# Welke problemen bij broer en zus uit hetzelfde nest?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Ushi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 feb 2005 19:30
Locatie: Numansdorp

Bericht door Ushi »

Wij hebben ook broer en zus , alles is prima gegaan. Om het probleem van de vruchtbaarheid van hun beide te overbruggen is Flo ook een korte tijd aan de pil gegaan , totdat ze oud genoeg waren om gesteriliseerd/gecastreerd te worden.
Groetjes Ushi , Rebel en Flo !!! ;-)
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

wij hebben ook een broer en zus en nog een neefje dat 3 weken jonger was ik heb de poes met 5 maanden al aan de pil gedaan en met 8 maanden zijn ze alle drie tegelijk geholpen
de broer en zus zijn wel erg lief tegen elkaar en de twee katers zijn erg lief tegen elkaar
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

Hallo,

Onze Minnie en Coopers zijn ook zusje en broertje. Wij zaten dus ook met de vraag hoe we dit best aanpakken. Ik dacht dat bij een kattin je vanaf 6 maand mag sterilliseren en bij een kater niet voor de 8 of 9 maand. De DA zei dat bij een kater 6 maand ook al gecastreerd kan worden in dit geval. Maar ik zet Minnie dan liever aan de pil. Mag dit vanaf 5 maanden? Of kan ze ook vroeger zwanger zijn? De DA was ook bezig dat krols zijn bepaald wordt door hoe lang het licht is en zo en dat je in de winter (zoals eerder gezegd) minder kans hebt dat ze jong krols is. Maar ze kan toch niet vroeger dan 5 maanden aan de pil moeten?

Groetjes Kelly
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

Nog eventjes dit: ze houden enorm veel van elkaar onze Cooper en Minnie. Ze ravotten, leren van elkaar, knuffelen en als ze liggen te slapen dan legt hij altijd zijn pootje over haar heen. Mijn vriend zegt dat dit toeval is, maar ik ben romantisch en ik denk dat het liefde is :)

Groetjes Kelly
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hey Kelly Stark

Ik denk dat je dit toch even met je dierenarts moet overleggen. Ik heb geen ervaring met de poezenpil en kan je dus niet vertellen of je dit kunt geven als ze nog geen 5 maanden is. Je zou zeggen dat het beter is om op tijd met de poezenpil te beginnen in tegenstelling tot een zwangerschap op die leeftijd. Maar ik weet dit niet zeker! Vraag het na bij je DA.

Het klopt dat de krolsheid wordt bepaald door het seizoen (door middel van de hoeveelheid lichturen op een dag). Maar ik zou daar met huiskatten toch wat minder van uit gaan. Huiskatten hebben zowieso een verstoord gevoel van seizoenen door de verwarming in huizen en de kunstmatige verlichting. Ik zou er dus niet van uit gaan dat ze dus niet krols kan worden.

Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ook ik weet niet vanaf welke leeftijd je een poezenpil mag geven. Wel weet ik dat poezen soms al met 4 maanden krols kunnen zijn...

Ik heb ook een broer en zus, ze zijn na een half jaar oud. Het poesje heeft een groeiachterstand, en is erg klein, dus ik denk niet dat zij al aan krolsheid toe is.
De kater vertoont nog geen echte katerneigingen, maar hij gaat binnenkort wel onder het mes. Zo weet ik zeker dat er niets 'per ongeluk' gebeurt.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Ik heb "gehoord" dat de poezenpil slecht is voor een poesje.
Maar je hoort altijd zoveel verschillende dingen.

Ik heb ook broer en zus en heb ze allebei laten helpen toen ze 6 maanden waren. Het is inderdaad vroeg, maar de kater was op die plek al goed volgroeid. Alles is ook goed gegaan, ze zijn in ieder geval niet krols geworden voor die tijd.

Succes met je beslissing!

Groetjes Marjolein
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

Pfff ze zijn voor hun herhalings inenting geweest en zijn nu 3 maanden. De DA zei dat de balletjes van Cooper echt nog maar erwtjes zijn en dat we Minnie best aan de pil zetten. Blijkbaar zullen ze net 5 maanden zijn als het kattentijd is en dan heb ik grote kans dat ze ineens krols is... Vorige keer zei ze omdat de dagen zo kort zijn, ik waarschijnlijk geen krolse poes zou krijgen voor 6 maanden. Wat is nu correct?

Groetjes Kelly
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nou mijn Giva is nu zo krols als een deur hoor dus er is geen echte tijd waarop ze krols worden :???:
Een poesje van 3 maanden de poezenpil geven zou ik niet doen; ik ben al helemaal niet voor de poezenpil, ze kunnen er kanker en van alles van krijgen.
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

Ja voila, dat vind ik ook veel te jong hoor. Ik ben er ook niet voor om ze te geven, maar wil geen nestje en zeker niet van een broer en zus... Zal het wel merken als ze krols is en dan direct naar de DA bellen om te vragen wat het beste is.

Thanks!
Groetjes :)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja, of je kijkt echt naar de ballen van het katertje, dan zie je het ook wel aankomen. Er aan voelen werkt ook :icon_shifty:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Als je er goed op let, merk je gauw genoeg dat er krolsheid zit te werken hoor ;-)
Omdat ik het met Buffy niet echt te gauw aandurfde vanwege haar hartruisje heb ik net zo lang gewacht tot ik subtiele veranderingen in haar gedrag ging zien.
Ze werd aanhaliger en wat afwezig en ging meer aandacht vragen bij onze enige kater.
En toen was ze om en de nabij 7 maanden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

ik heb ook een broer en zus ( En sinds dinsdag een meisjeskitten erbij) en die zijn beide afgelopen woensdag geholpen, Ze waren toen 4 en halve maand. Poezenpil wou ik niet echt aan ( te slecht voor ze vind ik ) En het zusje was al iets krols en ze begonnen elkaar ook te dekken. De operaties zijn perfect gegaan . S'middags na de operaties speelden en renden ze alweer.

oops, beetje te oude berichtjes zie ik al. Haar kittens zijn denk ik al lang geholpen... :grin:
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

Hier heb ik ook broer en zus rondlopen
gaat hier echt uitstekend ze zijn niet bij elkaar weg te slaan. Soms heb ik zelfs het idee dat als ze elkaar kwijt zijn ze elkaar roepen de een miauwt en de ander komt aanhollen super leuk om te zien

beide worden zo snel als het kan geholpen
binnenkort weer een ritje dierenarts doen :)
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Gebruikersavatar
Meghan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2007 01:22
Locatie: Spijkenisse/Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Meghan »

ik heb een halfbroer/half zus uit nestjes die bijna tegelijk geboren waren.
Nynne is namelijk 5 dagen ouder dan haar halfbroertje Bam. (zelfde vader)

Bam is duidelijk dominant over zn zusje (likt over haar koppie), maar als hij te hard speelt, geeft Nynne dit zelf aan, door te blazen of gewoon hard terug te bijten. Bam stopt dan meteen.

Verder zijn ze echt de beste vrienden, en vaak eten ze ook tegelijk ipv Bam eerst.

De enige gevaren zijn volgens mij dat je ze tijdig moet laten helpen, want een nestje tussen broer en zus is volgens mij niet zo gewenst ;-)

onze DA adviseert bij een poes 6 maanden en bij een kater 9 maanden.
Pootjes van Nynne en Bam, Amy en Sinzi!
Gesloten