Poes overleden, nieuw maatje voor achterblijver (6 jaar)?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Miyette
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2023 09:55

Poes overleden, nieuw maatje voor achterblijver (6 jaar)?

Bericht door Miyette »

Twee weken geleden hebben wij zeer onverwacht afscheid moeten nemen van een van onze lieve katten. Ze was een Maine Coon van pas 6 jaar oud. Onze andere Maine Coon, Minoo, is ook 6, en hoewel ze uit verschillende nestjes kwamen, zijn ze hier opgegroeid als zusjes. Ze waren niet extreem close - soms lagen ze bij elkaar en wasten ze elkaar, maar ze hielden ook weleens bewust afstand. Echt ruzie hadden ze zelden, en dan bleef het bij een keer blazen. De afstand lag vooral bij Minoo: Minoo is een hele lieve, sociale kat, maar wel een tikje nerveus (vooral in contrast met de overleden kat, die echt een allemansvriend was en nergens bang voor). We merken dat Minoo wel reageert op het overlijden van haar maatje: ze is aanhankelijker, zoekt ons (nog) meer op, en ze miauwt anders. Gelukkig blijft ze wel goed eten.

Nu twijfelen we of we, na de rouwperiode, nog een katje in huis gaan nemen. Ik vind 6 jaar wel heel jong voor Minoo om de rest van haar kattenleven alleen te blijven, zeker omdat Maine Coons over het algemeen toch wel erg sociale katten zijn. Maar het is natuurlijk ook weer niet zo jong dat koppelen nog heel makkelijk zal gaan, en haar persoonlijkheid is niet de makkelijkste. Wat denken jullie? En wat voor kat: een kitten of herplaatser?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1719
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes overleden, nieuw maatje voor achterblijver (6 jaar)?

Bericht door Asse-Poes »

Ach wat verdrietig voor jullie en voor Minoo.

Ik heb Siamezen, die zijn ook super sociaal en kunnen niet alleen.
Toen mijn kat overleed heb ik er 1 kitten bijgehaald en samen waren ze heel gelukkig, ondanks het leeftijdsverschil.

Als je 2 kittens neemt, hebben die 2 samen veel aan elkaar, maar Minoo heeft er verder weinig aan. Hoewel er genoeg katten zijn die het leuk vinden om moeder of oma te zijn voor de 2 kittens. ;-)

Asse-Poes is 4 jaar geleden overleden en Bellow kwijnde weg. Toen heb ik de 5 jarige herplaatser Clea erbij genomen.
Dat gaat samen prima.

Dus ja, ik heb ervaring met beide situaties en allebei ging het prima. Maar het ligt ook erg aan het karakter van je huidige kat.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Miyette
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2023 09:55

Re: Poes overleden, nieuw maatje voor achterblijver (6 jaar)?

Bericht door Miyette »

Ik vind het zo moeilijk inschatten. Als onze andere kat alleen was achtergebleven, had ik geen moment getwijfeld. Maar Minoo houdt niet van veranderingen. We zijn twee keer met de katten verhuisd, en beide keren ging Minoo dagenlang in hongerstaking, terwijl Kitty het meteen leuk vond. Ook het hondje van een vriendin vond Kitty gezellig, maar Minoo zat dan op de kast. Als Kitty thuiskwam van de dierenarts, ging Minoo blazen omdat ze haar geur vreemd vond, terwijl andersom Kitty Minoo meteen vrolijk begroette. Maar daarin was Kitty natuurlijk uitzonderlijk, en Minoo gewoon een poes. Dat wil niet per se zeggen dat ze geen behoefte aan een maatje heeft.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1719
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes overleden, nieuw maatje voor achterblijver (6 jaar)?

Bericht door Asse-Poes »

Ja dat is ook lastig.
Je krijgt geen garantie op een succes match.

Een herplaatser zou je waarschijnlijk terug kunnen brengen als het echt niet gaat, maar dat is triest voor de herplaatser en ook voor jullie omdat je je toch gaat hechten aan de nieuwe kat.
Dan zouden 2 kittens wellicht een betere optie zijn. Die hebben dan elkaar nog als Minoo er niet van gediend is. Maar Minoo is dan niet alleen meer.

Kitty is pas 2 weken geleden overleden, misschien moet je nog even wachten en kijken hoe Minoo omgaat met het alleenzijn.
Bellow bleef ook eten, maar hij mauwde de hele dag en liet ons geen moment alleen.
Hij liet duidelijk merken dat hij niet happy was. En ook al is de band tussen hem en Clea niet zoals met Asse-Poes, hij is duidelijk gelukkiger met Clea dan zonder Clea.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Miyette
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2023 09:55

Re: Poes overleden, nieuw maatje voor achterblijver (6 jaar)?

Bericht door Miyette »

Ik ga het nog even afwachten. Het speelt ook mee dat ik zelf het liefst een nieuw katje zou nemen, maar ik wil vooral het beste doen voor Minoo.

Twee kittens erbij zie ik niet zo zitten. Tuurlijk wil je ergens het liefst zoveel mogelijk pluis in huis, maar meer dan twee kattenbakken kan ik niet kwijt en Maine Coons nemen per stuk behoorlijk wat ruimte in! ;-)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1719
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes overleden, nieuw maatje voor achterblijver (6 jaar)?

Bericht door Asse-Poes »

Miyette schreef: 11 apr 2023 19:23 Het speelt ook mee dat ik zelf het liefst een nieuw katje zou nemen,

Heel begrijpelijk :-P
Als er bij mij een kat overleed, hielp het mij enorm door aan een nieuwe kat te denken en op internet te kijken.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Poes overleden, nieuw maatje voor achterblijver (6 jaar)?

Bericht door Cerna »

Wanneer ik je verhaal zo lees geloof ik niet dat Minoo een maatje nou echt mist. Maine Coons worden ook wel de honden onder de katten genoemd omdat ze erg mensgericht zijn en wanneer jij - of een ander gezinslid - veel thuis is dan zou ik er geen andere kat bijnemen. Vooral niet omdat Minoo niet van verandering houdt en een andere kat is altijd een grote stressfactor in het begin.

Veel sterkte met het verlies van je kat!
Zo jong nog.
Plaats reactie