# Te kleine ruimte voor kat(ten)?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gast

# Te kleine ruimte voor kat(ten)?

Bericht door Gast »

Ik heb hier op mijn appartement al 2 stoere katers rondlopen. Ze zijn nu allebei alweer anderhalf jaar oud. De oppervlakte waar ze op leven als ik weg ben is ongeveer 45 vierkante meter. Als ik thuis ben dan hebben ze de volledige 90 vierkante meter tot beschikking. Nu ben ik laatst meegeweest naar het asiel samen met mijn schoonzusje om haar poes op te halen. In datzelfde nest zat een klein rood katertje, en nou ben ik helemaal weg van hem. Als hij nog beschikbaar is, dan haal ik hem morgen op. Maar zo niet, een kleintje in huis is wel weer erg leuk... Dan kies ik vast een andere.

Ik zal er wel een kattebak bij moeten kopen denk ik, of niet? Ik ben ook bang dat 3 katers op deze ruimte erg klein is. Is dat ook zo?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Kattenbakken en katten vind ik even aantallen :razz: Oftewel: 2 katten kunnen 1 bak delen, een derde kat betekent een bak erbij. Anders wordt het te druk in de bak en kunnen ze daardoor territoriumdrift ontwikkelen.

Ik ben erg benieuwd waar je mee thuiskomt :grin: En is het echt alweer zo lang geleden dat je je stoere mannen als baby's in huis haalde!
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Emma Boom schreef:Oftewel: 2 katten kunnen 1 bak delen
Dat houd ik ook altijd aan, gaat prima al zal je wel merken dat een bak altijd de voorkeur zal blijven houden bij bepaalde katten.

3 Katten op zo'n oppervlakte kan denk ik prima hoor als ze maar voldoende krab en speel gelegenheden hebben.

Veel plezier!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Er staat hier 1 grote krabpaal en 2 kleine, daarnaast nog zat om mee te spelen als ik er niet ben. We gaan komende week kijken in het asiel. Ik hou jullie wel op de hoogte.
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Ik heb ook drie katers (op ongeveer 55 m2) en heb twee bakken (met één bak kreeg één van mijn jongens inderdaad de neiging om zijn territorium elders af te bakenen :evil: ), een megaklimboom, een klein backup-krabpaaltje en een hele vracht speeltjes. Deze combinatie werkt prima. Als de karakters van je twee katers en de nieuwe niet botsen gaat drie katten bij jou ook wel werken.

Succes met kiezen!
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Aine
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2005 20:00
Locatie: Amersfoort

Bericht door Aine »

Mijn kamer is 20m2 .. kan ik een katje nemen?

Héél graag wil ik een katje...dat is eigenlijk ook de reden dat ik het huis uit ben gegaan...okay...én omdat ik bij mijn ma weg moest!
..maar mijn kamer is dus niet super groot...maar volgens mij kan het wel...maar een paar kennissen vragen zich af of het wel kan...terwijl de meeste wel zeggen van ja. Ik ben van plan om ook een halsbandje te kopen zodat ik 'm mee het bos in kan nemen hierachter en een mooie krabpaal en veel speeltjes natuurlijk!!!
..maar is dit genoeg ?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Zie het berichtje van Foul Smelling Pig, die 2 katten op 55 m2 heeft, dus in feite per kat minder ruimte dan jij. Ik denk wel dat het kan hoor, mits je maar voor voldoende speeltjes e.d. zorgt.
Gebruikersavatar
Aine
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2005 20:00
Locatie: Amersfoort

Bericht door Aine »

Bedankt voor het snelle antwoord (en sorry voor het nieuwe onderwerp :oops: )
..erm...maarre...55 gedeeld door 2 is 27,5 m2 ...maar dat maakt niet uit ..maar moest het wel ff zeggen :oops: :oops:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

:grin: Ik kan niet rekenen ;-) En Sorry, FSP heeft niet 2, maar 3 katten :-P Typfoutje van me.

Een kat heeft echt niet heel veel ruimte nodig, mits de kattenbak maar niet te dicht bij het etensbakje staat. Eten en water horen eigenlijk ook wat uit elkaar te staan; in de natuur zoekt een kat ook water nadat hij gegeten heeft.
Eigenlijk zijn dat de basisvoorwaarden. Denk wel na of je een kittentje wilt of een volwassen kat; een kitten zal je wakker houden (ik neem aan dat je ook slaapt op die 20 m2) en heeft speel- en renruimte nodig, terwijl een volwassen kat over het algemeen wat rustiger is en dus genoegen neemt met een kleinere ruimte.

Ik denk dus dat het wel kan hoor! ;-)
Gebruikersavatar
Aine
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2005 20:00
Locatie: Amersfoort

Bericht door Aine »

Heel graag wil ik een kitten. Een volwassen kat zal al aan een grotere ruimte gewend zijn....en mijn konijntje houd me 's nachts ook al wakker :wink:
En tussen mijn bed, kledingkast en konijnenhok heb ik iets van 4m2 lege ruimte....genoeg om te ravotten !
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Aine,

Ik heb je berichtje zojuist gelezen en ook de reacties die je hebt gekregen maar ik voel me toch geroepen om mijn mening te geven.

Ik begrijp dat je graag een katje wilt maar 20 m2 vind ik persoonlijk erg klein om een goede leefomgeving te creeeren voor een katje. Ik zit nu zelf in mijn computerkamer die ongeveer 4x5 meter is dus jouw ruimte. Ik begrijp dat je in die kamer alles (bed, kast etc) hebt staan en als je dan beschrijft dat je 4 m2 over hebt om te spelen dan wil ik je toch de aanschaf van een katje afraden.

Het spijt me om te zeggen...en ws zal je het me niet in dank afnemen maar wil je mijn eerlijke mening geven..

Ik vind het persoonlijk te klein en vindt dat je een katje hiermee tekort doet.

Veel succes met het maken van je beslissing,

Groetjes Renate
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Renate, ik vind dat een volwassen kat wel degelijk kan. Een kitten heeft volgens mij meer speelruimte nodig en dan is het inderdaad wel krap.
Je mag ook de hogte van de kamer meerekenen; daar kan het dier ook nog wat in kwijt ;-)
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Wat de kattenbakken betreft heb ik altijd gehoord dat je één bak meer moet zetten dan het aantal katten .
Bij mij zouden er dus 10 bakken moeten staan .
Er staan er 5 voor 9 katten.
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

De enige reden waarom mijn katten zich verplaatsen is om te eten of op een ander plekje te gaan liggen hoor :roll: :lol:

Ik heb eens gelezen dat een kat maar 1 vierkante meter territorium nodig heeft. Als je voor de rest ervoor zorgt dat ze genoeg beweging hebben, zie ik er geen graten in. Zeker omdat dit katje uit een asiel komt. Hoeveel bewegingsruimte hebben ze daar?

Succes met je keuze,
groetjes
sKatje

Oh ja en ik heb maar 1 bak voor drie katten. Sommige katten eisen nu eenmaal een eigen bak, andere niet.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Blijkbaar verschillen we van mening, dat kan!

Ik spiegel het natuurlijk aan mijn eigen situatie en poezen die toch wel wat ruimte nodig hebben. Een poes uit het asiel die haar eigen ruimte wel degelijk nodig heeft om zich weg te trekken wanneer ze geen gezelschap wil....en een poes (dochter van een zwerfkat) die nogal wild en onbesuist is die toch echt wel veel ruimte nodig heeft om haar energie in goede banen te kunnen leiden :)

Misschien is mijn mening daardoor gevormd maar wil dan toch meegeven dat je het karakter en aard van het beestje niet kan uitkiezen en/of kan voorspellen. Wanneer je een van mijn poezen zou hebben uitgekozen dan zou je wel voor een probleem komen te staan...

Groetjes Renate
Gesloten