geen DA spoeddienst meer in de buurt

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

geen DA spoeddienst meer in de buurt

Bericht door yana »

Sinds vorig jaar heeft mijn DA hier geen spoeddienst meer. Je wordt snachts en op zondag doorverwezen naar een spoedkliniek op 30-45min rijden.
Ik vind dit wel een dingetje waar ik mee zit bij mijn overweging weer een kat te nemen of niet. As er een keer écht spoed is, ben je mooi te laat. Nu kun je zeggen, hoe vaak bel je nou buiten werktijden, nou, mijn ervaring met mijn 5 katten heeft geleerd dat dat helaas nog wel eens voorkomt. Zeker in hun laatste levensjaren. Het geeft mij het gevoel dat ik een toekomstige kat niet de medische zorg kan geven die het verdient.
Ik ben vast niet de enige die dit probleem heeft met geen spoeddienst. Hoe gaan jullie hiermee om?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: geen DA spoeddienst meer in de buurt

Bericht door castratenkoor »

Mijn DA komt in noodgevallen in het weekend naar de kliniek. Ik heb haar privénummer en dat is heel fijn. Voor minder spoedeisend moeten wij ook 45 minuten rijden naar Utrecht. Op zaterdagochtend heeft er een dorp verder wel een DA dienst.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: geen DA spoeddienst meer in de buurt

Bericht door Rik »

Kijk ook even naar andere dierenartsen in de buurt.
Vaak heeft een dierenarts een 'samenwerking' met een andere dierenarts (voor spoed) maar die hoeft dus niet in dezelfde plaatst te zitten. Dat wil echter niet zeggen dat er geen andere concurrerende dierenarts dichterbij zit (misschien zelfs in je eigen plaats). Ja, logisch is het niet :evil:

(Dit heb ik zelf ook gezien bij een dierenarts hier in de buurt. Spoedsamenwerking is 25 minuten verder. Maar in dezelfde plaats zit er een andere grote dierenkliniek die altijd open is :roll: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: geen DA spoeddienst meer in de buurt

Bericht door yana »

Mijn Da omhelst al alle omliggende dorpen. Er zijn nog 2 da (1 waar ik niet heen wil maar dat is ander verhaal) maar die hebben ook geen spoeddienst.
Ik wil eigenlijk gewoon terecht kunnen bij mijn vertrouwde DA. Ik vind het schande dat hier op het eiland geen DA meer is voor spoed. Voor tandartsen is het niet beter trouwens en ook voor mensen zijn ze bezig de spoed hier weg te halen. Gewoon terug naar het jaar nul. Nu heb ik een auto maar je zal maar geen auto of rbw hebben.
Maar goed dat is een ander verhaal.
Ik wil mijn beestjes gewoon de beste zorg kunnen bieden die ze verdienen en dit gooit voor mijn gevoel wat roet in het eten. Krijg er stress van
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: geen DA spoeddienst meer in de buurt

Bericht door Rik »

yana schreef: 10 dec 2022 11:47 Mijn Da omhelst al alle omliggende dorpen. Er zijn nog 2 da (1 waar ik niet heen wil maar dat is ander verhaal) maar die hebben ook geen spoeddienst.
Als er ook in de omliggende dorpen (op minder dan 30min), buiten die 3, totaal geen andere dierenarts zit (die misschien wel een spoeddienst dichterbij heeft), dan houdt het natuurlijk op.

Hoe doet die andere dierenarts die geen spoeddienst heeft het dan eigenlijk?
yana schreef: 10 dec 2022 11:47 Ik wil eigenlijk gewoon terecht kunnen bij mijn vertrouwde DA.
Uiteraard is het bij spoed niet altijd mogelijk dat je bij eigen vertrouwde dierenarts terecht kunt. En als die voor spoed een samenwerking heeft met een dierenarts die je niet ligt, dan zit je nog steeds met hetzelfde probleem. Wat zou je bv doen als je eigen vertrouwde dierenarts een spoedsamenwerking zou hebben met die dierenarts waar jij niet heen wilt?

Dan is het dus een kwestie van een bel-rondje en vastleggen welke DA wanneer beschikbaar is en dat je verschillende opties hebt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: geen DA spoeddienst meer in de buurt

Bericht door yana »

Nu heeft onze da echt een contract met deze spoeddiensten. Alle info wordt dan ook over en weer gedeeld vlg mij zodat de da over en weer alles weten wat er speelt/speelde.
Als je een aparte da zoekt heb je dat voordeel weer niet natuurlijk. Dan kunnen ze je kaart niet inzien en moet je het wiel opnieuw uitvinden. Voordeel kan inderdaad zijn dat andere da dichterbij zit.
De andere da hebben ook contracten met spoedklinieken elders.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: geen DA spoeddienst meer in de buurt

Bericht door Rik »

yana schreef: 10 dec 2022 12:15 Als je een aparte da zoekt heb je dat voordeel weer niet natuurlijk. Dan kunnen ze je kaart niet inzien en moet je het wiel opnieuw uitvinden.
Dat kan ook een voordeel zijn. Verse ogen die kunnen kijken naar een mogelijk complex probleem. Nadeel is weer wel dat je ze (nog niet) kent. Dus je weet niet of je goed overweg kunt met die vreemde dierenarts.
yana schreef: 10 dec 2022 12:15De andere da hebben ook contracten met spoedklinieken elders.
Precies, en zo zou er best een spoedkliniek weer dichterbij kunnen zitten (moet je alleen wel zeker weten dat je niet bij die dierenarts terecht komt die je niet wilt ;) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: geen DA spoeddienst meer in de buurt

Bericht door Dinky »

Hier speelt het probleem niet omdat ik in de stad woon. Alle dierenartsen in de stad rouleren wie spoeddienst heeft.

Misschien ook goed te bedenken dat de kans dat het zodanig spoed is dat 45 minuten te lang is al een kleine kans is en dat dit buiten openingstijden gebeurt nog kleiner. Het zou mij daarom niet tegenhouden om een kat in huis te nemen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1714
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: geen DA spoeddienst meer in de buurt

Bericht door Asse-Poes »

Ik woon ook in een grote stad. Voordat Evidensia praktisch alle klinieken opkocht was er hier een roulatiesysteem. Per maand/kwartaal/halfjaar werd dat gepubliceerd in het plaatselijke sufferdje.

Een enkele DA die nu nog zelfstandig is, heeft een samenwerkingsverband met andere zelfstandige DA's. Ook in een straal van 30 km. Daar word je niet vrolijk van en eigenlijk moet je bij spoed dus naar het Evidensia ziekenhuis.
Keuze uit Hattem (5 km) of Nunspeet (30 km).
En je hebt geen flauw idee welke DA dan dienst heeft 😞

Overigens zijn de patientkaarten niet gekoppeld tussen de Evidensia klinieken onderling, noch met het ziekenhuis.
Mijn DA moest speciaal vragen om het opnameverslag van Bellow te krijgen.

Ik ben er ook niet blij mee, maar geen kat hebben of nemen om geen risico te lopen, is voor mij geen optie.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie