# Welke problemen bij broer en zus uit hetzelfde nest?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
TheNikki
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2007 15:20

broer vind zus erg lief....

Bericht door TheNikki »

Ik heb 2 katten uit hetzelfde nestje. Broer en zus...
Ze zijn beide bijna 5 jaar nu. Sinds een paar weken vind de kater zijn zusje alleen erg lief en zit dus constant achter haar aan...zij is hier helemaal niet van gedient, dus wordt het vaak een gevecht.
Tot nu toe hebben ze dit nooit gedaan, hoe kan het komen dat het nu wel plotseling zo is, en wat kan ik er aan doen?
Help ;)

Nikki
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi Nikki,

zijn ze allebei gesteriliseerd?
Het kan zijn dat broer wat "last" heeft van de voorjaarskriebels.
Je kan met hem apart spelen, put hem hierbij goed uit! Dan kan hij zijn energie kwijt zonder zijn zus er mee lastig te vallen.

succes
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
TheNikki
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2007 15:20

Bericht door TheNikki »

Hoi Lotte,

Ja beide zijn 4,5 jaar geleden al geholpen...
Vind het alleen zo gek dat ie 4 jaar lang nooit die kriebels had en nu wel...

Moet erbij zeggen trouwens dat ik hoogzwanger ben, volgens sommige kan het daar ook aan liggen, dat katten dan wat vreemder gaan doen...iemand ervaring mee?

En tweede maar, vorig jaar liepen ze nog buiten, sinds maart vorig jaar blijven ze binnen (verhuisd naar een flat), kan dat ook meehelpen?
jenniegirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 feb 2007 07:58

Bericht door jenniegirl »

ik heb er wel eens over gehoord dat als je hoogzwanger bent dat honden je hele tijd gaan likken enzo maar als katten dat ook doen dat weet ik niet
misschien heft hij inderdaad beetje last van voorjaarskriebel
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat jouw kater zich binnen, nu het mooi weer wordt en hij eigenlijk liever naar buiten gaat, een beetje verveeld en daarom zijn zusje lastig valt. Misschien kun je wat meer met hem spelen (of een ander met hem laten spelen ;-)) en hem op het balkon laten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Daarbij voelen katten inderdaad haarfijn aan dat er veranderingen op komst zijn er reageren daar dus ook op. Je hebt best kans dat hij daarom loopt te klieren
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Hoihoi,

Mijn twee kittens (Pakito & Malijn) zijn ook broertje en zusje. Ze zijn nu bijna 11 weken oud, en ik ben echt blij dat ik ze allebei genomen heb! Ze doen alles samen; slapen, ravotten, eten, knuffelen, enzovoorts. Mijn vriend en ik zijn doordeweeks allebei aan het werk, en zo vervelen de twee kleintjes zich tenminste nooit.
De dierenarts heeft ons aangeraden om Pakito te laten helpen met 6 maanden, en Malijn gewoon wanneer ze krols is. Mocht zij eerder krols worden dan dat we Pakito hebben laten helpen, dan zetten we ze even apart en gaat Pakito gelijk onder het mes ;-)

Ik heb trouwens wel eens gehoord dat je een poesje pas mag laten steriliseren als ze een keer helemaal krols is geweest, omdat dan het karakter pas echt ontwikkeld is. Klinkt mij als een fabeltje in de oren, maar ik vraag het toch nog even voor de zekerheid. Is dit waar, of kun je een katje na dag 1 van de krolsheid gewoon laten steriliseren?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is inderdaad een fabeltje dat poezen eerst krols moeten zijn geweest voordat ze gesteriliseerd mogen worden. Persoonlijk raad ik zelfs aan om het vóór de eerste krolsheid (zo rond 6 à 7 maanden) te doen, zeker als er een ongecastreerd katertje in de buurt is, want een ongelukje zit in een klein hoekje aangezien de eerste krolsheid heel stilletjes kan verlopen en je het soms dus niet eens merkt. Ook is het verstandig om haar voor haar sterilisatie niet buiten te laten, tenzij je haar in een tuigje doet of een afgeschermde tuin/balkon hebt. Het is verder inderdaad heel slim om je katertje al met 6 maanden te laten castreren of al eerder als hij sexueel actief wordt of je poesje krols is.

Als je poesje toch krols wordt voordat je haar hebt gesteriliseerd omdat je liever wacht of omdat ze heel vroeg is (sommige poesjes worden al krols bij 4 tot 6 maanden) moet je deze krolse periode eerst helemaal uitzingen voordat je haar kunt laten steriliseren, want tijdens de krolsheid kan/mag het niet.

groeten,
Sandra
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Het wordt inderdaad opletten rond die leeftijd, want we willen er echt geen nestje van! De moederpoes was ook pas iets van 8 maanden doen ze dit nestje kreeg, en dat zit me dan gewoon niet lekker.

En we hebben ook besloten om ze niet buiten te laten voordat ze gesteriliseerd/gecastreerd zijn. Ik vind het geen goed idee om ze al zo jong buitenshuis te laten: ze vinden alles nog gaaf en zijn te enthousiast. Ze gaan bij wijze van spreken op straat zitten om het profiel van de autobanden te bestuderen........ Dus over een paar weken laten we ze wel aan het tuigje af en toe naar buiten, maar ze mogen pas los als ze geholpen zijn.

Groetjes, Marieke
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Het is inderdaad een fabeltje dat poezen eerst krols moeten zijn geweest of eerst een nestje moeten hebben gehad voordat ze gesteriliseerd worden.
Een ander voordeel dan dat Sandra al noemde van steriliseren voor de eerste krolsheid, is dat de geslachtsorganen nog kleiner zijn en minder goed doorbloedt. De operatie is dan makkelijker. Poezen kun je volgens mij al vanaf een leeftijd van 6 maanden laten steriliseren, mits ze niet te klein of te licht zijn.

Succes!
Iesje86
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2008 22:41

Re: Welke problemen bij broer en zus uit hetzelfde nest?

Bericht door Iesje86 »

En als je twee meisjeskittens (hoe schrijf/zeg je dat?) uit hetzelfde nest neemt?
Zijn er dan "gevaren"? Dingen waar ik en ook anderen op moeten letten?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Welke problemen bij broer en zus uit hetzelfde nest?

Bericht door Sandra W »

Dan is het gevaar van ongewenste zwangerschap binnenhuis natuurlijk niet aanwezig, maar ze kunnen wel heel onverwacht naar buiten ontsnappen en dan toch bevrucht worden. Verder kun je met twee krolse poesjes dubbel je lol op :lol:.

groeten,
Sandra
Gesloten