens proberen met maar 1 bak.
ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte svp! :smile:
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Roderik,

Wat leuk dat je een tweede kat wil aanschaffen!
Wat betreft je eerste vraag over de kattenbak; dat hoeft absoluut geen probleem te zijn. Toen ik nog 2 katten had, had ik ook maar één bak staan en dat ging prima! Zolang je elke dag de klontjes en de ontlasting eruit schept, kan het vaak prima. Je zou voor de zekerheid in het begin een afwasteil gevuld met grit erbij kunnen zetten. Verder ligt het eraan hoe groot je woning is. Als je vrij groot woont, is het misschien handig om op 2 plaatsen een bak te hebben.
Wat betreft dat bijten en krabben, dat deed een van mijn katten ook als ze te opgewonden raakte van het aaien. Een paar keer flink blazen naar je kat wil vaak helpen. Zo laat jij in kattentaal zien dat jij dat niet pikt. Vaak kun je het ook zien aankomen. De kat begint wat onrustiger te worden, de oortjes gaan wat naar achteren en de kat begint met zijn staart te zwiepen. Misschien dat je kat dan een speeltje kan geven waar hij even zn ei op kwijt kan. Overigens wil dit gedrag niets zeggen over hoe hij met andere katten zal zijn.
Als je de nieuwe eigenaar hebt opgehaald, dan zou ik die eerst even je huis laten verkennen zonder Appie erbij. Misschien dat je Appie even kan opsluiten in een kamer. Zo kan de nieuwe kat alvast wat vluchtplekjes vinden. Daarna zou ik ze gewoon bij elkaar zetten en niet al te snel willen ingrijpen. Gaan ze echt vechten, en doen ze elkaar echt pijn, dan kun je het beste een sleutelbos laten vallen. Hiervan zullen ze schrikken en stoppen met vechten. Zo hebben ze ook niet in de gaten dat jij het was die ze uit elkaar haalde. Vooral niet té voorzichtig zijn. Zeer waarschijnlijk zal het een keer goed uitgevochten moeten worden. 2 eigenaars van één huis is lastig in het begin, eentje moet toch de baas worden.

Succes ermee! En super dat je pas een katje haalt als je een week vrij hebt!
En trouwens, je stukje is echt leuk geschreven!
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Ik wil hier nog even aan toevoegen: Heb geduld. Het kan maanden duren voordat een nieuwe kat zich helemaal thuis voelt en de katten uitstekend met elkaar kunnen opschieten. De kans is heel klein dat je uiteindelijk 2 katten hebt, die gewoon niet door 1 deur kunnen.

Dit zeg ik maar even, omdat ik nog veel te vaak zie en lees dat mensen een nieuwe kat veel te snel terug brengen, omdat het niet snel genoeg klikt naar hun mening.
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door roderik1963 »

Slechts 1 woonkamer en 1 slaapkamer, dus niet echt groot behuisd.

De 1 zegt 2 kattebakken de ander zegt 1 bak is genoeg...
appie zelf zat in het asiel in een algemene ruimte met andere katten.
Zal zowiezo een kat worden die niet gewend is aan een tuin, zit 4 hoog :-)
Maar heb nog een paar weken om alles goed te overdenken.
Gebruikersavatar
Anida
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 jan 2008 20:38

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Anida »

Ook ik wil er een katje bij nemen. Heb nu een kitten van 10 maanden. Al een heel dametje die wel weet hoe ze haar zin moet krijgen ;) Maar ja. Ze kunnen je ook zo lief aankijken. Mijn vraag is wat het beste is om erbij te nemen een kater of poes? Of maakt dat niet uit? Het word wel weer een kitten. Mijn angst is ook wel een beetje dat Miekje jaloers gaat worden. Krijgt nu alle aandacht maar zal dat straks moeten gaan delen. Maar aan de andere kant heeft ze wel een speelkameraadje als ik de hele dag aan het werk ben. Als ik hier de verhalen zo lees is het heel verschillend hoe de poezebeesten reageren. Iemand die mij een goede tip kan geven hoe ik dit kan gaan aanpakken?
Trots personeel van Miekje, Toetie en Pluk.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Boomer »

1 bak voor 2 katten kan heel goed hoor!
Mits ( maar eigenlijk vind ik dat een pre voor alle katten) je hem regelmatig (zo niet elke dag) leeg schept.
Ik heb inmiddels 20 jaar 2 katten in huis en heb altijd maar 1 bak gehad. Dit ging altijd goed.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Muis »

Anida, lees dit topic eens door, het staat boordevol tips over de aanpak :grin:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Shaz »

roderik1963 schreef:Slechts 1 woonkamer en 1 slaapkamer, dus niet echt groot behuisd.

De 1 zegt 2 kattebakken de ander zegt 1 bak is genoeg...
appie zelf zat in het asiel in een algemene ruimte met andere katten.
Zal zowiezo een kat worden die niet gewend is aan een tuin, zit 4 hoog :-)
Maar heb nog een paar weken om alles goed te overdenken.
Wij hebben vijf katten gehad en hadden twee bakken. Inmiddels hebben we nog drie katten met één bak. Dit ging en gaat prima. Zolang je de bak maar dagelijks schoonmaakt, maar dat lijkt me voor jezelf ook prettiger aangezien de bak anders nogal zal gaan stinken ;-)

Helemaal als je niet veel ruimte hebt is het wel belangrijk dat de katten kunnen klimmen, een krabpaal tot aan het plafond en een kast waar ze op kunnen en mogen springen doet vaak wonderen.

Het is inderdaad wel aan te raden om er pas een kat bij te nemen als je vakantie hebt, zo kan je de eerste kennismaking goed en rustig begeleiden. Helemaal bij oudere katten kan dit wel even duren.
groetjes Sharon
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Claire68 »

Ik heb sinds 1 februari een kat erbij, uit het asiel van Luinjeberd, bij Heerenveen. Ze heet Tara. Tara is geschat op 10 jaar, net als mijn poes Olleke, maar ze is heel klein. Ik had nog nooit een volwassen poes gezien die zo klein is! Ze is ook een beetje een monstertje. Dat zei de mevrouw van het asiel al. Maar ze wordt toch steeds liever nu. Ze went aan me, en gromt of klauwt niet meer zo snel. Grommen deed ze al als ze van schoot af moest! Of als ze gewoon geen zin had om geaaid te worden. Ze kreeg niesziekte en in mijn pogingen haar een pil te geven ben ik behoorlijk gewond geraakt. Blikvoer bliefde ze niet, dus een pil in poeder daar doorheen lukte niet. Maar uiteindelijk kwam er een blikvoer dat ze luste, dus dat probleem is weer overwonnen.

Helaas, tussen Tara en Olleke botert het nog niet.
Trishaha
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2008 22:00

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Trishaha »

Helaas heb ik 2 maandjes geleden afscheid moeten nemen van mijn oude poezevriendinnetje Taxi, ze is 17 jaar geworden, mooie leeftijd.
Ik heb kerst 2006 een kittentje gehad, een katertje, Frits. Ik ben helemaal verliefd op 'em en hoewel hij en Taxi elkaar niet zo mochten, leek hij wel heel erg een maatje te missen. Met z'n 1 jaar en paar maandjes is het nog een erg actief moppie en ik speel met liefde met 'em, elke dag, maar ik begin straks met een werk,-leertraject, daarom besloot ik vorige maand er een kat bij te nemen.

Mijn keuze viel op Beer, een 8 maanden oude kater. Uur voor gereden, maar hij was het waard. Een schat van een beest, gecastreerd, net als mijn lieve Fritsepitsje en net zo aanhankelijk. Thuis aangekomen boterde het absoluut niet tussen de mannen en ik heb na 3 dagen meteen al besloten dat Beer terug moest (wat gelukkig geen probleem was!)
Reden? Ik heb Frits 3 dagen niet gezien, terwijl die normaal gesproken altijd naar me toe rent, als ik fluit, zing en graag geaaid en geknuffeld wordt. Ik was als de dood dat ik een stresskatje zou overhouden, dus dat was einde hoofdstuk Beer.

Frits werd weer de oude; incl. z'n verveelmomenten. Hij leek toch echt een maatje te missen!! Nu wil ik proberen een kitten erbij te nemen. (Van dezelfde lieve mensen waar ik Beer vandaan had) Ik kan een kitten over anderhalve maand/2 maanden ophalen, maar ze heeft wel 17 kittens, dus dat is nogal een lastige keuze! Kleur en grootte maakt me natuurlijk niet uit, maar moet ik nou een meisje of een jongetje nemen?? Wat zou het beste bij mijn Frits passen en hoe moet ik de 2 elkaar laten ontmoeten ed? Tips?
Plaats reactie