# Te kleine ruimte voor kat(ten)?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
johanna

nierkatten

Bericht door johanna »

Hoi lieve poezemiekes :-P

ik heb op het forum ook nog eens gekeken naar katten met een nierziekte. zoals jullie me al hadden aangeraden.
maar daar ik lees dat die katten echt wel ziekjes kunnen zijn en sommige het zelfs niet halen, vind ik het raar dat jullie me voorstellen om een nierkat te nemen.

of zie ik dit verkeerd dan? gaat die poes dan niet de hele tijd moeten plassen? of moet ik er dan de hele tijd mee naar de DA gaan?
ik word er zelf ook weemoedig van als ik mijn lieve poes de hele tijd moet zien lijden.
dus mijn vraaag: waarom net een nierkat?

lieve poezelikjes

johanna
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi Johanna,

de nierkatten die in dat topic staan zijn al erstig ziek. Maar net zoals je bij mensen hartklachten in vele gradaties kan hebben is dat bij katten met nieren ook.

Maar een willekeurige oudere kat zou je een heerlijk leven kunnen geven. Juist door de rust en de beperkte ruimte die je hem/haar kunt geven.

Even terug komend op je vraag. Mijn katten wonen samen met mij en mijn vriend (we zijn in totaal dus met ons 4en) in een flat. Ze mogen als het mooi weer is en ik thuis ben op het balkon, maar anders hebben ze alleen hier binnen.
Ik heb niet het idee dat ze iets missen omdat ze niet naar buiten kunnen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Een hele logische vraag van jou, dus ik zal proberen uit te leggen waarom je speciaal een nierkat zou kunnen nemen (maar dat hoeft natuurlijk niet ;-))

Allereerst de voordelen: nierkatten zijn vaak wat ouder en dus meestal wat rustiger, zodat ze het buitenleven niet missen en volmaakt gelukkig zijn met een leven in een studio. Daarnaast zijn het vaak hele lieve en aanhankelijke katten die zich bijzonder aan je hechten en waar je dus veel plezier aan beleefd.

Nu de nadelen: mensen zijn vaak bang voor alle klachten die zo'n kat zou kunnen krijgen en daarom blijven ze in het asiel vaak lang zitten, terwijl het in de praktijk vaak best wel mee valt. Wat je op dit forum leest zijn de echt zieke nierkatten, die in de laatste fase zitten. Die moet je inderdaad medicijnen geven en soms dwangvoeren en dan kunnen de dierenartskosten vaak erg hoog worden. Dit is meestal wel op te brengen als je aan je kat gehecht bent omdat je hem al jaren bent, maar lastiger om aan te beginnen.

De "normale" nierkat mankeert in de praktijk echter niet zoveel, want het speciale nierdieet wat je hem geeft zorgt ervoor dat zijn nieren niet verder achteruit gaan en dan kun je nog jaren van je kat genieten zonder al te grote problemen. Nierdieet is duurder, maar gaat wel langer mee. Je hoeft bij een kat met beginnende nierklachten dus niet veel vaker naar de dierenarts en er onder lijden doen ze niet.

Wat het plassen betreft: ze drinken wel veel meer, maar plassen niet echt overdreven veel meer of vaker (zoals bij blaasontstekingen), dus je kunt gewoon je kattenbak gebruiken.

Maar je hoeft natuurlijk geen nierkat te nemen, ook een gezonde oudere kat of een gehandicapte kat (met 1 oog of 3 poten) heeft nog maar weinig beweging nodig, dus daar kun je natuurlijk ook voor kiezen.

Het lijkt me alleen niet verstandig om een jonge kat te nemen omdat die zijn energie dan niet voldoende kwijt kan. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen verduidelijken wat ik bedoelde.

groeten,
Sandra
Johanna

Bericht door Johanna »

Lieve mensen allemaal!

Hartelijk bedankt voor de info! Ik heb er heel wat aan gehad. ik kan niet langer wachten om een nieuwe schattebol bij me te hebben. dan zou hij/zij hier nu op mijn schoot liggen te ronken. hmmmm

lieve groetjes
johanna
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Johanna, succes bij het uitzoeken van een kat.
Ik heb hier ook nierkatten die best lang en goed leven mits je je inderdaad aan het dieet houdt.
Een goede hor met gaas voor je raam zorgt voor genoeg frisse lucht.
Als je een balkon hebt kan je deze afzetten.
Als je je kat genoeg liefde en aanacht geeft zal het buiten echt niet missen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Pluk
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2007 23:21

Bericht door Pluk »

Hey,

ik was eigenlijk op zoek naar een antwoord op een andere vraag, maar dit "oude" maar altijd actuele topic trok mijn aandacht....

Zelf heb ik tien jaar lang op 25m2 gewoond waarvan de laatste drie jaar in een studio (daarvoor in een studentenhuis). Zelf wilde ik al die tijd al een kat. Vanuit mijn basisschooltijd is me een gezegde bij gebleven:

"Bezint eer ge begint!"

Mijn broer woonde ook zo klein in een studio en heeft een gedumpt katje van drie weken in huis genomen. Blijkbaar uit het nest gegooid door mams. Met veel liefde en aandacht was 25m2 geen probleem voor dat 'bijzondere' katje (ontwikkelingsachterstand door vroegtijdig nestverlaten).

Pluk, m'n lieve lap, kwam uit een nest en heeft een liefdevol thuis gekregen. Ik was 18 toen ik op mezelf in dat studentenkamertje ging wonen. Met een kat komt niet alleen woonruimte aan bod, maar vooral ook verantwoordelijkheid. Toen Pluk bij me kwam wonen was ik uiteindelijk 26 jaar en wist ik dat ik niet langer dan 1,5 jaar in die studio zou blijven wonen (i.v.m. het huurcontract).

Vorig jaar ben ik naar 65m2 verhuisd en heb ik het volgende geconstateerd voor wat betreft de (geestelijke) gezondheid van een opgroeiend katje op een oppervlakte van 25m2.

Eerste drie maanden: veel aanwezigheid vereist i.v.m. de verzorging van je kitten (zorg dus dat je die tijd hebt gedurende de dag!), nachtrust geen probleem.

Drie-zes maanden: de hormonen ontwikkelen zich, ondanks voldoende klimruimte vond ik mijn kat regelmatig terug in de gordijnen (geen buitenruimte beschikbaar), nachtrust kun je vergeten.

Zes-twaalf maanden: Pluk werd ondeugend, kon inmiddels voluit miauwen en springen, je zal moeten toleren dat op zo'n oppervlak je kat écht overal komt (op je bed, je aanrecht, je eettafel, etc.), dit geldt ook voor de kwakjes braak.

Twaalf-achttien maanden: de situatie werd onhoudbaar, ondanks dat Pluk bij de eerste mogelijkheid gesteriliseerd was (waardoor de hormonen minder door haar lichaampje en de woonruimte gierden), had ze nu veel meer ruimte om te rennen nodig. Op momenten dat er ook nog bezoek langs kwam, had Pluk geen ruimte om zich terug te trekken van de 'drukte'. Pluk was nu een volwaardig nachtdier geworden, sliep wanneer ik overdag van huis was, onze ritmes sloten niet op elkaar aan.

Sinds ik ben verhuisd naar een flat van 65m2 (meerdere kamers) met balkon, eet Pluk beter, rent meer, is aanhankelijker, beter op gewicht door spiermassa, zit ze rustiger in haar vel, etc., etc.

In de studentenflat waar ik woonde hebben meerdere mensen een kat (in enkele gevallen zelfs twee!) op een ruimte van ca. 20-25m2 genomen. Dit zijn allemaal studio's, dus geen gezamenlijke ruimte, het is echt beperkt tot die paar vierkante meters. Zij ervaren allemaal dezelfde problemen. Voor een bejaarde kat gaat het verhaal niet anders op. Zou jij het leuk vinden om de rest van je leven tussen dezelfde vier muren te moeten blijven zitten?

Ik raad iedereen ten zeerste af een kat te nemen als je maar 1 kamer ter beschikking hebt (van minder dan 50m2). Klopt, in een asiel is de ruimte nog kleiner. Verschil: die katten zitten daar als laatste redmiddel, het is een "tijdelijke" oplossing, een opvang.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik kan pluk hiermee bijstaan. ik heb Sumi in huis gehaald toen ik nog op een studio woonde (22 m²), ze was toen 8 weken. gelukkig heeft ze maar een dikke maand bij mij moeten zijn dan en ben ik dan verhuisd naar een appartement. ik merkte direct dat ze daar enorm opfleurde, ze heeft de bewegingsruimte echt nodig! ze geniet ervan om te spurten en van de ene kant naar de andere kant te rennen en daarbij liefst nog over en onder alle meubels te kruipen!
nu ik er opnieuw een kitten bij heb, merk ik dat die echt geniet van de ruimte die ze heeft, ik ben blij dat ik ze ook niet bij me op een studio moet houden. tijdelijk ging dat dus maar ik merk dat mijn poezen het wel kunnen appreciëren van in een andere ruimte dan mij te zijn en zich een beetje te kunnen afzonderen van tijd tot tijd. ik zou het dus zeker ook niet aanraden, tenzij het echt om een klein kitten gaat en het is tijdelijk.

momenteel woon ik op een appartement van 90 m² met 2 katten. persoonlijk vind ik dit het maximum, ook omdat de poezen niet buiten kunnen. eens ik zou verhuizen en de katten hebben een tuin ter beschikking, zou ik misschien wel overwegen om er een derde bij te nemen maar voor mij is dit voorlopig voldoende :)
desireee
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:40
Locatie: Schoondijke

Kan een poes in een kleine ruimte?

Bericht door desireee »

Hallo, ik heb van mijn lieve man het verlossende woord gekregen wij mogen een poes. :lol: , het zal nog wel even duren want het duurt nog ruim drie maanden voordat we in ons nieuwe huis kunnen dus genoeg tijd om eens goed uit te zoeken wat het allemaal inhoudt het houden van een poes. mijn vraag is of je een kitten/poes tijdelijk in een kleine ruimte apart kan laten zitten als er niemand thuis is. ik werk 2 halve en 2 hele dagen dus in die tijd moet het poesje dan in de bijkeuken kan dat
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Zolang er eten , een plek om te slapen en een plek om zijn behoefte te doen is, moet het niet zo'n probleem zijn.

En natuurlijk moet de temperatuur aangenaam zijn en er geen herrie zijn enzo.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje sneu dat de kat in de bijkeuken zou moeten als jullie niet thuis zijn. Hoe groot is die bijkeuken?
Katten hebben graag meedere ruimtes tot hun beschikking en zeker kittens houden ervan om lekker rond te rennen en te ravotten. Als ze een hele dag in een kleine ruimte worden opgesloten, zijn ze niet bepaald blij.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Bij nader inzien vind ik het eerlijk gezegd ook niet zo'n geslaagd idee. Het hangt er beetje vanaf hoe lang het gaat duren. Een weekje moet wel kunnen, maar een maand of langer heeft niet echt de voorkeur.

Ik zal je over 1 van mijn eigen ervaringen vertellen: Vorig jaar heeft mijn broer brand in zijn huis gehad, waardoor hij tijdelijk niet in zijn huis kon wonen. Zijn 2 katten zijn toen tijdelijk bij mij ondergebracht. Ik woon in een appartement met 2 eigen katten en het ging niet echt samen. Dat betekende dat ik de 2 katten van mijn broer in een klein kamertje van 3 x 2,5 meterhier moest opsluiten. Heel vervelend als je bedenkt dat de katten naar buiten gaan gewend waren. Heel af en toe liet ik de deur open, zodat ze ook in de rest van het huis konden komen, maar dat ging bij mijn eigen katten niet van harte. Uiteraard kwamen ze niet buiten hier. 98% van de tijd zaten ze eigenlijk gewoon met z'n tweetjes in dat kamertje. En wanneer ik kon ging ik wel even in dat kamertje zitten om ze aandacht te geven. Maar goed, de eerste paar weken gingen nog wel, maar later merkte je dat de verveling begon toe te slaan. De katten werden steeds onrustiger. Het had niet langer moeten duren of ze hadden de boel gesloopt, denk ik. Na 8 weken mochten ze eindelijk weer naar huis. En ik weet vrijwel zeker dat ze daar heel blij mee waren.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik vind een noodsituatie zoals die van je broer ook heel iets anders. Wat fijn dat zijn katten bij jou terrecht konden!

Katten zijn in tegenstelling tot honden nu eenmaal geen dieren die je een hele dag in een kleine ruimte kan opsluiten, daar kunnen ze echt niet tegen.
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

re:

Bericht door roderik1963 »

Oke, in weze is het niet echt een reactie op het al geposte hier, maar eerder een vraag.
In mijn leven ( 44 jaar inmiddels ) heb ik 5 katten gehad, ieder met zijn eigen geschiedenis en levensloop.
De laatste , een rooie, heb ik bijna 2 jaar mogen hebben.
Maar op dat moment was ik behoorlijk groot behuisd, ruime woonkamer en 2 slaapkamers, waarvan 1 slaapkamer alleen voor hem was bestemd om als meneer er behoefte aan had, zich daar even terug te trekken, in weze was het hele huis voor hem alleen.
Mijn woonsituatie momenteel :
1 huiskamer en 1 slaapkamer.
Balkon en gallerij voor.
En ja..ik had me voorgenomen om na het overlijden van Maatje nooit meer een huisdier te nemen.
Dat is nu bijna 2 jaar geleden en de laatste tijd begint dat gevoel weer....bij thuiskomst opgewacht te worden door hem / haar.

Ik overweeg het aleen nog maar om toch weer een kat in huis te nemen, maar in vergelijking met voorheen ben ik qua woonruimte enorm er op achteruit gegaan.
Doe ik er dan verstandig aan om toch weer die gezelligheid in huis te halen of doe ik dan hem / haar tekort in zo'n kleine ruimte ?

PS

Ik wil geen kitten oid, die komen echt wel aan een nieuw baasje, maar mocht ik alsnog overstag gaan dan wordt het een oudere kat / poes.
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Bericht door Anaheim »

Hoi,

Ikzelf heb ongeveer dezelfde soort woonsituatie ook 1 huiskamer en 1 slaapkamer en heb zelf 3 poezen.
Hier hebben ze absoluut geen gebrek aan ruimte.Ze hebben genoeg ruimte om te rennen en voldoende speelmogelijkheid.

Dus bij mij is het geen probleem

Succes!
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

Vandaag antwoord gegeven aan de kriebels....
Wilde eerst het bij alleen maar kijken laten en er nog een paar nachtjes over slapen, maar ja...toen zag ik Albert....
Een lieve sul van een jaartje of 4.
Morgen komt hij :grin:
Gesloten