# Te kleine ruimte voor kat(ten)?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
fluttertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 dec 2005 23:23
Locatie: Den Haag

Bericht door fluttertje »

hoi,

ik heb sinds gister een kitten en mijn huis is ruim 40 vierkante meter, nou vraag ik me af of ik haar alleen in de gang en keuken kan laten als ik wegga. Ik ben een beetje bang dat ze alles afbreekt als ze alleen is, want ze is nogal druk!

90 vierkante meter met 3 katten is zeker te doen, mijn moeder had er 3 op 85 vierkante meter en dat ging prima.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

ja hoor, dat is geen probleem, mij poezels mogen ook alleen in de keuken als ik werken ben. Ik heb mijn keuken wel als katten-paradijs ingericht, ze hebben daar alles wat hun hartje begeert. Ze kennen het ook ondertussen, als ik mijn jas aandoe, gaan ze al automatisch naar de keuken gewandeld.

Ze hebben mandjes, krappalen, eten, drinken en speelgoed tot hunner beschikking, ze komen dus echt niks te kort....enne...mijn keuken is niet zo groot hoor !

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Dag fluttertje (leuke naam ;-) )

Allereerst welkom hier en gefeliciteerd met je kleine aanwinst.

Het hangt er een beetje vanaf hoe lang je overdag weg bent. Als een klein katje de hele dag in een saaie (voor katten) kale kamer zit dan verveelt hij zich natuurlijk stierlijk. Dan gaat ie juist slopen.
Kun je niet de 'risicospullen' voorlopig even wegzetten zodat er overdag weinig fout kan gaan. Mijn katten liet ik vroeger ook gewoon rondlopen (ook al zijn het klieren) en er is nooit iets kapotgegaan (behalve al mijn planten, maar dat is gewoon te aantrekkelijk voor katten).

Succes met je kitten!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

haai, persoonlijk vind ik 40m2 erg klein. Dus ik zou die ruimte zeker niet gaan beperken. Wij woonden op een app. van 110 m2 en onze enige kat heeft daarvan alle ruimte benut, en kon daarnaast ook nog buiten. Als je katje veel dingen stuk maakt is het misschien een optie om alle breekbare spulletjes op een voor katten onbereikbare plaats te zetten? Maar vooral denk ik zorgen voor veel afleiding, een poes die zich verveelt gaat klieren, als je veel speeltjes voorziet en aandacht geeft dan gaat dat klieren een pak verminderen. Succes hoor!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Ik denk dat dat wel moet kunnen 40 m² en dat je ze op de gang doet als je weg bent, lijkt me verstandig.

Ik heb ze 1 of 2 weken lang (als ik weg was overdag) in de badkamer gelaten. Zodra ik thuis kwam mochten ze overal rondlopen, op die manier kon ik in de gaten houden hoe ze met mijn spullen omgingen en toen ik het wel vertrouwde heb ik ze er overdag ook gewoon gelaten.

Als je maar zorgt dat ze een lekker plekje hebben om te slapen, eten en drinken, een kattenbak en wat speeltjes, denk ik dat dit voor een korte periode geen kwaad kan.

Succes, groetjes Marjolein
Gebruikersavatar
Yuna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 nov 2005 11:10
Locatie: Utrecht

Bericht door Yuna »

Ik woonde vorig jaar met 2 katten op 35 m2 en dat is altijd heel erg goed gegaan... ze konden dan ook vaak naar buiten en kregen altijd veel aandacht.

Maar omdat ik een tijdje voor m'n studie naar het buitenland ging zijn m'n katten bij mijn vader gaan wonen en daar hebben ze een heel woonhuis tot hun beschikking met zo'n 5 kamers waar ze mochten komen... dat was natuurlijk een stuk beter voor ze wat ruimte betreft! Sinds augustus ben ik weer terug en is in november 1 van mijn katten helaas overleden en heb ik een nieuwe kitten, samen met mijn volwassen kater... ze wonen nu nog bij mijn vader, maar vanaf januari neem ik ze weer mee naar mijn woning van 35m2.

Ik hoor van veel mensen dat ik ze dat niet kan aandoen, maar ik ben het daar niet mee eens. Ze hebben daar genoeg speeltjes en ik ga een hoge krabpaal tot aan het plafond kopen en dozen waar ze in en op kunnen spelen... ook kan mijn kater naar buiten, en de kitten als ze wat groter is ook. En natuurlijk krijgen ze van mij een heleboel aandacht, wat ze van mijn vader een stuk minder krijgen. Dus ondanks de veel kleinere ruimte denk ik dat ze het bij mij toch beter hebben. :) Als ik bij mij vader ben dan zijn de katten telkens in de ruimte waar ik ook ben, ze volgen me overal en de kitten wacht zelfs tot ik van het toilet terug kom... :lol:
Gebruikersavatar
Elvisa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:54
Locatie: Tilburg

Bericht door Elvisa »

Ik heb ook ongeveer 36 m2 en een kat. In het begin mocht ze alleen de slaapkamer niet in, maar nu mag ze overaal. Ze wil namelijk graag bij mensen in de buurt zitten. En ze is zo braaf dat ze echt overal mag komen ;-)
Graag willen we een tweede kat nemen, maar we wachten nog een paar maanden. Dan gaan we verhuizen naar een grotere woning (als alles goed gaat). Dus ik kan het me wel voorstellen dat een kleine ruimte soms echt te klein kan zijn voor een kat. En het is inderdaad zo dat ze aan veel dingen wennen. Maar ik geloof echt dat een kat gelukkiger kan zijn met meer ruimte en daarom wachten we nog even. Je wilt een beest het beste geven wat je kan, dus ... Maar ik denk dat als ze maar genoeg aandacht krijgt dat het goed zal gaan. Ik heb zelf ook op een studentenkamer gezeten van ongeveer 20 m2, en uit ervaring kan ik zeggen dat het niet zo lang hoeft te duren voordat je groter gaat wonen, en dan zal je kat ook meer ruimte hebben, dus het kan alleen maar beter worden.

Veel plezier en success :grin:
Gebruikersavatar
Mieuwp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 apr 2006 17:02

Bericht door Mieuwp »

Moet bekennen dat dit ook mijn zorgenpunt is voor mijn katties...heb er twee op ongeveer 30 m2 en vraag me ook vaak af of dit voldoende is. Nou heb ik wel een tuintje, dus als ik thuis ben kunnen ze lekker buiten rondrennen, en er zijn ook voldoende lig- en verstopplaatsen, en hoogteverschillen (ze kunnen op de klerenkast, wat een favoriet slaapplekje is) en speeltjes om ze bezig te houden.
Ik had wel dezelfde ervaring als Yuna, in een groter huis waren ze altijd te vinden waar ik ook was, dus gebruikten niet echt veel van die ruimte. Denk dus ook dat op een kleiner oppervlak best te doen is (al zijn mijn dames pas wel een jaar, en ik las ergens dat ze vanaf volwassen meer op zichzelf zijn, dus moet het nog zien)
johanna

wonen in een studio

Bericht door johanna »

hallo lieve kattenvriend(in)en,

ik woon in een studio, ter grote van een gemiddelde living. met een klein keukentje en een berghok van ongeveer 6m².
ik heb al heel mijn leven katten gehad, en ik zit nu al twee jaar zonder. ik word er eenzaam van geen lieve poes in de buurt te hebben.

ik wil er doograag weer eentje hebben, maar het probleem is dat ie niet buiten kan. ik heb dus geent tuintje. zou het een "mishandeling" zijn om toch een poes te nemen? ik hou echt enorm veel van de dieren en ik heb hen altijd goed verzorgd.

graag wat reacties zodat ik kan overwegen of dit wel een goed idee is.
heel fel bedankt!
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Als je een wat oudere kat zou nemen (die zijn vaak wat rustiger) en deze kat is het niet gewend om naar buiten te gaan dan is er niets aan de hand lijkt mij.

Succes
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eeens, het asiel zit vol met wat oudere katten, sommige hebben bijvoorbeeld nierziekte en sommige zijn goed gezond, maar de meesten zijn gewoon ontzettend lief! Als je zo'm kat een nieuw huis geeft is die meestal volmaakt gelukkig binnenshuis en zijn jullie beiden blij.

groeten,
Sandra
johanna

wonen in een studio

Bericht door johanna »

maar is het dan niet zielig dat die kat dan in zo'n vrij kleine omgeving moet leven? ik ben wel vaak thuis, hij/ zit dan ca. 6u per dag alleen.

en nog iets, ik rook heeft dat veel invloed op een kat?

PS bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Johanna,

Ja, rook is net zo slecht voor de longen van dieren als voor een mens, dus dat is inderdaad niet zo prettig voor een kat denk ik.

Ik denk dat je leefruimte voor een oudere kat die nog nooit buiten is geweest geen probleem zal zijn. Oudere katten slapen veel en vinden het heerlijk om bijvoorbeeld naar buiten te kijken. Ik zou dan ook wat speeltjes kopen enzo, dan moet dat helemaal goed komen ;-).

En een goede reden om te stoppen met roken 8-).

Liefs,
Wendy
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hier nog een artikel over de invloed van roken op de kat. Ik vind het wel goed dat je er zo over nadenkt, volgens mij staan veel mensen er niet bij stil, of het maakt ze niets uit. Wel goed dat je je erover informeert.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt een oudere kat echt nog een heel fijn leven geven in jouw studio, zeker bijvoorbeeld een nierkat, ook al is het dan misschien nog maar een paar jaar. Ze slapen inderdaad veel en als je ze veel aandacht geeft komen ze echt niets tekort als je weg bent.

Wat betreft het roken mijn tip: zet een raam permanent open op een kier en doe er een hor achter zodat je kat niet kan ontsnappen.

groeten,
Sandra
Gesloten