Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
robendaan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2007 08:29

Nieuwe poes, hoe went de poes het beste?

Bericht door robendaan »

Hallo,

Wij hebben sinds een aantal dagen een nieuwe poes uit het asiel. Voor de rest hebben we geen andere dieren thuis. Maar onze poes wilt niet echt wennen en we willen haar niet direct terug brengen naar het asiel. Het probleem van onze poes is dat ze steeds alleen maar donkere hoekjes opzoekt. En als ze in een van deze donkere hoekjes zit. Blijft ze daar makkelijk een paar uur liggen. Wie weet wat we het besten kunnen doen?

Groetjes...
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Rustig afwachten. De meeste katten wennen niet in een paar dagen aan een nieuwe omgeving met nieuwe indrukken, geluiden, geurtjes en bewoners. Dit kan zomaar een paar weken duren. Forceer niets! Laat je kat in z'n eigen tijd op verkenning gaan en uit z'n schuilplaats komen. Op denk duur zal de nieuwsgierigheid de overhand krijgen.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Foul Smelling Pig schreef:Op denk duur
Pwfff, het is nog vroeg en de nacht was kort... Op den duur natuurlijk...
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
robendaan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2007 08:29

Bericht door robendaan »

Maar het is dus normaal dat de poes zijn kop in een donker hoekje stopt. En er voor de rest van de dag blijft zitten. Of dat zij de hele dag onder de bank blijft zitten. Ze is ook totaal niet gevoelig om ergens mee te spelen.
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Yep. Dat wordt vanzelf wel minder. Mijn eerste kat heeft de eerste week onder het bed gewoond en de tweede week onder tafel. Pas in de derde week kwam hij voorzichtig wat rondwandelen en als ik te dichtbij kwam schoot hij weer terug naar z'n verstopplaats.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
robendaan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2007 08:29

Bericht door robendaan »

En wat is dan het beste om te doen? De poes veel aandacht geven of de poes laten geweren?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Katten zijn heel gek daarin, als ze hun koppie verstoppen denken ze dat ze verder dus ook onzichtbaar zijn en voelen ze zich veilig ;-). Ik heb dit al heel vaak in het asiel gezien en het gaat inderdaad vanzelf weer over. Bij de ene kat snel en bij de andere kat pas na een paar dagen (of weken).

Wat heel goed helpt is er bij gaan zitten en een kwartiertje (of zo) lief tegen hem praten. Herhaal bijvoorbeeld één woordje zo lief mogelijk, want dat stelt hem op zijn gemak. Ga hem nog niet direct aanhalen, maar biedt wel over een paar dagen je hand aan om aan te snuffelen terwijl je nog steeds heel lief tegen hem praat. Na een tijdje kun je hem dan vanzelf aanhalen en nog weer later schiet hij ook niet meer weg als je aan komt lopen, want dan vertrouwt hij je. Sommige katten blijven wel wat schrikachtig en daar is dan verder helaas niets aan te doen, maar de meeste katten worden vanzelf wel lief en aanhankelijk.

groeten,
Sandra

PS: wat fantastisch dat je een kat uit het asiel hebt gehaald! Ik weet uit ervaring dat daar veel hele lieve katten zitten....
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Sorry, niet gezien, jullie hebben een poes :oops:.

Wat betreft je laatste vraag betreft: niet achter haar aanzitten, haar aaien of optillen, maar wel veel aandacht geven om haar op haar gemak te stellen.

groeten,
Sandra
robendaan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2007 08:29

Bericht door robendaan »

We zullen alle tips ten harte nemen en hopelijk gaat de poes zich zelf op haar gemak voelen. Meer tips zijn altijd welkom!

@ Sandra, in het asiel zitten inderdaad veel lieve katten/poezen. Het is echt de moeite waard om daar een kijkje te nemen als op zoek bent naar een nieuwe poes/kat.
evachan
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2007 12:50

Bericht door evachan »

Hallo allemaal,

Aanstaande zaterdag ga ik naar het asiel om een huisgenootje voor mijn kat te zoeken.
Ik heb een vraag voor Kattenbella: Het is ietwat brutaal, maar ik vraag het toch!! Overal op dit forum lees ik dat de gewenning het snelst gaat met een bench. Nu heb ik helaas geen bench en ik schaf er liever ook niet 1 aan op dit moment.
Kattenbella: Ik woon ook in Groningen, is het mogelijk dat ik jouw kattenbench in bruikleen neem tegen een vergoeding oid? Als ik het ook zonder bench kan doen, is dat ook prima.. kunnen jullie mij dan nog wat tips geven?!

Alvast bedankt!!

Groetjes Eva.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Heel veel asiels geven ook een bench in bruikleen, maar dan moet je er wel even om vragen.

Maar zonder bench gaat ook heel goed hoor, gewoon de katten uit elkaar zetten als je er niet bij bent en rustig aan elkaar laten wennen in korte perioden en niet uitelkaar halen bij brommen, blazen of vechten (wel bij bloed aan de muur natuurlijk ;-))

groeten,
Sandra
jenniegirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 feb 2007 07:58

Bericht door jenniegirl »

hoi hoi

onze 2 katjes waren ook heel erg schuw enook ik heb jullie advies gevolgd met ze lekker met rust laten

na een paar daagjes kwamen ze echt wel en nu zijn ze al helemaal gewend

groetjes jennie
susan
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 feb 2006 18:54

Wij kijgen een kitten

Bericht door susan »

Wilde even weten of iemand weet of het kwaad kan als de kitten bij 6 weken al naar zijn nieuwe huis gaat.De èèn zegt dit en de ander dat.Ik weet van vroeger toen wij ook nestjes hadden gingen ze ook wel vroeg weg maar ik vraag me nu af of dit verstandig is.Wie o wie weet dit?Susan
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi Susan,

6 weken is echt nog te vroeg.
Ze eten dan inderdaad al wel zelfstandig, maar de inprentingsperiode van de moeder is nog niet voorbij. Het is daarom beter voor de kittens om minimaal de eerste 8 weken bij de moeder te blijven.

Veel plezier vast met je kitten straks!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Zes weken is inderdaad nog veel te jong. Ze moeten dan nog zoveel leren! En dat leren ze eigenlijk allemaal van de moeder.
Mijn jongste was 5 1/2 week toen ik haar kreeg. Ik had haar graag nog een paar weken langer bij de moeder willen laten, maar die mensen wilden de kittens graag kwijt. Gelukkig ging mijn andere poes over haar moederen en heeft haar een hele hoop kunnen leren. Zo kon ze zich bijvoorbeeld nog niet eens wassen toen ze bij mij kwam....
Dus, als de keus er is, dan kun je een kitten beter tot minimaal 9 weken, en nog beter 12 weken bij de moeder laten.
Plaats reactie