Kitten of kat? Ras of geen ras?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Sofie, ik heb Xiara in November 2004 opgehaald.
Ze was er al vanaf augustus. Een heel klein cypers poesje
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: marije

Bericht door Marije »

Sofie schreef:Is Flanna niet die 'rooie' die toen haar voorpootje moest gaan missen?
Die heb ik, volgens mij, nog bij de kliniek gezien hier, op de dag van operatie. Of was dat een ander katje?
Ja, dat is Flanna! :grin: Met haar gaat het ook geweldig!
We gaan trouwens verschrikkelijk :offtopic: :oops: :oops: Ik heb je een pb gestuurd met een foto van Sofie, die had ik nog. ;-)
En dan moeten we nu maar gauw weer on-topic gaan. :smile:
Gebruikersavatar
Sofie
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jul 2004 12:39
Locatie: Sneek

Bericht door Sofie »

Marije, kheb je gemaild, dan kunnen we stoppen met dit ot gedoe ;)
I love those naughty eyes!
Mexx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2006 18:24

Welk ras past bij me?

Bericht door Mexx »

Ik ben op zoek naar een kat, maar heb geen idee wat voor rassen er zijn en wat goed bij mij en mijn situatie past.
Het liefst heb ik een halflang of langharige, vriendelijke en knuffelige kat, die waarschijnlijk wel gaat opschieten met mijn andere beesten (herdershond, konijn, papegaai). Het gaat me vooral om de hond.
Ik ben een beginner met katten want dit zal mijn eerste worden, heb jarenlang allergie gehad maar ben er eindelijk overheen gegroeid. Ben wel altijd dol op ze geweest maar kon ze gewoon niet in huis hebben.
Ik heb geen probleem met borstelen en de kat mag binnen en buiten zijn, al heb ik liever niet dat het een fulltime buitenkat is.
Heeft iemand ideeen?
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ga eens kijken in een asiel? :wink:

Daar zitten katten van kitten tot volwassen, korthaar, langhaar, halflanghaar, waarvan ze vast en zeker van bepaalde dieren wel weten of ze met honden kunnen of niet.

Een kitten vind ik persoonlijk wel eng met zo'n grote hond, vooral omdat herders zo lekker lomp kunnen zijn :lol:

Kijk anders bv ook eens op dierenasiels.com, dan kun je op plaats zoeken waar ze een asiel hebben zitten bij jou in de buurt...

Succes!
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Mexx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2006 18:24

Bericht door Mexx »

Heb ik ook over gedacht, denk dat ik de eerste kat uit het asiel haal, en als het goed gaat met de hond (denk het wel hij is ook heel voorzichtig met het konijn) dan kan ik later een 2e kat alsnog als kitten aanschaffen.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ben benieuwd :grin: Laat je even weten hoe of wat? Vinden we altijd leuk :grin:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Mexx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2006 18:24

Bericht door Mexx »

We kijken al flink rond op de sites van de asiels, en hebben enkele katten gevonden die met honden kunnen opschieten. We gaan voor de zekerheid voor een kat die aan honden gewend is en zo nodig een klap durft uit te delen. Mexx heeft groot respect voor de buurkat en die heeft hem flink een keer een klap verkocht.
Als een kat wegrent dan neemt zijn jachtinstint het over een raced hij erachter aan. Het zelfde doet hij bij het konijn buiten, binnen gaat het super, dus denk dat het binnen wel goed gaat met de kat.
We wachten even af tot na de verhuizing die we dit jaar hebben.
Gebruikersavatar
nathalie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2006 12:27
Locatie: Belgie

Een kater of een kattin?

Bericht door nathalie »

Hallo iedereen!

Binnenkort ga ik voor het eerst een raskatje in huis halen: een Pers.

Tot nu toe heb ik altijd al gewone katjes gehad en het waren allemaal schatten. Maar helaas werden ze allemaal aangereden door een auto. Ik heb echt wel geprobeerd om ze binnen te houden; ik heb ze gecastreerd; ze gestraft als ze naar de deur gingen... maar niets hielp. Ik heb zo veel verdriet gehad... kwil het nooit meer meemaken. :-(

Blijkbaar zijn Perzen rustig van aard, dus ik hoop dat ze minder de "natuurlijke drang" hebben om buiten te lopen.

Maar weten jullie soms wat ik dan best neem? een kater of een poes? Is er een groot verschil tussen het karakter? Wie denken jullie dat het best binnen zou blijven?

bedankt en groetjes
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Wat erg om je katten zo te moeten verliezen!
Perzen hebben inderdaad over het algemeen een rustig karakter. Ik denk niet dat er veel verschil tussen een kater/poes zit, je kan misschien beter bij een cattery vragen. Met een week of 10 is er toch wel een beetje karakter bekend van de kittens.
Verder denk ik dat je vooral moet zorgen dat je kat binnen de ruimte heeft, zn eigen plekjes en voldoende speelgoed, dan moet het goedkomen..

Succes en natuurlijk ook veel plezier :grin:
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
nathalie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2006 12:27
Locatie: Belgie

Bericht door nathalie »

Bedankt voor je reactie Marion (ook al heb ik even moeten zoeken gezien mijn bericht verplaatst werd). Ik ben in elk geval al blij dat jij Perzen ook rustig noemt; het zou moeten lukken dat ik nu net een superactieve heb :-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Uit ervaring weet ik dat veel langharige katten zoals Persen, Ragdolls en Main Coons inderdaad (meestal) rustig en knuffelig van aard zijn en dus (meestal) uitstekende binnenkatten. Ik denk dus dat je een goede keuze maakt, aangezien jouw nieuwe kat niet naar buiten kan. Net als Marion al heeft gezegd is het belangrijk dat je genoeg aandacht en afleiding aan hem/haar geeft, zeker als je een kitten of jong katje neemt, of misschien zelfs een speelkameraadje ;-).

Veel plezier dus met je nieuwe aanwinst en we willen natuurlijk veel foto's zien!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
nathalie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2006 12:27
Locatie: Belgie

Bericht door nathalie »

Ik heb hier ook nog een bruine labrador lopen, dus als de kat wil zal ze een overdosis vriendschap krijgen ;-)

En ik zal zeker foto's tonen... als ik tenminste eens begrijp hoe het precies moet :grin:
Gebruikersavatar
nathalie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2006 12:27
Locatie: Belgie

PKD getest?

Bericht door nathalie »

Hallo iedereen!


Ik zou binnenkort een raskatje willen nemen en vele catteries beweren dat de ouders van de kittens PKD getest zijn. Hoe kan ik eigenlijk nagaan of dit echt wel zo is? Is dit duidelijk te zien in het inentingen boekje? Of moet ik het afleiden uit de naam van de inenting? Misschien worden er andere medische termen gebruikt? Ik heb al gehoord van catteries die niet zo "betrouwbaar" zijn, dus ik wil mij zo goed mogelijk informeren.

bedankt en groetjes
Gebruikersavatar
Feliscani Coons
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2006 23:54
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Feliscani Coons »

Hi!

Alle testen (HCM, PKD, PL en FIV en FELV) heeft de fokker (als het goed is) gewoon op papier, dwz een testuitslag. Een echt goede fokker zal je die ook gewoon laten zien, hetzij gevraagd hetzij ongevraagd. Vaak staat het ook op de website al vermeld, dus dan weet je al vrij zeker dat de fokker de testen heeft gedaan, maar vraag er altijd naar!!

grtjs Astrid
Plaats reactie