Welke kat?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
FriendlyVampire
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2023 22:47

Welke kat?

Bericht door FriendlyVampire »

Hallo, ik wil binnenkort graag een kat adopteren of aanschaffen, maar ik vind het erg lastig te bepalen wat voor mij verstandig is. Hopelijk kan ik hier wat advies krijgen.

Ik woon alleen in een eengezinswoning. De woonkamer is ruim, er is eventueel mogelijkheid om naar buiten te gaan. Ik zou heel graag een kat willen die aanhankelijk is, die graag bij me is en liefst wil knuffelen/op schoot. Ik werk wel 36 uur per week, wat meestal neerkomt op 3 dagen op locatie en 2 dagen thuis. Verder ben ik 3 avonden per week 2 uurtjes naar sport, daarnaast wel best veel thuis.

Wat is een geschikte kat voor mij? Ik hoor om me heen veel over de ragdoll, maar ik hoor ook dat die slecht alleen zijn, en het welzijn van de kat vind ik super belangrijk. Is het echt een vereiste om 2 katten te nemen? Ik hoef overigens niet per se een kitten, een iets oudere kat is denk ik sowieso geschikter voor mijn situatie.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Welke kat?

Bericht door Asse-Poes »

Kijk eens bij
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/

Van te voren weet je meestal niet hoe knuffelig een kat of kitten is of zal worden.
Het ligt er ook aan hoeveel tijd je met de kat bezig bent (praten, spelen enz). Hoe meer tijd en aandacht je aan de kat besteedt, hoe meer je terugkrijgt.

De meeste fokkers van raskatten willen niet dat hun kitten alleen geplaatst wordt.
Als je aan een volwassen kat denkt, is een herplaatser (kan ook een raskat zijn) ook een optie. Vaak zitten daar solo-katten tussen, die kunnen of willen niet met een andere kat samen.
Het belangrijkste is dat er een klik tussen jou en de kat is.
Een paar uurtjes doorbrengen in de kattenruimte van een asiel is heel nuttig (en leerzaam).

Ik ben verslaafd aan Siamezen. Dat ras staat er om bekend dat ze niet alleen kunnen zijn, daar moet een andere kat bij anders krijst hij/zij de hele buurt bij elkaar en kan je zelf geen stap meer zetten zonder over hem/haar te struikelen.
Mijn zoon heeft 1 herplaats-Siamees, die paste niet in de groep en werd gepest door de andere katten. Nu ze bij hem woont, is ze een gelukkige knuffelkat geworden.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Welke kat?

Bericht door Dinky »

Wanneer ik je stuk lees dan lees ik tussen de regels door dat je voorkeur gaat naar 1 kat? Zo ja, dan zou ik kijken naar een volwassen kat. Een kitten neem je het beste samen met een leeftijdsgenootje.

Voordeel van een volwassen kat is ook dat het karakter vaak al beter duidelijk is. Dan kan je dus ook meer kijken naar of het een schootkat is of niet. Ik zou daarbij rondkijken op de website ikzoekbaas voor een leuke kat uit het asiel.
Wat je ook nog kan doen is via de website kitten te koop kijken bij herplaatsers, daar worden de volwassen dieren aangeboden die bijvoorbeeld weg worden gedaan omdat ze niet goed in de groep liggen bij een fokker en een huisje zoeken met minder katten om zich heen. Op de website kitten te koop bij herplaatsers staat bij de brits korthaar Taurus die volgens mij wel aan jouw beschrijving voldoet. De link: https://www.kitten te koop.nl/herplaatsing/ad/brits-korthaar,67/brits-korthaar-zoekt-blijvend-rustig-thuis,5833#dj-classifieds (waarin je de spaties even weg moet halen bij kitten te koop)

Een ragdoll is inderdaad enorm knuffellig maar je hebt zeker geen garantie dat je een schootkat krijgt. Ook zijn die erg gericht op gezelschap en neem je ze in principe dan ook niet alleen. Zeker niet met de tijd die jij van huis bent. Hier hebben we twee ragdolls die dezelfde opvoeding hebben gehad maar de ene is absoluut een schootkat en de ander is daar veel te druk voor om rustig op schoot te komen liggen. Wel zijn ze beide gek op aandacht en gaan ze waar jij ook gaat, zelfs als je denkt dat ze rustig liggen te slapen :lol: Wanneer je er twee zou nemen dan kan dat wel omdat ze dan elkaar hebben wanneer je niet thuis bent maar dus niet als solo ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Welke kat?

Bericht door Anne »

FriendlyVampire schreef: 24 jan 2023 22:55

Wat is een geschikte kat voor mij? Ik hoor om me heen veel over de ragdoll, maar ik hoor ook dat die slecht alleen zijn, en het welzijn van de kat vind ik super belangrijk
Ik zou naar het asiel gaan en me daar laten adviseren :-P
Van volwassen katten is het karakter reeds bekend
Er zijn katten die geen andere Katten verdragen en daarom alleen gehouden moeten worden
Maar gezien jouw situatie zou ik voor 2 katten gaan omdat je best wel veel weg bent ;-)
Als je aan het welzijn van katten denkt zou ik altijd voor een asiel of opvang dier gaan
Katten fokken ten koste vd achterblijvers in de opvang is absoluut niet welzijn bevorderend, voor geen enkele kat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie