Stamboom vraagtekens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Kattenstaartje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2023 10:11

Stamboom vraagtekens

Bericht door Kattenstaartje »

Wij zijn helemaal verliefd op wit/grijze britse kortharen. Wij hebben een aantal catteries benaderd die aangesloten zijn bij Sociëteit Neocat, maar we vinden het nog steeds lastig als leken om de goede cattery uit te kiezen.

Na wat onderzoek kwam ik erachter dat je de stamboom van katten kunt controleren via Pawpeds. Dit hebben wij gedaan met een aantal katten uit de catteries waar we geïnteresseerd in waren. Tot mijn verbazing zag ik dat de moeder of vader van de meeste katten uit de catteries uit het buitenland komen. Denk aan landen Oostbloklanden als Rusland en Polen. Even verder klikken kwam ik erachter dat de catteries in de Oostbloklanden hun katten gewoon te koop zetten op hun website, inclusief prijs. Alsof het een 'product' is dat eenvoudig te verzenden is naar het buitenland.

De Nederlandse catteries zijn gewoon aangesloten bij een Sociëteit en hun websites en manier van werken lijken erg professioneel. Door de oorsprong in Oostbloklanden krijg ik veel argwaan. Ik kan ook niets vinden op internet of het normaal is om katten uit het buitenland te halen en vervolgens daarmee te fokken in Nederland.

Kunnen jullie mij informatie geven over dit 'grijze' gebied? Is het overigens beter om de 'traditionele' blauw/beige/gevlekte britse kortharen te kopen? Wij stellen de gezondheid van de kittens natuurlijk voorop.
Cerna

Re: Stamboom vraagtekens

Bericht door Cerna »

De vader van onze jongste Brit (chocolate-tortie) komt ook uit Rusland, de moeder uit Nederland en zij is in België geboren. :smile:
Rusland timmert sinds een jaar of tien behoorlijk aan de weg in de fokkerswereld en heeft veel katten uit Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië geïmporteerd. En hun kittens vinden dan weer een gouden mandje bij fokkers en liefhebbers overal in de wereld.
Ik ben daar ook niet kapot van, maar zo werkt het helaas en is tegenwoordig heel normaal ('vroeger' was er vooral veel uitwisseling tussen Nederland, België, Duitsland en Groot-Brittannië).
Dat er voorouders uit Oost-Europa komen zegt dus niets over een cattery in Nederland.

En wat is dan een goede cattery?
Dat is lastig te zeggen want het feit dat ze aangesloten zijn bij bijv. Neocat, zegt nog steeds niet zo heel veel.
Een fokker moet zich wel aan bepaalde richtlijnen houden zoals niet meer dan 3 nestjes in 2 jaar tijd, maar over de huisvestingsomstandigheden, de gezondheid van de kittens zeggen zij niets. Ik weet ook niet zeker of het verplicht is om voor het aanvragen van een stamboom de ouderdieren te laten testen. Dat zou je op de website van Neocat kunnen bekijken.

Maar het beste beeld van een cattery krijg je door te gaan kijken en kritische vragen te stellen.
En nee, dat geeft niets want een goede fokker zal daar geen bezwaar tegen maken en zal ook kritische vragen stellen aan jou. Tenminste zo moet het zijn want anders is een fokker alleen maar geïnteresseerd in het geld en niet in waar het kitten terecht komt.

Je kunt je via facebook ook aanmelden bij Neocat-Britten: https://www.facebook.com/groups/221753274589807
Hier zitten veel fokkers en dan krijg je al een goed beeld.
En fijn dat je je eerst goed voorbereidt.
Ik heb al 18 jaar Britjes (op dit moment 5) en het is een geweldig ras!
Plaats reactie