2 (ras)kittens uit 2 verschillende nestjes/verschillende Catteries

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Catlover4ever
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2023 18:05

2 (ras)kittens uit 2 verschillende nestjes/verschillende Catteries

Bericht door Catlover4ever »

Hi allemaal :smile:

Ik ben even benieuwd naar jullie meningen/adviezen!

Wij willen in het najaar 2 nieuwe familieleden erbij; 2 raskittens.

Nou ben ik zelf al jaren ontzettend gek op Ragdolls en ik had er eentje maar zij is een jaar geleden helaas na bijna 12 jr overleden aan FIP 😢 Na een jaar rouwen wil ik heel graag weer een Ragdoll in m'n leven. Ik kan gewoon niet zonder.
Mijn man is weer gek op de Brits korthaar (ook leuk!) dus hadden we bedacht van ieder 1 kitten- een goede compromis. Beide rassen zijn rustig en vriendelijk dus lijkt me een goede combinatie en heb gehoord dat meer mensen deze combinatie hebben. Ik heb altijd 1 kat gehad dus 2 katten is iets nieuws zeg maar 😉

Nu komt mijn vraag; Hoe kunnen we dit het beste aanpakken kwa kitten ophalen en introduceren aan elkaar? Ik had bedacht om te gaan voor kittens die kort na elkaar geboren zijn en deze ook binnen dezelfde week of een dag na elkaar op te halen zodat ze direct aan elkaar kunnen hebben en elkaar hebben. Beiden zouden dan rond 13/14w zijn, met stamboom en alles erop en eraan (van erkende catteries)

Kunnen ze vrijwel direct bij elkaar of hou je ze een nachtje apart?
Hoe zit het met hun gezondheid?

Er is namelijk een BK cattery die er niet positief op reageerde en dus ook niet 1 kitten aan mij wil verkopen (wel als ik 2 stuks wil) Dit is wat ze schreef:
****
Twee kittens in huis nemen in dezelfde periode van twee verschillende catteries zal ik nooit doen dus als je dat wilt, dan kun je echt beter rondkijken bij een cattery die dat geen probleem vindt
De reden dat ik daar niet achter sta is i.v.m. de gezondheid van de kittens zelf. Iedere cattery heeft zijn eigen bacteriën in huis, dat is normaal en de cattery katten hebben daar ook allemaal hun weerstand van. Maar als je 2 kittens uit verschillende catteries bij elkaar zet, dan heeft ieder kitten zijn eigen weerstand maar niet van elkaar en de kans is dan heel erg groot dat het ene kitten het andere kitten ziek kan maken en dat wil ik natuurlijk niet. Als ze verhuizen is hun weerstand altijd even wat minder, dit door de stress van de verhuizing, ook is er dan de weken ervoor veel gebeurd met de kleintjes zoals de twee entingen en hun immuunsysteem is daar dan zo druk mee bezig dat de weerstand nog niet optimaal is.
****

Zij is de eerste en enige fokker die dit zei eigenlijk nadat ik mijn verhaal deelde en vroeg om toekomstige nestjes in de planning. De andere Catteries reageerden direct heel positief eigenlijk.
Ik wist niet dat er een gezondheids probleem kon zijn al je 2 gezonde kittens bij elkaar zet (uiteraard met rustige introductie)
Nu weet ik niet hoe we dit het beste kunnen aanpakken en wat wijsheid is..
Iemand ervaring hierin of in ieder geval verstand ervan?

En tips over geslacht combinatie ook welkom. Ik dacht zelf beide een poesje.

Elke mening en tip is welkom, alvast bedankt!!! ♥
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 2 (ras)kittens uit 2 verschillende nestjes/verschillende Catteries

Bericht door Dinky »

Tja, feitelijk zou dat argument qua bekende en onbekende bacteriën ook gelden bij een verhuizing naar een huis waar al katten zijn. Ik zie dan ook niets extra ten opzichte daar van.

Qua introductie zou ik het af laten hangen van hoe intensief de reis is geweest. Bij intensieve reis zou ik introductie na een dag doen en dan bij elkaar zetten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1719
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: 2 (ras)kittens uit 2 verschillende nestjes/verschillende Catteries

Bericht door Asse-Poes »

Nou, dit hoor ik ook voor het eerst!
Mirjam (Dinky) heeft 2 kitten ragdolls uit 2 verschillende nesten.

2 poesjes, 2 katertjes, 1 van elk. Alles kan, het is maar net wat jouw voorkeur heeft :grin:

Edit: Mirjam reageert zelf ook al :lol:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Catlover4ever
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2023 18:05

Re: 2 (ras)kittens uit 2 verschillende nestjes/verschillende Catteries

Bericht door Catlover4ever »

Dinky schreef: 23 apr 2023 13:17 Tja, feitelijk zou dat argument qua bekende en onbekende bacteriën ook gelden bij een verhuizing naar een huis waar al katten zijn. Ik zie dan ook niets extra ten opzichte daar van.

Qua introductie zou ik het af laten hangen van hoe intensief de reis is geweest. Bij intensieve reis zou ik introductie na een dag doen en dan bij elkaar zetten.


Dank voor je reactie! Nu zeg je inderdaad iets waar ik niet eens aan de dacht, de kittens komen misschien ergens waar al katten zijn met ook hun eigen gezondheid weerstand etc. Zelfde Goed punt!
Misschien wil ze gewoon dat ik 2 kittens bij haar koop?

Voor beide kittens zullen we ongeveer 1 uur reistijd hebben (met de auto) Wellicht dan minimaal 1 dag ertussen laten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 2 (ras)kittens uit 2 verschillende nestjes/verschillende Catteries

Bericht door Dinky »

@Marina: bij mij waren het inderdaad twee kittens uit andere ouders maar wel van dezelfde fokker en dus uit dezelfde woonkamer. Bij mij zijn ze dan ook gewoon samen in 1 reismand meegenomen en ook thuis bij elkaar gebleven ;-)

Mijn kittens waren onderweg super relaxed en lagen gewoon rustig in de reismand dus ook minimaal qua stress, dat was iets van 45 minuten. Onze vorige poes was al helemaal gestresst van een ritje in de reismand naar de dierenarts van kwartiertje rijden. Het is dus kat afhankelijk hoe stressvol ze dat vinden. Zijn ze onderweg relaxt dan zou ik ze snel bij elkaar plaatsen zodat ze lekker samen kunnen spelen want kittens wennen snel aan elkaar.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1719
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: 2 (ras)kittens uit 2 verschillende nestjes/verschillende Catteries

Bericht door Asse-Poes »

Dinky schreef: 23 apr 2023 17:55 @Marina: bij mij waren het inderdaad twee kittens uit andere ouders maar wel van dezelfde fokker en dus uit dezelfde woonkamer.
Ohh dat had ik niet meegekregen.
En ik had toen ook nog geen clearance voor de fotoalbums :-P
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
LillyEvi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2023 18:13

Re: 2 (ras)kittens uit 2 verschillende nestjes/verschillende Catteries

Bericht door LillyEvi »

En weten jullie al wat jullie gaan doen? 😃
Onze twee Ragdoll kittens komen over ruim vijf weken, ze zijn dan ruim vier maanden oud 🥰
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1719
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: 2 (ras)kittens uit 2 verschillende nestjes/verschillende Catteries

Bericht door Asse-Poes »

LillyEvi schreef: 18 mei 2023 18:18 En weten jullie al wat jullie gaan doen? 😃
Die vraag is voor Catlover? Ze heeft helaas niet meer gereageerd en is niet meer op het forum geweest.

Veel plezier met de voorpret van jouw 2 kittens!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 2 (ras)kittens uit 2 verschillende nestjes/verschillende Catteries

Bericht door Dinky »

LillyEvi schreef: 18 mei 2023 18:18 En weten jullie al wat jullie gaan doen? 😃
Onze twee Ragdoll kittens komen over ruim vijf weken, ze zijn dan ruim vier maanden oud 🥰
Wat een heerlijk vooruitzicht! Geniet nog maar even van de rust ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Catlover4ever
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2023 18:05

Re: 2 (ras)kittens uit 2 verschillende nestjes/verschillende Catteries

Bericht door Catlover4ever »

LillyEvi schreef: 18 mei 2023 18:18 En weten jullie al wat jullie gaan doen? 😃
Onze twee Ragdoll kittens komen over ruim vijf weken, ze zijn dan ruim vier maanden oud 🥰
Wat we gaan doen? Ik ga de kittens in stappen aan elkaar introduceren. Eerst ieder een eigen kamer dan geuren uitwisselen middels dekentjes bijvoorbeeld, dan met een deur ertussen om elkaar buurt eten, spelen etc etc Misschien dezelfde dag al bij elkaar maar dat hangt echt af hoe ze zich gedragen bij thuiskomst en op de eerste stapjes. Rustig aan gewoon. Er zijn op Internet heel veel filmpjes erover. Super handig.
Maar jouw kittens komen gewoon uit dezelfde nest denk ik? Das wel wat makkelijker :-)
Plaats reactie