advies nodig: binnenkort kitten, maar andere kat gaat vrij door het kattenluik

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

advies nodig: binnenkort kitten, maar andere kat gaat vrij door het kattenluik

Bericht door Carine74 »

Over 1,5 week kan ik een kitten ophalen. Maar mijn 11 jaar oude kat gaat al 11 jaar vrij door een kattenluik in en uit (een chipreader luik) naar buiten. Het luik kan ik alleen stellen op alle katten alleen in of alleen uit of beide richtingen open of beide richtingen dicht. Dus niet per chip. Hoe moet ik het dan doen als de kitten hier is, want zij mag niet naar buiten. Als ik thuis ben, kan ik gewoon opletten, maar als ik weg ben en bijv. 's nachts? Wat kan ik dan het beste doen?
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: advies nodig: binnenkort kitten, maar andere kat gaat vrij door het kattenluik

Bericht door Anne »

Zowiezo is het verstandig om bij een intro de kat die gewend is om naar buiten te kunnen, binnen te houden

Maar wat mij het meest zorgen baart uit jouw bericht is om een kitten bij je senior poes te plaatsen :-(
Dat is absoluut geen gewenste situatie, je kunt het vergelijken met een bejaard iemand opzadelen met de zorg voor een energieke drammerige kleuter!

Als het mogelijk is kun je beter voor twee kittens kiezen, dan krijgt jouw andere poes wat meer rust en loopt de intro daardoor ook wat soepeler
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: advies nodig: binnenkort kitten, maar andere kat gaat vrij door het kattenluik

Bericht door Carine74 »

Ow jee, daar word ik bang van. Ze hadden me gezegd dat mijn kat er juist heel erg van kan opfleuren. Omdat ze altijd met zn 3en zijn geweest en ze nu nog maar alleen is.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Minnie
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jul 2022 09:55

Re: advies nodig: binnenkort kitten, maar andere kat gaat vrij door het kattenluik

Bericht door Minnie »

Anne schreef: 13 jul 2022 16:10Maar wat mij het meest zorgen baart uit jouw bericht is om een kitten bij je senior poes te plaatsen :-(
Dat is absoluut geen gewenste situatie, je kunt het vergelijken met een bejaard iemand opzadelen met de zorg voor een energieke drammerige kleuter!
Inderdaad, dit was ook het eerste wat ik dacht... Een oude kat heeft niets aan een kitten, en omgekeerd! Bij Mini zou ik ook niet moeten aankomen met een bejaarde kat. Zij is nog veel te energiek daarvoor!

Vreemd dat jou dat advies is gegeven, want ik doe zelf best veel research en heb nog nooit gelezen dat een kitten en een senior samen plaatsen een goed idee is. Ik baseer me hierop...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: advies nodig: binnenkort kitten, maar andere kat gaat vrij door het kattenluik

Bericht door Anne »

Carine wellicht heeft jouw poes meer aan een leeftijdsgenoot, daar kan ze inderdaad wat van opfleuren als ze gewend is aan een maatje
Dan wel een goede intro doen en de kattenluik even dicht net zolang de intro achter de rug is en jouw poes niet bang meer is voor de "indringer"
Hoe dat dan moet met jouw kattenluik weet ik niet
Zelf hou ik nieuwe poezen altijd 12 weken binnen
Misschien de kattenluik afplakken en ouderwets voor portier spelen voor je eigen kat? :icon_shifty:

@Minnie is lees dat ook vaak, ook wel logisch dat dat niet goed gaat want het energielevel is te verschillend
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: advies nodig: binnenkort kitten, maar andere kat gaat vrij door het kattenluik

Bericht door Cerna »

Ik sluit me hierbij aan.
Een kitten bij je senior is echt geen goed idee.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: advies nodig: binnenkort kitten, maar andere kat gaat vrij door het kattenluik

Bericht door Carine74 »

Maar wat nu? Ik heb de kitten al gereserveerd en aanbetaald, spullen gekocht, kittenvoer, enz enz
Laatst gewijzigd door Carine74 op 13 jul 2022 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Cerna

Re: advies nodig: binnenkort kitten, maar andere kat gaat vrij door het kattenluik

Bericht door Cerna »

Carine74 schreef: 13 jul 2022 17:38 Maar wat nu? Ik heb de kitten al gereserveerd een aanbetaald, spullen gekocht, kittenvoer, enz enz
Een tweede kitten?
Plaats reactie