Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1696
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Asse-Poes »

Hahaha sorry Rik, ik had jouw identieke link totaal over te hoofd gezien.

In mijn adoptiecontract voor Clea staat dat ik vanaf het moment van fysieke overdracht , als nieuwe en enige verzorger, volledig verantwoordelijk ben voor het dier en alle kosten die het dier met zich meebrengt.

Een koopovereenkomst dus 😀, ook al heb ik geen aankoopbedrag betaald, maar een bijdrage in de gemaakte kosten door de Stichting.
Joeheee, Clea is van mij! En geen bruikleen katje :lol:

Ook een leuke: Clea zat in een Egyptisch asiel. De NL stichting heeft alleen bemiddelt en haar naar NL laten komen.
Wie was dan de vorige eigenaar?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1696
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Asse-Poes »

TS heeft dus toch een punt!
En Clea is dus niet mijn eigendom.

https://www.licg.nl/adoptie-en-herplaat ... ereenkomst
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Cerna »

Ik vind dit heel vreemd want wanneer mr. Visser inderdaad gelijk heeft betekent dat dus dat wanneer je een dier adopteert - en dat hoeft niet persé uit het buitenland te zijn, lijkt me - je wel de lusten hebt, maar niet de lasten.
Daar gaat toch geen enkel asiel of stichting mee akkoord? Dan zijn ze binnen een mum van tijd failliet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Rik »

Voor de geïnteresseerde van de uitzending:
https://tvblik.nl/de-rijdende-rechter/20-november-2015

Maar het is in die situatie dus zo dat de stichting dacht dat ze de hond niet perse terug hoefde te geven. Maar dat is dus van tafel geveegd. Bij een adoptieovereenkomst als koopovereenkomst is er dus eigendomsrecht. Tenzij het duidelijk in de overeenkomst gaat over buikleen.

Er is dus niet alleen "adoptie". Er is "adoptie als koop" en "adoptie als bruikleen".
En je moet van tevoren goed bekijken met welke je te maken hebt.
Asse-Poes schreef: 10 mar 2023 11:59 TS heeft dus toch een punt!
En Clea is dus niet mijn eigendom.
Heb je nu een koopovereenkomst of een bruikleenovereenkomst voor Clea?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1696
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Asse-Poes »

Bij het koopcontract voorbeeld van de Roemeense hond, zou de stichting (verkoper) zelfs opdraaien voor de medische kosten, terwijl de hond al een jaar in bezit van de adoptant is.

Bij het bruikleencontract voorbeeld van de spaanse hond, hoeft de Stichting nooit medische kosten te betalen. En als dit wél een koopcontract zou zijn geweest, ook niet omdat de adoptant de stichting niet de kans heeft gegeven de hond te 'herstellen'.

Bizar allemaal.
Ik snap nu wel waarom stichtingen en asiels geen koopcontract geven maar juist een bruikleencontract. Zo draaien ze nergens voor op. En heel terecht in mijn ogen.

Als je een dier koopt, is de verkoper aansprakelijk voor de medische kosten (en hoe lang dan?)
Als je een dier in bruikleen hebt, ben je zelf aansprakelijk.

Ik heb Clea niet gekocht, maar een bijdrage in de kosten betaald. Dus vergelijkbaar met de spaanse hond uit het bruikleen-contract voorbeeld.
Clea is dus niet mijn eigendom en alle kosten zijn voor mijn rekening.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Rik »

Asse-Poes schreef: 10 mar 2023 13:15 Bij het koopcontract voorbeeld van de Roemeense hond, zou de stichting (verkoper) zelfs opdraaien voor de medische kosten, terwijl de hond al een jaar in bezit van de adoptant is.
Deze begrijp ik niet helemaal. Want dit is absoluut niet waar.

De gestelde case was echter dat er wel een koopcontract was maar de de stichting de hond teruggenomen heeft en de medische handelingen uit heeft laten voeren. Ze hebben dit dus gedaan omdat de hond anders ingeslapen zou worden. Zij dachten echter dat de hond daarna niet terug hoefde. Maar omdat er een koopcontract was moest de hond wel terug.

Maar het was dus een keuze van de stichting om hier in te grijpen terwijl ze dit bij een koopcontract niet hoefde (of zelfs mochten) doen. Bij een koopovereenkomst heeft de verkoop niets meer te maken met het welzijn van het dier (tenzij dit in de koopovereenkomst duidelijk beschreven wordt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Appie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 11:10

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Appie »

Asse-Poes schreef: 09 mar 2023 19:00 Een marktplaats katje of een broodfokker katje is nog erger. Je houdt dat verdienmodel in stand en je hebt dan helemaal geen idee wat je in huis haalt. Inteelt, erfelijke aandoeningen en nog meer ellende.
En voor die kosten draai je dan ook op, want je hebt het katje immers gekocht. Je hebt geen contract dus bewijs het maar.

Misschien denk ik te simpel, maar wat is het punt nu eigenlijk?
Eigenaar of adoptant, een huisdier kost geld. Soms veel, soms weinig.

Volgens mij is er geen enkele wet waarin staat dat een overeenkomst tussen een stichting voor herplaatsing van huisdieren en een particulier niet rechtsgeldig zou zijn als beide partijen de voorwaarden overeengekomen zijn en getekend hebben.
Als dat wel zo is, dan hoor ik het graag.

Stel dat jij 4x per jaar met de kat naar de dierentandarts wil, dan moet de stichting dat volgens jou maar betalen?
Dan zijn asiels en stichtingen snel failliet.
En wie betaalt de kosten van voeding, vaccinatie, een gebroken pootje enz. ?
Koop een tv. Daar zit garantie op en wordt of gemaakt door de verkoper of je krijgt een andere, maar dan moet je de kapotte tv inleveren.
Maar je koopt geen kat en je krijgt ook geen garantie. Je adopteert.
En als je wel koopt, is de garantie zeer beperkt tot 6 maanden en tot maximaal het aankoopbedrag.
Inteelt kun je overal treffen, toch moet ik zeggen dat mensen om mij heen gewoon een katje uit een nestje haalden in de buurt, ikzelf nog nooit problemen heb gehoord, dat is wel anders bij een asiel dier.

Terug te komen op het onderwerp...

Aansprakelijkheid en Zorgplicht zijn twee verschillende zaken, die in het geval van eigenaar en houder naar juistheid dient te worden gedragen.

Om dit wat duidelijker te maken, als houder heb je een Zorgplicht, dat houdt in dat de houder verplicht is eten en drinken en of onderdak en een veilige plek naar behoren hoort te regelen.
De rechtmatige eigenaar heeft volgens het Nederlands wetsboek ook plichten, zoals medische kosten, dit natuurlijk wel in overleg.
Als je een auto huurt, dan weet je dat er benzine in moet en de auto schoongemaakt moet worden, dat is Zorgplicht, maar reparaties (voor een dier medische kosten), zijn voor rekening van de rechtmatige eigenaar, de verhuurder dus.

Hoe wil je een dier gaan verzekeren als je de rechtmatige eigenaar niet bent?!
Een verzekering wil dat best voor iemand doen, zolang de opbrengsten hoger zijn dan de kosten zal je een verzekering niet horen gaan klagen en pakken ze het geld net zolang totdat er een klapper van een rekening opeens komt... dan halen ze het contract te voorschijn en wijzen ze diegene op het feit diegene niet de rechtmatige eigenaar te zijn.
Tja, daar sta je dan!
Sterker nog, diegene heeft dan nog gefraudeerd ook!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Rik »

Appie schreef: 10 mar 2023 16:19 Als je een auto huurt, dan weet je dat er benzine in moet en de auto schoongemaakt moet worden, dat is Zorgplicht, maar reparaties (voor een dier medische kosten), zijn voor rekening van de rechtmatige eigenaar, de verhuurder dus.
Tenzij in de overeenkomst anders is vastgesteld.
En in die overeenkomsten van bruikleen staat dat de lener ook alle medische kosten zal dragen.
En in geval deze dat niet wil of kan, dat er verplicht contact opgenomen moet worden met uitlener.
Volkomen rechtsgeldig (zolang het maar beschreven is).
Appie schreef: 10 mar 2023 16:19 Hoe wil je een dier gaan verzekeren als je de rechtmatige eigenaar niet bent?!
De verzekering wordt volgens mij ook op het dier afgesloten, door de rechtmatige "verzorger" (of bezitter). Dat hoeft niet de eigenaar te zijn.

En bijvoorbeeld ook de aansprakelijkheid gaat over de verzorger (die wordt dan tijdelijk bezitter).
De bezitter van een huisdier is vaak de eigenaar, maar dat is niet altijd het geval. Stel bijvoorbeeld dat Eva op reis gaat en haar kat wordt opgevangen door haar goede vriend Thomas. Dan blijft Eva wel eigenaar van de kat, maar wordt Thomas tijdelijk de bezitter. Als het fout zou gaan, dan is Thomas aansprakelijk.
https://www.wa.nl/aansprakelijkheidsver ... uisdieren/

Het klopt wel dat de verzekering alles in de kleine lettertjes aan zal grijpen om hoge kosten te vermijden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Appie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 11:10

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Appie »

Als je zo'n contract doorneemt, kun je maar tot één conclusie komen, er zoveel tegenstrijdigheden in voorkomen waardoor er al bij voorbaat sprake is van een onjuiste voorstelling van zaken.

Met andere woorden, zo'n opgemaakt contract door een adoptiebureau, een puur zelf verzonnen juridisch vodje betreft.
Appie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 11:10

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Appie »

Rik, een kat valt niet alleen onder eigendomsrecht, maar ook onder goederenrecht volgens het Nederlandse wetboek.
Iemand kan dan zelf verzonnen juridische regels gaan verzinnen, maar die houden geen stand bij de rechtbank, omdat het dan om onrechtmatigheden valt.
Appie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 11:10

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Appie »

Rik schreef: 10 mar 2023 16:37 Het klopt wel dat de verzekering alles in de kleine lettertjes aan zal grijpen om hoge kosten te vermijden.
Het is zelfs fraude als een houder het dier gaat verzekeren.

Zie het als een zoon of dochter die op de no-claim treden verzekering vader of moeder een auto gaat verzekeren, de verzekering maatschappijen houden hun mond en pakken het geld, totdat er een schade komt en ook nog eens blijkt dat het fraude is... dat wist de verzekering maatschappij al vanaf dag één natuurlijk, maar hielden gewoon hun mond dicht... totdat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Rik »

Appie schreef: 10 mar 2023 16:57 Rik, een kat valt niet alleen onder eigendomsrecht, maar ook onder goederenrecht volgens het Nederlandse wetboek.
Iemand kan dan zelf verzonnen juridische regels gaan verzinnen, maar die houden geen stand bij de rechtbank, omdat het dan om onrechtmatigheden valt.
Dat weet ik. En het hangt van de overeenkomst af hoe die stand houdt in het (goederen)recht.
Maar het is bij voorbaat niet te zeggen dat alle overeenkomsten omtrent "bruikleen" ongeldig zijn.
Het is prima mogelijk om als eigenaar van een "goed" de verantwoordelijkheid voor bepaalde dingen te verleggen.
Maar zo'n overeenkomst moet wel goed doorgelicht zijn en kloppend zijn.

https://www.advocaatzoeken.nl/dierenrecht/eigendom
Waar moet je rekening mee houden als je kiest voor een herplaatsingsdier?
Wil je graag een dier een nieuw tehuis geven? Dan kun je kiezen voor een herplaatsingsdier. Er zijn verschillende organisaties die zich bezig houden met het herplaatsen van dieren. Maar wie wordt er eigenlijk de eigenaar van het dier en wat zijn jouw rechten en plichten?

Je zult er ten eerste goed op moeten letten dat de organisatie gebruik maakt van een goede overeenkomst. De afspraken over de plaatsing van het dier moeten duidelijk zijn vastgelegd. Controleer altijd goed wie er eigenaar wordt van het dier. Het komt soms voor dat de organisatie of stichting de eigendom van het dier behoudt, terwijl jij wel de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor het dier krijgt. Bovendien ga je soms akkoord met veel verplichtingen rondom de verzorging van het dier en het afleggen van verantwoording aan de stichting, die misschien niet redelijk zijn.

In beginsel geldt dat de bezitter, tevens als rechthebbende eigenaar van het dier wordt gezien. Een organisatie of stichting kan dus niet zomaar een dier in beslag nemen. Zij zullen moeten kunnen aantonen dat ze de rechtmatige eigenaar zijn.
Maar goed... er zijn heel wat discussies over te vinden op het internet.
https://wetboekplus.nl/burgerlijk-wetbo ... or-dieren/
https://salvaschaderecht.nl/aansprakeli ... l-6179-bw/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Rik »

Appie schreef: 10 mar 2023 17:03 Het is zelfs fraude als een houder het dier gaat verzekeren.
Dat vraag ik me af. Spreken de kleine lettertjes van een huisdierenverzekering over eigenaar of over bezitter/verzorger?

Ik weet dat niet want ik heb nog nooit een verzekering afgesloten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Appie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 11:10

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Appie »

Rik, in het geval van je Thomas voorbeeld, is er sprake van een "onmiddellijk bezitter", omdat Thomas het dier bij zich heeft en is Eva "middelijk bezitter".
Appie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 11:10

Re: Een kat uit bijvoorbeeld Griekenland adopteren.

Bericht door Appie »

Rik schreef: 10 mar 2023 17:14 Dat vraag ik me af. Spreken de kleine lettertjes van een huisdierenverzekering over eigenaar of over bezitter/verzorger?

Ik weet dat niet want ik heb nog nooit een verzekering afgesloten.
Dat weet ik ook niet precies hoe dit in zijn werk gaat.
Het enige dat ik wel tegenkwam bij het bekijken van zo'n adoptie formulier, dat er gevraagd werd hoe diegene er tegenover zou staan om het dier te verzekeren.

Dit geeft dus nog niet meteen weer, of de houder een verzekering afsluit, of de eigenaar (adoptiebureau) een verzekering afsluit.
Plaats reactie