Kat erbij voor de rust (of juist extra onrust?)

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Kat erbij voor de rust (of juist extra onrust?)

Bericht door Xaro »

Ik zit al een lange tijd te denken om een kat te adopteren uit een asiel. Gewoon een volwassen dier, dat wat mij betreft best wat ouder mag zijn om zijn of haar oude dag uit te zitten. Ik heb nu twee katten, een derde erbij zou qua verzorging geen extra last zijn. Een extra reden is om te zien of het wat rust kan brengen onder mijn twee huidige katten.

Achtergrondinfo: Ik heb twee katten, Luke en Leia, beide twee ex katers. Ze zijn 4 jaar oud, niet uit hetzelfde nest, maar wel al vanaf kittens samen. Ze hebben niet echt een band met elkaar. Ze negeren elkaar, of Leia (dik 5 kg) valt Luke (ca. 4 kg) lastig. Ik weet niet waarom, maar ze kunnen niet leuk samen spelen. Als kittens wel, maar als volwassenen niet. Leia lijkt te willen spelen, Luke geeft zich al snel over en verdedigd zich. Het is mij onduidelijk waarom ze niet leuk samen kunnen spelen, maar er zijn twee scenarios:

- Leia wil spelen maar Luke slaat al snel om zich heen, en Leia dat ziet als een offensief, en dan ook extra terug slaat
- Leia wil al meteen te ruig spelen

Maar al snel is het gegrom en geblaas van Luke's kant, die wegvlucht, met Leia erachteraan. Leia maakt er dan ook een echt jachtspel van met maar 1 doel: op Luke duiken. Na wat plukken haar is het ook klaar, dan gaan ze elk hun weg (zonder verwondingen of echte gevechten dus). Dit gebeurd gemiddeld 1x per dag, dus vaker niet dan wel. Maar het is jammer dat ze niet leuk kunnen spelen met elkaar. De rest van de dag doen ze hun eigen ding en lijken ze geen last van elkaar te hebben. Luke verschuild zich ook niet ofzo (ligt vaak ook echt midden op de grond in de woonkamer languit of op andere plekken die als hij onzeker zou zijn echt niet zou gebruiken).

Nou ja, lang verhaal over hen dus. Maar wat zou een derde kat hierin kunnen betekenen? Ik hoop op wat stabiliteit tussen Luke an Leia als derde factor. Als ik een kat neem die Leia wat meer op zijn plaats zou kunnen zetten (want ik denk toch dat dit het grootste probleem is), zou dat helpen? Dan kan hij z'n energie kwijt, en wordt Luke ook minder lastiggevallen. Maar als het een kat is die Luke ook gaat domineren, dan helpt het natuurlijk niet.

Ik begrijp dat mijn vraag erg afhankelijk is van de individuele katten, maar is hier iemand die ervaring heeft hiermee? Is het verstandig om een derde kat te proberen, of juist helemaal niet?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat erbij voor de rust (of juist extra onrust?)

Bericht door Asse-Poes »

Ik vind dit best wel een eng experiment.

Als de 3e kat geen succes wordt, moet hij/zij dan weer terug naar het asiel ?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat erbij voor de rust (of juist extra onrust?)

Bericht door nellebel »

Hoi herkenbaar verhaal een beetje. Guusje en Gijs gaan ook zo met elkaar om. De haren vliegen hier niet elke dag maar wel het grommen en Gijs die achter Guusje aan rent. Ik denk ook dat hij wil spelen maar niet weet hoe en dan te fel wordt. Wij hebben een derde kat gehad. Kitten. Gijs was helemaal verliefd maar Guusje, de grommer, werd alleen maar erger en ging zich duidelijk g minder op haar gemak voelen ondanks dat de kitten haar niets deed. Het kitten Odie is helaas overleden aan fip na 3 maanden. Voor Guusje was dit oké die leefde daarna weer op. Bij ons komt er dus niks meer bij. Zo redden ze het wel. Soms liggen ze dicht bij elkaar. Maar ze tolereren elkaar, vrienden zijn het niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: Kat erbij voor de rust (of juist extra onrust?)

Bericht door Xaro »

Asse-Poes schreef: 09 jun 2023 03:13 Ik vind dit best wel een eng experiment.

Als de 3e kat geen succes wordt, moet hij/zij dan weer terug naar het asiel ?
Is inderdaad erg risicovol, maar als het niet zou passen, dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat hij of zij terug zou gaan. Elk asiel heeft het beleid dat een dier terug gebracht kan worden als het toch niet lijkt te passen, want afdwingen tot blijven zou zowel voor kat als mens niet goed zijn.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat erbij voor de rust (of juist extra onrust?)

Bericht door Asse-Poes »

Xaro schreef: 10 jun 2023 16:46 want afdwingen tot blijven zou zowel voor kat als mens niet goed zijn.
Ja dat ben ik helemaal met je eens!
Maar ik dacht even aan de asielkat, dat zou voor hem/haar zo sneu zijn. Even in de hemel en dan weer terug.
Want het kan natuurlijk dat de nieuwe het heerlijk vindt bij jou, maar de 2 katers vinden hem/haar 3x niks...

Hoe je het anders kunt uitproberen, weet ik ook niet 😞
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat erbij voor de rust (of juist extra onrust?)

Bericht door Rik »

Het is inderdaad heel eng maar eigenlijk kun je van tevoren niets zeggen.

Het kan helemaal perfect uitpakken dat een derde kat helemaal binnen de groep past en voor stabiliteit kan zorgen. Relatie tussen Luke en Leia zou daardoor ook kunnen verbeteren.

Maar het kan ook helemaal verkeerd uitpakken. Voor een of meerdere katten. In dat geval zou je (als de situatie na een goede intro niet verbeterd) de derde kat weer terug moeten kunnen brengen (wat bij asiels wel af te spreken is). Hooguit dat je de aankoopsom (voor adoptie asiel) kwijt bent maar dat zou het risico wel waard zijn (binnen drie weken hoef je dan geen afstandskosten te betalen).
Hoe werkt het als het echt niet gaat?
Bel dan voor advies met een van onze medewerkers. Mocht het echt niet gaan, dan hebt u drie weken de tijd om het dier kosteloos terug te brengen. U krijgt geen geld terug.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 220
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat erbij voor de rust (of juist extra onrust?)

Bericht door OMH »

Aangezien wij net een kitten hebben laten herplaatsen (wat een verdriet) kom ik ook even om de hoek. Wat je zou kunnen proberen is kijken op kattenherplaatsing.nl, daar zie je ook de geschiedenis van een te adopteren kat en adviezen over wat hij/zij waarschijnlijk wel en niet kan hebben. Ik vind het een fantastische site. Je kunt er ook lezen wat het "aanbod" is. Er staan daar genoeg katten van "wat ouder" die een nieuw huisje zoeken.
En ja, het is eng.
Maar ooit had ik zeven katten en vroeg niemand zich af wat er moest met introductie en meer van die dingen; gewoon erbij zetten. Ging op één keer na goed, maar die kat was ook ziek.
Ik snap je overwegingen en ik wens je heel veel poezensucces!

PS: Ik hoop dat ik die site mag noemen hier? Geef me anders maar op mijn d***er hoor, dat kan ik hebben.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie