Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Nog een kitten erbij?

Bericht door SunDai »

Hoi allemaal,

Ik zit heel erg in dubio, we hebben een kitten van 4 maandjes jong en ze is alleen sinds onze hond is gestorven aan parvo.
Ze waren de beste maatjes en speelden ook samen.
Nu zit ik te denken om nog een kitten voor haar aan te schaffen als speelmaatje omdat ze niemand meer heeft.
Als ik 1 van de ratten op de bank zet bij haar gaat ze daar mee spelen en dit komt op mij over alsof ze wel een speelmaatje mist.
Nu wil mijn vriend wachten vanwege de hond met parvo en ik hier ook nog 2 zieke ratjes heb. Hij denkt dat er één of ander virus hier heerst en wil daarom wachten met een kitten aanschaffen.
Nu is het zo dat de ene rat gewoon verkouden is en de ander heeft een ontstoken pootje.

Mijn vraag aan jullie is hoe denken jullie hierover en is Daisy echt een speelmaatje nodig?
Het liefst wil ik natuurlijk graag nog een kitten erbij want ik ben van mening dat dieren die samen kunnen met soortgenoten ook met zijn twee of meer gehouden moet worden.
Groetjes Anita en de beestenbende
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Of ze het echt nodig heeft weet ik niet, maar ik denk wel dat ze heel erg blij zal zijn met een speelkameraadje! Wij zijn ook begonnen met 1 kitten, maar hadden er al snel een 2e bij en die twee hebben zoveel samen gespeeld, geslapen, gegeten, gewassen, gestoeid etc. Een poes alleen redt zich prima, maar samen is gewoon veel gezelliger. ;-) Nu onze poezen wat ouder zijn (3 jaar) doen ze wat minder samen, maar ze zijn nog steeds erg op elkaar gesteld. Ze slapen vaak samen en als er iets gebeurt met een van hen (een ruzie met de buurkat bijvoorbeeld) zijn de anderen er als de kippen bij om te helpen!

Ik zou even met een dierenarts overleggen over een eventueel besmettelijk virus. Als ik het zo lees lijkt het me niet besmettelijk, maar ik ben geen expert natuurlijk. ;-)
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Marije schreef:
Ik zou even met een dierenarts overleggen over een eventueel besmettelijk virus. Als ik het zo lees lijkt het me niet besmettelijk, maar ik ben geen expert natuurlijk. ;-)
Ik sluit me aan bij het advies van Marije

Wij hebben sinds kort 2 kittens in huis (naast onze andere 3 katten). Ze zijn broer en zus.
En als ik zie hoeveel plezier ze met elkaar hebben.....geweldig.
Maar ja..je weet nooit of ze elkaar leuk vinden, maar op kittenleeftijd zal dat wel loslopen denk ik.

Groetjes
Helma
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kittens vinden het heerlijk om samen te zijn en daarna zijn ze goed aan elkaar gewend, dus heb je grote kans dat het goed blijft gaan. De meeste honden- en kattenziekten zijn niet overdraagbaar op een andere soort (dus tussen hond en kat), dus daar zou ik me geen zorgen over maken, maar de dierenarts weet dit 100% zeker. Dus ik zeg: gewoon doen :-).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door SunDai »

Nou is er nog één probleem en dat is dat ik bij de vader van mijn vriend inwoon en hij het dus voor het zeggen heeft.
Ben een beetje bang dat hij er geen meer bij wilt hebben al is het voor tijdelijk want we zijn wel op zoek naar een eigen huisje.
Groetjes Anita en de beestenbende
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door SunDai »

Nou ik heb het voor elkaar en ik heb het niet eens zelf hoeven vragen!
Vandaag belde mijn vriend me ineens op met de mededeling dat we er nog een poesje bij mogen nemen!~
Ik ben dus helemaal hyper en ben lekker op zoek naar een kleine knuffel. :grin:
Groetjes Anita en de beestenbende
Babba1
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:03

Zal ik het weer proberen

Bericht door Babba1 »

Hallo allemaal,
Ik zit met een dilema.
Een jaar geleden is een van onze 2 katten overleden, omdat we dit sneu vonden voor de poes die achter bleef besloten we al snel een kitten erbij tenemen. Dit draaide uit op een mega ramp, Het klikten absoluut niet en de kitten werd bond en blauw geslagen, Na 2 maanden alles geprobeerd te hebben, hadden we besloten dat dit niet meer kon, en de kitten is naar een famlid gegaan. (het gaat overigens erg goed met haar).

Maar na een jaar begint het toch weer te knagen, ik zou zo graag weer een 2e kat willen, maar dan een kat met de zelfde leeftijd als de poes (ze is nu 4). maar ik ben heel erg bang dat het weer niet gaat.
Ik zit dus vreselijk te twijfelen.. Wil ik die 2e kat voor me zelf of wil ik de poes er een plezier mee doen.

Ook is het zo dat we over een paar maanden gaan verhuizen, dus dit wordt al een stress periode voor haar. Ik zat er ook aan te denken om in het nieuwe huis gelijk de evt nieuwe kat er bij te doen, want dan is het nog niet haar teratorium, Maar ik ben bang dat dit teveel voor haar wordt.

Een heel verhaal, maar wat vinden jullie??

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ik zou in elk geval wachten tot je gaat verhuizen!
En je inderdaad heel eerlijk zelf de vraag stellen, wil je voor haar een 2e kat, of voor jezelf. Zij lijkt het niet echt op prijs te stellen, misschien moet je je daar bij neer leggen...
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
fluttertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 dec 2005 23:23
Locatie: Den Haag

Bericht door fluttertje »

Hoi allemaal,

Wij hebben een poes van 1 ruim een jaar, en twijfelen een beetje of we er een tweede bij zullen nemen. Guus is best druk, al is dat een stuk minder geworden na de sterilisatie.
Afgelopen zomer heeft ze een weekje bij mijn moeder gelogeerd omdat we op vakantie waren. Mijn moeder heeft zelf 3 katten en dat is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Ze hebben gelukkig niet gevochten, maar Guus was wel heel alert en blies vaak. Ze probeerde ook uit te halen naar de katten maar die trokken zich er niet veel van aan. Ze was toen ook nog maar 7 maanden. Nu vraag ik me af of ze ook zo zal reageren als we hier in huis een kat erbij nemen. Dit is natuurlijk haar domein, dus is ze wel meer op haar gemak, maar dat al ze misschien ook meer beschermen. Misschien zal ze zich ook minder dominant opstellen tegenover een kitten. Maar ik denk dat ze het wel leuk vind om met een vriendje te spelen in plaats van onze meubels...
Ons huis niet groot zo'n 45 m2. We kunnen de eerste tijd de twee apart houden als we er niet zijn, dan moet er eentje in de keuken en gang blijven, en kan de ander in de woonkamer en slaapkamer. Is dit niet vervelend voor een van de katten? De nieuwe is dan nog niets gewend, maar Guus kan dan ook niet naar de keuken waar normaal gesproken haar eten en kattenbak staat.
Denken jullie dat we het beste een kitten of al een wat oudere kat kunnen nemen? Ik zat zelf te denken aan een kitten omdat Guus zelf ook nog lekker druk is. Alvast heel erg bedankt voor jullie adviezen!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Leuk dat jullie denken over een maatje voor Guus! :grin: Persoonlijk zou ik kiezen voor een kitten, omdat die over het algemeen sneller geaccepteerd worden. Dat tijdelijk apart zetten is niet erg hoor, als je maar zorgt dat ze dan allebei een bak hebben en brokjes en water. Vaak is dat ook maar voor een korte periode.
(als je besluit voor een kitten te gaan, Kattenbella hier op de site heeft er nog een paar in de aanbieding) ;-)
Gebruikersavatar
fluttertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 dec 2005 23:23
Locatie: Den Haag

Bericht door fluttertje »

heb gelijk even gekeken naar de kittens van kattenbella, wat een scheetjes! Alleen groningen is wel erg ver rijden vanaf Den Haag!! :-(
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou je ook zeker aanraden om er nog een kat bij te nemen. Een kitten wordt inderdaad over het algemeen makkelijker geaccepteerd dan een volwassen kat. Het belangrijkste is dat je er een kat bij neemt die ook lekker actief is en niet een heel stil/bang katje. Hou er wel rekening mee dat het niet meteen vriendjes zullen zijn, die reactie bij je moeder was heel normaal. Ze moeten altijd aan elkaar wennen en even kijken wie de baas is.
Dat apart zetten als je zelf niet thuis bent is alleen maar een heel goed plan in het begin. Hou ze alleen wel bij elkaar als je wel thuis bent, want hoe meer ze samen zijn hoe sneller ze aan elkaar zullen wennen.
Veel succes!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Als er bij Bella nou een zit die je heel erg aan spreekt hoeft de afstand echt geen probleem te zijn hoor ;) Dat komt dan wel goed.

Verder inderdaad wat Shaz en Claudia al zeggen. Een kitten gaat vaak soepeler en verwacht niet dat ze elkaar direct helemaal geweldig vinden.
Maar met rust en eigen veilige plekjes komt het heel snel goed.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Ik zou ook zeker een kitten erbij nemen hoor! Ook al kunnen ze misschien in het begin niet echt goed met elkaar opschieten, dat verandert vaak na een week al wel. Zo'n kleintje is een stuk minder bedreigend dan een volwassen kat.

En Groningen-Den Haag is zeker een grote afstand, maar ik heb voor een kitten-opvangstichting wel eens een kitten van Leeuwarden naar Leiden vervoerd met de trein. Daar werd het katje weer opgepikt door de nieuwe eigenaar uit Den Haag. ;-) Ik had een tuigje mee, dus in de trein zat het katje lekker op schoot bij me, erg gezellig! :grin:
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Marlene
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2006 18:39
Locatie: Groningen

Bericht door Marlene »

Ik heb OV, dus zou het in het weekend een eind in de richting kunnen brengen als dat scheelt!
Plaats reactie