Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
lisette82
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2007 23:39

Een kat erbij???

Bericht door lisette82 »

Hallo,

Ik had een vraagje, eigenlijk 2

Ik heb in Juni twee gesteriliseerde poezen uit het asiel gehaald, deze waren altijd bij mekaar geweest en zaten ook samen in een hokje. Het zijn echt twee shatten en ze hebben wel effe moeten wennen.

Toch vechten ze wel eens met elkaar, maar ja dat zal wel normaal zijn.

Een van die poezen die miauwt echt super veel, das wel grappig maar soms ook vervelend, weet iemand wat de reden kan zijn hiervan?

En mijn andere vraag, ik woon in een appartement deze heeft 2 verdiepingen, dus redelijk groot en een balkon.

Deze poezen zijn gewend om binnen te zitten dus dat gaat goet.

Nou mijn vraag: ik zou heel graag nog een kater erbij willen. ik zat dan te denken dat dat dan een kitten moet zijn, zodat ie eraan kan wennen dat er oudere poezen zijn die de baas in huis zijn.

Maar is het wel verstandig om er nog 1 (2) bij te nemen en gaat dit?

A.u.b. Antwoord, en alvast bedankt

groetjes Lisette
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Bericht door Anaheim »

Ik heb zelf ook 2 binnenpoezen uit het asiel gehaald en deze zaten ook al bij elkaar.In het begin was het ook veel vechten later ging het over in spelen wat Pinky helemaal geweldig vond en Romy liever niet waardoor ze al snel begint met blazen.
Volgens mij zolang ze elkaar niet echt pijn doen en je ze niet hoort blazen en grommen kun je ze gewoon met elkaar laten stoeien denk ik.Als hier Toto en Pinky stoeien en ik hoor 1 van de 2 blazen of grommen kom ik ertussen en anders niet.

En sommige katten miauwen ook gewoon veel doet Pinky bij mij ook, dat schijnt vaak normaal te zijn en dat zijn gewoon praters.

Zelf heb ik anderhalf jaar gewacht met het erbij nemen van een kitten heb Toto nu een maand en ze is 5 maanden.En degene met de grootste mond word gewoon de baas dus als je een kat neemt die een grote mond heeft heb je kans dat die later de baas word (tenminste dat dacht ik) ;-)

Succes
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Derde kat erbij? Hoeveel zorg extra?

Bericht door rian »

Hallo,

wij zijn aan het denken over een derde kat...Maar we willen graag weten van degenen hier die er drie of meer hebben, wat zo'n derde poezel aan extra zorg met zich mee brengt. Waar moeten we overal rekening mee houden etc.

Ook heeft de kat die we op het oog hebben, drie poten (is aangereden). Hebben er hier ook mensen ervaring mee? (Ik denk natuurlijk aan Super Flan)

Ik hoor het graag!
Rian
Mauw
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Rian,

Ik vond en vind een derde kat erbij nauwelijks extra werk of zorg. Je hebt verder alles al, dus het enige dat het je extra kost is brokjes, kattenbakgrit en dierenartskosten.

Over Super Flan weet je natuurlijk al veel, maar als je meer wilt weten, vertel ik je dat graag! Ik heb het idee dat dit soort katten wel extra veerkrachtig is.
Voor de verzorging en dergelijke maakt het niks uit, een kat met 3 of 4 poten. Het enige waar wij rekening mee houden is dat ze ligplekjes heeft waar ze makkelijk bij kan komen en vooral ook makkelijk weer af kan komen. Van hoog naar laag springen kost haar namelijk veel moeite, ze moet dan een tussenstapje kunnen maken. Het hangt er natuurlijk vanaf of ze een voor- of achterpoot missen. ;-)
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hoi Marije,

dank je voor je antwoord! Het katje dat wij op het oog hebben mist de rechterachterpoot. Flanna mist een voorpoot, toch? (nu ga ik twijfelen...gek he, zo vaak over haar gelezen...haha)

De reacties zijn verdeeld, een collega van me zegt dat ze niet weet of ze het nog eens zou doen als ze weer voor de keuze stond voor een derde kat erbij. Maar dat was een kitten en dit katertje is een half jaar oud ongeveer.

Goed, we gaan zaterdag kijken en dan denken we er nog goed over na. De eigenaar van deze kat kan overigens nog steeds komen, dus het is even afwachten...

Misschien heb ik na zaterdag meer vragen over driepotigen......:)
Mauw
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ja, Flan mist een voorpoot. Voor dit katertje zal je dan dus moeten zorgen dat hij ergens makkelijk op kan komen. ;-)
Waarom zou die collega het niet doen dan? Ik zou het zo weer doen hoor! Ik zie eigenlijk niet echt een verschil tussen 2 en 3, behalve dan meer gezelligheid. :grin:
Een 6 maanden oud kitten is vaak wel een echte puber, dus lekker druk en rondrennen enzo. Dat zal wel even opvoeden worden. ;-)
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Bij mijn collega is het zo, dat haar nieuwe katje niet zo goed gaat met haar twee oudere katten. Het nieuwe katje wil steeds spelen en is heel druk (een siameesje) en die oudere katten worden half geterroriseerd door hem....! Ook is het siameesje heel erg jaloers dus als hij op bed ligt bij mijn collega en een van de oudere katten wil erbij (zoals vanouds, dat deden ze altijd al) dan jaagt hij ze weg.

Ik zou het heel erg vinden als dat bij mijn katten ook gebeurd. En Luna, mijn eerste kat, was het er ook al niet mee eens dat Siepie erbij kwam. Aan de andere kant, Siepie is ook een vrouwtje net als Luna en Luna speelde altijd wel heel veel met de kater van de buren.....dus misschien is een katertje erbij juist wél leuk.

Maar ja, dat weet je nooit van te voren.
Mauw
prinsesbeagle
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2007 20:10

fijn!

Bericht door prinsesbeagle »

Ik ben echt heel erg blij met de vele berichtjes over dit onderwerp! Morgen krijg ik een kitten van 10 weken erbij. Ik heb al een kat van 8 maanden. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat. Ik verwacht er de eerste weken maar niet al te veel van - hopelijk wennen ze snel aan elkaar natuurlijk - en zorg dat ze makkelijk van de ene naar een andere kamer kunnen. Heb voor de zekerheid een tweede kattebakje en een extra setje eet/drinkbakje aangeschaft.
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

op zoek naar een kat erbij

Bericht door Claire68 »

Hallo mensen.. Sinds 2 weken heb ik poes Olleke uit het asiel. Ik had haar genomen samen met een kater, maar die heb ik na 1 week teruggebracht, omdat hij continu aandacht vroeg en daarbij plotseling kon gaan bijten... die kater was mij dus te moeilijk. Olleke daarentegen bevalt me goed, zij is een makkelijke poes. En nu wil ik toch graag een kat erbij. Omdat ik alleen ben, fulltime werk en op een flat woon. Olleke is dus nu bij mij een binnenkat en heeft niet veel vertier. Er is een afgeschermd balkon weliswaar, met daarop nog 3 konijnen... maar er is niet het avontuur van naar buiten kunnen, de wereld ontdekken. Daar lijkt tot nu toe gelukkig ook geen behoefte aan te hebben. Even op het balkon kijken vond ze wel eens leuk, maar helaas is ze nu bang voor de konijnen, met name 1 konijn vind het leuk om haar te laten schrikken.

Wat ik heel graag wil is een maatje, een vriendje voor Olleke, waarmee ze kan spelen, tegenaan kan liggen, elkaar wassen enzo. Nu weet ik wel dat je nooit vantevoren zeker weet of het tussen 2 katten zal klikken. Bij een kat uit het asiel hier in Friesland krijg ik dan wel een proefperiode van 4 weken, maar het is zo ontzettend jammer een kat weer terug te moeten brengen! Daarom: als iemand voor mij een tip heeft, als iemand een kat kent die in het profiel past... graag!

Het moet een sociale kat zijn, niet schuw, die naar verwachting vriendjes zal maken met Olleke. Olleke zelf kon in het asiel goed opschieten met andere katten, en naar de kater die ik hier een week had, deed ze ook niet moeilijk of lelijk of schuw. Ik wil beslist geen kat die continu aandacht vraagt; maar die als er even geen aandacht mogelijk is gewoon lekker zijn/haar eigen gangetje gaat. Wel wil ik graag een kat die af en toe graag op schoot ligt. Want dat doet Olleke nou juist niet, en dat heb ik dan toch graag... Ik zoek een kat die geschikt is als binnenkat, met alleen een afgeschermd balkon om naar buiten te kunnen, en en kat die naar verwachting NIET bang is voor mijn konijnen, maar hopelijk juist dikke maatjes wordt met de konijnen. Liefst een oudere kat (Olleke is 10), maar dat is geen must, want het karakter is het allerbelangrijkst. Verder heb ik voorkeur voor een kater en voor rood of blauw, en ik wil liever niet het zwartwitte felixpatroon. Het is natuurlijk belangrijk voor de kat dat ik hem/haar helemaal geweldig vind! Maar nogmaals het karakter is het belangrijkst.

Ik zal denk ik nog wel eens een kat uit een asiel gaan proberen de komende tijd, maar het jammere is dat daar vaak vantevoren niet zoveel over bekend is, over het karakter. Vandaar deze hele uiteenzetting hier! Wie denkt met me mee?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zo dat is een hele lijst ;-)!

Ik denk niet dat je een kater in het asiel gaat vinden die hier 100% aan zal voldoen, maar als je aan de asielmedewerkers vraagt om een sociale (met andere katten), rustige, knuffelige, wat oudere kat (die minder speels is zodat hij zonder problemen binnen kan blijven) dan denk ik dat de kans groot is dat je een goede match gaat vinden en jullie allemaal gelukkig gaan worden. Je kunt ook op dierenasiels.com kijken en daar op karakter en binnenkat selecteren en zo kijken of je een geschikte kater kunt vinden.

Zelf heb ik, bij mijn oude niet knuffelige poes, een 7-jarige gehandicapte kater uit het asiel gekozen die veel slaapt, maar die ook heel graag op schoot ligt en dat was echt een hele goede keuze.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik hoor het natuurlijk geaag of je een goede match hebt gevonden.

groeten,
Sandra
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Claire68 »

Hoi Sandra, dankjewel voor het meedenken. Ik denk wel dat ik een geschikte kat ga vinden... Ik zal nu bij de keuze zorgvuldiger zijn dan ik met Xilas geweest ben. Want het is erg jammer om een kat te moeten terugbrengen. Het is goed dat de mogelijkheid er is, dat er een proefperiode is, maar ik doe het liever niet nog eens!

Nu ik de leeftijdseis heb laten vallen heb ik wel veel meer keus. Immers: ook katten jonger dan 10 jaar kunnen rustig van karakter zijn en een binnenkat.

Een prachtige kat vind ik rooie henkie, op de site van de Nomadenhof in Sneek. Ik zal hen komende week eens bellen en vragen naar zijn karakter.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Na een week een kat terug brengen vind ik wel erg kort. Je moet een kat wel de tijd geven om aan een nieuwe omgeving en baas te laten wennen en daar kan best wel wat tijd overheen gaan. Bij de een duurt het wat langer dan bij de ander. En de kans is heel klein dat je een kat vindt die qua karakter helemaal 100% perfect voor je is. Elke kat heeft zijn eigen specifieke karaktertrekken. Ik heb nu een poesje er bij, die ook heel eigenzinnig is. Ze is niet zo'n knuffelpoes. Ze laat zich wel aaien, maar als ze daar geen zin in heeft laat ze dat ook merken. En ze maakt van de kattenbak een zootje. Maar ik zou haar echt niet meer kwijt willen. Ik ben er dolgelukkig mee. Die paar ongemakken neem ik maar voor lief. En het klikt nog niet helemaal met de oude kater van bijna 14, maar dat komt wel goed. Daar heb ik alle vertrouwen in.

Dussuh.... als je weer een kat uit het asiel neemt, gun hem/haar de tijd en wees niet al te veeleisend. Veel katten draaien na een tijdje bij en er zijn er die compleet van karakter veranderen.
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Claire68 »

Ik had ook eigenlijk voor een heel andere kat gekozen dan Xilas! Een rustige, hele grote en heel lieve kater van 8 jaar: Mucho. Ik was al twee keer uitgebreid wezen kijken in het asiel. Daarna was ik er uit: Olleke en Mucho zouden het worden! Maar ik mocht ze niet reserveren. En toen ik er een week later aan toe was om ze te halen - alles stond klaar en ik had een aantal vrije dagen voor de boeg (weekend met kerst) - toen was Mucho weg.

Ik wilde toch graag 2 katten ineens. Omdat ze dan makkelijker kunnen wennen. Ze hebben dan nog geen eigen territorium in mijn huis.

Ik wist wel dat Xilas beet, stond ook in de beschrijving. Hij had mij in het asiel ook al heel hard gebeten, en de asielmedewerkster toen ook. En ze hadden me ook wel verteld dat het een maffe kat was. Ik was bereid daar mee om te leren gaan.

Maar wat ze me niet wisten te vertellen was dat hij ZOVEEL aandacht zou opeisen, en zo zenuwachtig zou doen. Wel stond in de beschrijving dat hij naar buiten moest kunnen, en dat heeft hij inderdaad echt nodig. Ik hoopte dat hij aan mijn balkon genoeg zou hebben, maar niet dus.

Ik wist na die ene week echt heel zeker dat het 'm niet zou worden tussen Xilas en mij. Ik begon me aan hem te ergeren namelijk. En dat is funest in een relatie met een kat. Dat weet ik uit ervaring. Dan ga je verkeerd op elkaar inwerken. Ik weet zeker dat het alleen maar erger geworden zou zijn.

Maar ik zal zeker jouw adviezen in mijn hoofd houden voor de toekomst, fvddungen!
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik vind het bizar dat een asiel jou een kat meegeeft die naar buiten moet kunnen als jij alleen maar een balkon hebt. Dat is gedoemd om te mislukken.

Verder ben ik het ermee eens dat een week veel te kort is om een kat te laten wennen. Mijn katten hebben er twee maanden over gedaan om aan elkaar te wennen en ze tolereren elkaar nu wel en spelen ook soms, maar bij elkaar liggen en elkaar wassen gebeurt nooit.

En toch heb ik mijn tweede kat ook heel zorgvuldig uitgekozen, met ongeveer zo'n lijst in mijn hoofd als jij ook hebt. Wat ik ermee wil zeggen is, je weet het nooit van te voren hoe het zal klikken.

Succes!
Rian
Mauw
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Claire68 »

Ik ben vandaag in het asiel geweest en heb weer verschillende katten bekeken. waarover op de site van het asiel stond te lezen, dat ze makkelijk zijn naar andere katten. Ik heb nu mijn zinnen gezet op een rode kater, Tommy. Hij is 7 en een half jaar oud. Ik vind hem prachtig, hij is gecastreerd, en hij komt gezond op me over. Nu Olleke een ziekte blijkt te hebben (hypertheroïdie) en ook een melkkliertumortje, dat er nog uit moet, vind ik het wel belangrijk dat mij tweede kat een gezonde kat is.

Tommy is geen gevonden zwerver maar is afgestaan wegens allergie. Het is daardoor bekend dat hij wel gewend was naar buiten te gaan. Maar hij ging nooit lang, altijd maar eventjes. De medewerker van het asiel dacht dat er een grote kans is, dat hij wel kan op een flat met alleen een afgeschermd balkon. Omdat het een rustige kater is. Ik hoop het, ik wil het gaan proberen.

Helaas is het niet zeker dat ik Tommy kan halen, want hij is door een medewerkster van het asiel gereserveerd voor een kennis van haar! Tot uiterlijk maandag 14.00 uur! Maar waarschijnlijk gaat dat niet door! Een raar verhaal vind ik. Nou ik hoor het dan maandag wel en hopelijk gaat dat met die kennis dus niet door. En dan kan ik Tommy halen op donderdag of vrijdag.
Plaats reactie