Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
golsteijn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2007 09:57

Bericht door golsteijn »

Hoi,

even een tip voor mensen die een nieuwe kat bij een andere kat wil plaatsen en dit nog niet zo wil lukken.
Probeer eens met valeriaan (kattenkruid). Bij de reformwinkel schijn je dit in zijn oorspronkelijke vorm te krijgen. Katten worden er helemaal 'wild' van. Ze rollen zich erin of eten dit op. Het kan geen kwaad. Het is rustgevend en ontspannend en wanneer ze zich erin rollen hebben ze dezelfde geur (waar ze dol op zijn).
Zelf heb ik twee poezen uit het asiel. Toen we de tweede erbij kregen wilde dit niet zo lukken en ik vond het maar akelig hoe ze soms deden vechten.
Ik heb de valeriaan zelf in druppelvorm gekocht. Ik doe dan een paar(!) druppels op mijn handen, laat beide poezen eraan ruiken en strijk dan met mijn handen over hun vacht, voornamelijk onder de kin en achter de wangen. Het werkt goed moet ik zeggen, ze zijn dan meer verdraagzamer naar elkaar toe. Inmiddels zoeken ze elkaar regelmatig op en het gaat goed.

Groetjes Chantal
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Bedankt voor de tip! Ik ga het straks meteen uitproberen!

Groetjes Sylvia
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

even omdat ik het vergeten ben: wanneer moet je de eerste keer met een kitten naar de DA voor inentingen? ik dacht 9 weken maar ben niet meer zeker.

nog een bijkomende vraag: ayo heeft vorige week bij de DA een inenting gekregen tegen niesziekte. ze neemt nu ook antibiotica. moet ik nu langer wachten of juist niet? i know: ik zou beter de DA zelf een belletje geven maar vraag het liever hier eerst. weet ook niet goed of ik best naar de DA moet bellen waar ayo geweest is voor de inenting vorige week of mijn vaste DA bij wie ik ga langsgaan.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Bij 8 weken is de eerste inenting. en bij 12 de 2e.
Ik vind dat je gewoon de da kunt bellen met de vraag enting/antibiotica.
Welke arts je kiest? Bij wie je een goed gevoel hebt.
Succes!!
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Topicje andersom

Vandaag zag Ziggy (bijna 12 weken) zijn broertje weer na 4 weken.
Even snuffelen, jouw ken ik niet, blazen, meppen. Hallo zeg, jullie lagen samen in 1 mandje. Nou en?

Hubby tilde de kat op legde hem op zijn ruggetje in zijn armen en het leek net of hij zijn stem nog herkende, oogjes gingen dicht.
Leuk hoor!!
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

lianne schreef:Bij 8 weken is de eerste inenting. en bij 12 de 2e.
Ik vind dat je gewoon de da kunt bellen met de vraag enting/antibiotica.
Welke arts je kiest? Bij wie je een goed gevoel hebt.
Succes!!
ik heb gehoord dat de eerste enting bij 12 weken gebeurd..? :icon_shifty:
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik dacht bij 8 of 9 weken, hiervan ben ik niet helemaal zeker. De tweede enting gebeurt op 12 weken.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Onze kater is met 9 weken voor het eerst geent, maar dat mag ook wel iets eerder.
De tweede enting is dan 2 tot 3 weken later.

Maar zo als eerder gezegt, de dierenarts kan je vertellen hoe hij dat doet.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Sommige dierenartsen geven de voorkeur om pas met 12 weken de eerste enting te geven en dan 3 weken later de tweede. Het ligt er dus maar net aan!
kaatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:55

antwoord op je vraag..

Bericht door kaatjuh »

hoi hoi,
Ik ben begonnen met 1katje en na ruim 8 maanden heb ik een 2de katje erbij gekocht omdat ik altijd moest werken en vond het zielig dat zij altijd alleen zat. Ik heb zelf een meisje en de 2de kat is ook een meisje. Dit heb ik bewust gedaan omdat ik veel verhalen heb gelezen over sproeiende katers ...
Jou katje is gewend om met zijn 2en te zijn, helaas is de andere nu overleden. Ik zou eerst kijken hoe jou kat zich voelt, mist hij de andere kat (sommige katten hebben echt verdriet). Maar als hij naar buiten kan ontmoet hij dus ook andere katten neem ik aan? Je moet ook kijken naar jou situatie, werk je veel, ben je weinig thuis?? dan raad ik je aan om een 2de kat te nemen. Bij mij heeft het 4 dagen geduurd voordat ze elkaar accepteerden (ik had een kitten in huis gehaald) maar nu zijn het dikke maatjes voor het leven!

Mijn advies: kijk eerst naar de sitatie en naar jou leefpatroon. Katers hebben namelijk een grotere terratoriumdrift dan poezen.. Vaak gaat de combinatie kitten en oudere kat goed... Denk er over na
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Sproeiende katers kun je voorkomen door ze tijdig te castreren. Dan is er niks aan de hand, mits ze geen last hebben van iets (door een ziektesymptoom kunnen katten ook gaan sproeien c.q. wildplassen).

Ik heb nu een meisje thuis van acht weken jong en volgende week komt daar aan mannetje bij van (nu) negen weken.
Volgens mij maakt geslacht niet heel veel uit, we hebben hier op het forum van alles wat goed gaat: mannen-mannen, mannen-vrouwen, vrouwen-vrouwen... ;-)
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

En Minx, ze mogen vanaf het begin gewoon bij elkaar. ;-) (Houdt ze gewoon even in de gaten, maar spring er niet te gauw tussen.)
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Ja Miranda heeft een punt. Niet te snel tussenkomen.
Ik weet wel dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het kan er soms hevig aan toe gaan.

Wij hebben twee poezen binnengehaald als kitten. Nerriwik was er eerst en vertoefde al een maand bij ons eer Manon binnenkwam. Het was een ware clash tussen deze twee dames.

De eerste dagen hadden we zoiets van wat hebben wij onszelf en hen aangedaan. Gegrom, geblaas, ... Manon - ongegeneerd - wandelde rond alsof alles van haar was, en Nerriwik - overgevoelig - vond dit niet kunnen want zowel het huis als alles daarin (baasjes incluis) was van haar geweest. Een week heeft dit geduurd eer het langzaamaan dragelijker en leefbaarder werd.

Ik ga niet beweren dat ze de beste maatjes zijn nu, maar ze tolereren mekaar en kunnen vaak goed met mekaar spelen.

Ik geloof dat het slechts zelden fout gaat tussen twee katten. Ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt of nog nooit gehoord. Misschien hebben sommigen een ander verhaal meegemaakt?
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

onze kittens zijn inmiddels een paar weken bij ons, vier alweer! Ze zijn vandaag 12 weken.

Het gaat vrij goed moet ik zeggen. Vanaf vandaag komt minou weer voor haar aandacht en ritueeltjes, eerder moest ze daar niets van hebben.

ze speelt ook met de kittens, zij het onhandig en soms erg grof. ik vermoed dat dat komt omdat ze dat helemaal niet gewend is.
Ik bestraf haar niet, zeg wel dat ze niet zo hard moet doen.

Ze blijft nu ook gewoon op de bank liggen als een van de twee ook op de bank komt. En dat gaat best goed. Ze gromt wel als ze iets doen wat zij niet wil maar dat vind ik oke, doen wij ook hhahahaah. Blazen heb ik niet meer gehoord van haar en als het etenstijd is komt ze gezellig met de anderen mee zitten mauwen om haar eten.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hallo allemaal!

Ik heb even jullie advies nodig! Wij zijn namelijk aan het twijfelen of we een derde katje erbij nemen. Onze situatie:
Xena en Amy gaan prima samen. Ze zijn nu ondertussen 4 en 5, houden allebei nog van spelen, maar spelen nu ook weer niet zo heel erg veel samen. Ik denk dat een speelkameraadje vooral voor Amy leuk zal zijn. Zij is wat actiever dan Xena, zij speelt weer meer met ons. Nu gaat het prima samen, af en toe een snauw naar elkaar, maar daar zijn het meiden voor. Verder leven ze in goede harmonie.
Ze zijn allebei gewend aan andere katten. Ze hebben regelmatig bij een vriendin gelogeerd die ook katten heeft en dat ging na een paar dagen eigenlijk verrassend goed.
Maar ja, dan het eten he! Xena heeft de neiging om wat dikker te worden, dus ik houd ze vrij kort op het voer. Ze krijgen nu in 3 keer hun dagelijkse portie. Vaker zal ook niet lukken aangezien we allebei een fulltime baan hebben. Met een kleintje erbij zal er toch ook kittenvoer moeten komen waar mn meiden dan waarschijnlijk ook een graantje van meepikken (en andersom waarschijnlijk). Tijd om een nieuw katje te laten wennen is er wel, ik heb namelijk nog genoeg vrije dagen. Ruimte is er ook genoeg, ze hebben hier zelfs een eigen kamer die helemaal voor de katten is ingericht.
Ik zou gewoon weer graag een kleintje zien opgroeien, maar ik zou niet willen dat daardoor de band tussen Xena en Amy verstoord zou raken. Tja, je kan niet in hun koppies kijken he!

Dus... iemand goede raad?

Alvast heel erg bedankt!!
Plaats reactie