Brits korthaar x Scottish fold

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door RobinM »

Hallo!
Wij zijn aan het kijken voor een volwassen kat (mannetje, Brits Korthaar). Nu zijn we een leuke tegen gekomen die als moeder een Brits Korthaar heeft, en als vader een Scottish Fold.
We lezen erg veel dat de Scottish Fold een flink doorgefokt ras is met een hele hoop risico's op allerlei botziekten en andere zwaktes. In veel landen is er zelfs een fokverbod op dit ras, vanwege de zwakte ervan.

Komt dit erop neer dat we eigenlijk beter even door kunnen kijken naar een rasechte Brit, met twee Britse ouders?

Zijn er in een vroeg stadium (deze kat is nu 9mnd oud) al kenmerken te herkennen aan deze genetische 'afwijkingen/zwaktes' ?

Groetjes,
Iris en Robin
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door ErikPhilippus »

Nog afgezien van het risico dat kat allerlei genetisch bepaalde afwijkingen van de vader heeft meegekregen (waarvan je ze zeker niet allemaal nu al kan waarnemen bij een kat van 9 maanden oud), heb ik toch ook vraagtekens bij een fokker die werkt met een Scottish Fold dekkater. En hoezo 9 maanden, terwijl een kitten toch normaal gesproken met een week of 14 naar het nieuwe baasje gaat?

Dus wat mij betreft zeg je het zelf al: ik zou verder kijken naar een raszuivere Brit.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door Rik »

Ik was benieuwd of er voor deze kruising wel een stamboom afgegeven is. Het mag schijnbaar wel maar buiten de rasgroep (wat deze kruising is) is er wel speciale toestemming nodig van de stamboekcommissie.
https://www.neocat.nl/stamboekreglement/

Maar ik zou het in ieder geval ook niet doen.
https://www.dierenrecht.nl/raskatten/scottish-fold
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door RobinM »

De kat is momenteel een herplaatser ivm allergie van de huidige eigenaar.
Een stamboom e.d. is er inderdaad niet.
Vandaag gaan we even bellen met de dierenarts waar de kat ook zijn eerste vaccinaties heeft gehad. Wellicht dat die nog iets te zeggen heeft wat we tot zover nog niet weten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door Rik »

RobinM schreef: 07 jun 2022 06:52 Een stamboom e.d. is er inderdaad niet.
:shock: Ok. Je krijgt deze HTK kat uiteraard gratis mee?? :eshifty:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door Cerna »

ErikPhilippus schreef: 06 jun 2022 23:43 heb ik toch ook vraagtekens bij een fokker die werkt met een Scottish Fold dekkater.
Een Scottish Fold mag niet gekruist worden met een Scottish Fold, juist vanwege alle afwijkingen. Maar voor zover ik weet hebben kittens van deze kruising alleen de gevouwen oren en niet de problemen van de Scottish Fold en daarom mag dit wel.
Wanneer je dus persé een kat met gevouwen oren wilt (waarom?)dan moet het een kruising zijn, maar wanneer je graag een volwassen Brits Korthaar wilt dan zou ik op www. kitten te koop . nl (en dan aan elkaar geschreven) kijken. Daar staan op dit moment een aantal mooie Britjes op.
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door RobinM »

Zojuist gesproken met de dierenarts waar de vaccinaties e.d. ook zijn gezet. Die vertelde dat als de kat geen gevouwen oortjes heeft, het gen vanuit de Scottish Fold die zorgt voor de problemen de kraakbeen, botten, etc. afwezig is.
Uiteraard zijn er dan wel andere genen aanwezig.

In principe zou het gewoon goed moeten gaan, maar ik denk dat we wel gewoon even verder zoeken naar een volledige Brit :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door Rik »

En een volledig Brit heeft uiteraard een stamboom (anders is het een HTK) ;)
Zonder stamboom zijn het geen goede fokkers (met een oepsnestje) of broodfokkers.

Succes met verder zoeken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door RobinM »

Wat is een HTK? :D
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door nellebel »

huis tuin en keuken kat. dus eentje zonder stmaboom, geen raskat dus. jouw herplaatser, ook al weet je dat hij een brit in zich heeft, blijft een huis tuin en keuken kat als hij geen stamboom heeft. zonder stamboom is het geen raskat en moet je dus ook geen prijs betalen voor een raskat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door RobinM »

Helder, thanks :)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door ErikPhilippus »

Zojuist gesproken met de dierenarts waar de vaccinaties e.d. ook zijn gezet. Die vertelde dat als de kat geen gevouwen oortjes heeft, het gen vanuit de Scottish Fold die zorgt voor de problemen de kraakbeen, botten, etc. afwezig is.
Ik heb grote twijfels bij deze uitspraak. Natuurlijk is dit gen aanwezig in het kitten (zo werkt de erfelijkheid nu eenmaal), maar mogelijk is het gen niet manifest of 'aangezet' in de nakomeling. Die gevouwen oortjes komen van een gemuteerd gen dat een groeistoornis van het kraakbeen en de botten veroorzaakt, met alle gevolgen van dien. Ook als dit gen niet dominant is, kan er nog van alles misgaan. Scottish folds hebben meestal ook een veel te korte snuit, en lijden daarom vaak aan oogaandoeningen, gebits- en ademhalingsproblemen. Bij de witte exemplaren komt aangeboren doofheid voor. Daarnaast heeft een verhoogd percentage Scottish folds bloedgroep B, dit vergroot het risico op een fatale afbraak van rode bloedcellen bij kittens. Ook is het ras gevoelig voor het ontwikkelen van PKD (nierfalen door cystenieren) en blaasgruis, dat pijnlijke blaasontstekingen kan veroorzaken.

Kortom: zelfs als de gevouwen oortjes er niet zijn, zou ik er niet gerust op zijn dat daardoor ook de overige ongewenste Scottish fold genen zich niet (op den duur) manifesteren!
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door RobinM »

We hebben zojuist de knoop doorgehakt en we gaan niet verder met deze kat.
We gaan op zoek naar een ras Brits Korthaar, blauw/lilac/zwart die geen kitten meer is!
Cerna

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door Cerna »

Op de site die ik gaf staan 5 blauwe Britjes (echter eentje met te grote oren).
Ik kan de link geven, maar waarschijnlijk wordt die niet geplaatst: https://www.[verwijderd].nl/herplaatsin ... lassifieds

Helaas.
Bij dat 'verwijderd' staat kitten te koop (wanneer ik het aan elkaar schrijf wordt het weer verwijderd).
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door Pikachu »

ErikPhilippus schreef: 07 jun 2022 14:07 Ik heb grote twijfels bij deze uitspraak. Natuurlijk is dit gen aanwezig in het kitten (zo werkt de erfelijkheid nu eenmaal), maar mogelijk is het gen niet manifest of 'aangezet' in de nakomeling.
Even rechtzetten: Voor zover ik op internet lees is dit gen dominant. Dat wil zeggen dat het inderdaad echt niet aanwezig is bij een kat die geen gevouwen oren heeft.

De scottish fold ouder heeft één dominant fold gen en één recessief gen voor normale oren, en heeft dit recessief gen doorgegeven.

Los daarvan, inderdaad nooit een "raskat" kopen zonder stamboom.
Plaats reactie