Kitten of kat? Ras of geen ras?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
mieke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2006 21:06

aanschaf van 2 kittens

Bericht door mieke »

Ik zit erover te denken om 2 kittens in huis te nemen.
Ik werk van 8:00 u tot 16:30.
Nu zit ik met de vraag hoelang het duurt voordat je de kittens alleen kunt laten, ik ben van plan om een week vrij te nemen in het begin, maar is dat lang genoeg?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Ja hoor, dat kan prima.
Vooral omdat ze samen zijn, ze vermaken zich wel met elkaar.
Mijn ervaring is dat mijn katten weinig doen wanneer ik aan het werk ben, soms liggen ze nog precies in dezelfde houding als toen ik wegging :grin:
Zorg er wel voor dat er geen dingen in huis liggen waar ze zich pijn aan kunnen doen, of een plastic tas waar ze in kunnen kruipen.

Alvast veel plezier met je kittens!
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Woensdagavond 24 mei is ons eerste poesje, Woefie, hier gearriveerd. Ze was toen zo'n 9 weken oud. Ik was donderdag en vrijdag thuis dus hadden we zo'n 4 dagen tijd om aan elkaar te wennen en Woefie aan ons huisje.

Als ik mij goed herinner ben ik die vrijdag plantjes gaan halen voor in de tuin (eenjarigen voor op de vensterbanken en zo). Dit was het eerste testje. In het weekend heb ik die dan geplant (buiten, en Woefie binnen). Alles bij mekaar duurt dat toch een tijdje. Dus dan was ze weer alleen binnen en kon ze er al aan wennen.

Uiteindelijk ging dat allemaal heel erg goed. Ze kwam uit een grote kattenfamilie, dus dat was niet zo evident voor haar om echt helemaal alleen te zijn. Met onze tweede had dat niet gelukt denk ik.

Maandag ben ik gewoon gaan werken. Die dag was de langste dag ooit en ik ben nog nooit zo snel thuis geweest (ga met de fiets, dus heb geen overtredingen gedaan hoor :smile: )
Maar Woefie was heel braaf geweest. En was natuurlijk heel blij dat ik er terug was.

Midden augustus is ons tweede katertje, Musti, er bij gekomen en we hebben die twee al meteen zondag (hij kwam vrijdagavond) heel de dag alleen gelaten. Erg spannend, maar gelukkig ging alles weer kei goed.

Je merkt snel genoeg hoe je kittens er mee omgaan. Maar een hele week thuis lijkt me al wel een redelijk lang genoeg.

succes
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik vind ook dat het best kan hoor! Mijn katten zijn wel wat langer alleen overdag.
En dat weekje zal vast wel genoeg zijn. De kittens kunnen dan aan het huis en aan jou wennen.
Ik zorg er ook altijd voor als ik wegga dat de katten zich nergens aan kunnen bezeren, niets op kunnen eten en niets breekbaars om kunnen stoten.
Veel succes!
Gebruikersavatar
gwynie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2006 14:10
Contacteer:

Bericht door gwynie »

Hoi, wat een gezellige boel hier met al die kattenliefhebbers. Ik heb ook een vraagje over de aanschaf van een kat of kitten.

Mijn vriend en ik wonen samen sinds een half jaar, het huis is inmiddels helemaal af en ingericht en we zitten beiden veel thuis om te studeren en te werken in ons eigen bedrijf. We willen er graag een levend wezentje bij, 'n katje!

Vragen:
- wat kost het hebben van een kat ongeveer per maand? (voer, verzorging, dierenarts, inentingen e.d.)
- is het verstandig een kat te nemen als je vaste vloerbedekking hebt?
- stel we willen over een paar jaar een kindje, gaat een baby goed samen met een kat die er al is?


Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :)

Gwynie

:grin: :grin: :grin:
Never trust a skinny icecreammaker
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Hoi Gwynie,

Wat leuk dat jullie een katje willen en hier ook over nadenken,
Wat je aan een kat per maand uitgeeft ligt een beetje aan jezelf welk voer geef ik hem (of haar), inentingen zijn 1x per jaar en de kosten verschillen per da, steriliseren is natuurlijk eenmalig. Dit zou je van tevoren even kunnen informeren. De aanschaf ligt ook aan jezelf wil je een raskat of een gratis. Natuurlijk kun je er ook een uit het asiel kiezen deze zijn dan al geënt en gechipt en vaak krijg je korting op het steriliseren.
Waarom zou het niet verstandig zijn om een kat te nemen als je vloerbedekking hebt? geen flauw idee misschien weet iemand anders een reden?
Wel lees ik dat je huisje klaar is en ik weet niet of je dure/ nieuwe/mooie spullen hebt maar hiermee kan wel eens iets mis gaan.
Jonge katjes zijn natuurlijk heel speels en je bank is heel kwetsbaar.
Maar met een krabpaal/ speeltjes kan veel voorkomen worden.

Wat betref katten en baby's, als je 10 berichten plaatst kun je het fotoalbum van marije bekijken met haar schattige baby Thijmen en haar 4 poezels. Dit spreekt voor zich. Misschien heb je al wat neefjes/ nichtjes
die met je poes knuffelen en spelen zodat ze kinderen al gewend is.

Veel succes
En wij zijn hier niet nieuwsgierig :eliar: en willen ook niet op de hoogte blijven wie er bij jullie komt wonen :eliar:

Excuses Marije heeft 3 poezels. :oops:
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
MaloesO
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2006 12:24

Kitten

Bericht door MaloesO »

Hoihoi!

Mijn vriend en ik willen graag een kitten kopen. we hebben een huisje waar een kat genoeg ruimte! Allebei hebben we nog nooit katten gehad.
Ik heb ook eigenlijk nog een paar vraagjes.

Ik ben 4 en een halve dag in de week thuis, de rest van de dagen studeer ik. Is het zo dat je altijd een of twee weken thuis moet zijn als je een jong katje neemt? we willen het liefst een jonge kitten. of is het dan beter als we er twee nemen zodat ze op de dagen dat ik er niet ben niet alleen zijn. Uiteindelijk kunnen ze ook naar buiten als ze er aan toe zijn.

We twijfelen ook heel erg waar we de kitten vandaan willen halen. Ik heb een site gezien over zwerfkatten; http://www.zwerfkat.com/
En vind dit wel een goed doel eigenlijk. maar kan ik er dan op bouwen dat ik een gezonde kat of poes koop?

Ik hoop dat jullie wat tips voor ons hebben:)

Groetjes Marloes
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Marloes,

Wat leuk dat jullie erover zitten te denken om een kitten te nemen!!
Mits het kitten oud genoeg is, hoef je echt geen 2 weken thuis te blijven. 2 kittens is natuurlijk nog veel leuker ;-) Het is heerlijk om naar 2 spelende/slapende katten te kijken ;-) Daarnaast zijn ze ook nooit echt alleen.
Met zwerfkatten heb ik weinig ervaring, maar je loopt wel de kans dat ze nogal schuw zijn. Het vergt dan veel geduld en tijd om dat eruit te krijgen. Maar goed, deze dieren verdienen natuurlijk ook een kans!

Succes met jullie keuze!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb hier nog twee zangere moederpoezen lopen die een plekje zoeken. Is natuurlijk net even iets anders dan een kitten ;-)
Als je geduld hebt heb ik binnenkort een kitten en misschien twee uit een nest van een van de poezen.

Ik denk dat het beter is twee kittens te nemen als je veel van huis bent, maar dat is mijn idee maar ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat schuwe valt gelukkig bij de kittens van zwerfkatten reuze mee, zeker als ze nog jong zijn, dus daar kun je meestal zonder problemen aan beginnen. Het kunnen wel buitenkatjes worden, maar zelfs dat hoeft niet altijd.

Ik zie in mijn asiel heel erg veel kittens en die van zwerfkatten zijn gelukkig (bijna) altijd net zo leuk! Heel s9oms blijven ze wild, maar dat zie je al van een kilometer afstand dus daar kun je je gelukkig niet in vergissen ;-).

groetjes,
Sandra
papangu
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2006 15:08

Bericht door papangu »

Ik krijg binnenkort mijn eigen appartementje in Amsterdam en ik wil graag een kitten uit het asiel (oid) halen. Ik ga alleen op de 3e etage wonen, hij kan dus niet echt naar buiten, is dat een probleem? Zijn er meer mensen die een kat hebben die niet zomaar naar buiten kan lopen? Ik ben wel veel thuis de komende maanden, maar daarna werk ik fulltime, is het dan zielig 1 kitten te kopen? Ik zou er wel 2 willen maar zoveel ruimte heb ik ook alweer niet (ongeveer 40 m2). Ik weet niet of dat genoeg is. Wat zijn jullie tips? En zijn er nog aanraders/afraders van plekken waar je een kitten kan halen (asiels, internet, ...)
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het kittenseizoen begint een beetje af te lopen, maar ze zijn er nog wel. Persoonlijk zou ik geen kitten van het internet halen, maar bijvoorbeeld uit een asiel. Dan weet je dat ze gezond zijn en daarnaast ingeënt, gechipt, ontwormt en ontvlooit. Ook weten ze in een asiel precies wat het karakter van het katje is (brutaal, wild, schuw, bang, verlegen, lief, speels, knuffelig enz). Vanaf 3 tot 5 maanden beginnen ze al echt een eigen karakter te ontwikkelen en zo kun je precies de kitten nemen die bij jou past.

Wat betreft het binnenhouden: kittentjes is nog een hoop aan te leren, dus ook binnenblijven, dus dat moet wel lukken. Wel hebben ze dan veel afleiding, aandacht en speeltjes nodig. Twee kittentjes is ideaal om samen op te groeien en te spelen, maar eentje kan ook, vooral als het een rustig kittentje is.

Kijk, naast het asiel van Amsterdam, ook eens in de asiels van Hoofddorp en Zandvoort want die zijn ook erg goed en hebben nog leuke kittens zitten.

groetjes,
Sandra
papangu
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2006 15:08

Bericht door papangu »

Ja ik had al begrepen dat via internet vaak onduidelijk is of de kittens gezond zijn ed. En uit het asiel lijkt me ook beter, er zitten er daar zoveel. Van wanneer tot wanneer is ongeveer het kittenseizoen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Eigenlijk kun je zeggen dat de meeste kittens in het voorjaar worden geboren en die zijn dan gedurende de hele zomer volop in het asiel te vinden (plaatsbaar als kitten van 3 maanden oud tot ruim 8 maanden) en dan komt er in de herfst nog een tweede kleinere golf en die zijn plaatsbaar als kitten tot het einde van de winter. Zo heb je eigenlijk het hele jaar door kittens, alleen met twee geboortepieken (van december tot zeg maar maart zijn er niet veel, want die zijn dan al groot geworden).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Een kat binnen houden is echt geen probleem hoor! Die 2 van mij blijven ook gewoon binnen. En als je straks veel van huis zal zijn, is het misschien leuker dat ze met zn tweetjes zijn! Dan zijn ze in ieder geval nooit echt alleen!

Succes met je zoektocht!
Plaats reactie