Brits korthaar x Scottish fold

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door ErikPhilippus »

Aha, weer een Google professor die de boel even komt rechtzetten....
Cerna

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door Cerna »

Nou ja Erik, kan het een toontje lager?
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door Pikachu »

ErikPhilippus schreef: 09 jun 2022 10:50 Aha, weer een Google professor die de boel even komt rechtzetten....
Wot? Wauw, sommige mensen zijn niet graag fout xD

Ik ben bioloog, geef les genetica en heb veel interesse in genetica van katten. Dus ik dacht even die relevante kennis te delen. Jammer dat je dat blijkbaar opvat als een persoonlijke belediging :-P
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Brits korthaar x Scottish fold

Bericht door Pikachu »

Voor de duidelijkheid: een scottish fold zal dus het fold gen dragen, en een gen voor normale oren. Het fold gen is dominant, wat wil zeggen dat het tot uiting komt in het uiterlijk. Het normale gen is dus recessief.

Als de fold vader zaadcellen aanmaakt, zit in die zaadcel of een fold gen, of een normaal gen. Welk van de twee, is puur willekeurig. Als één van deze normale zaadcellen een eicel van de brits korthaar moeder bevrucht, krijg je dus een kitten waarin helemaal niets van fold genen aanwezig is.

Dus het is niet zo dat het gen "natuurlijk aanwezig is in het kitten".

Laat duidelijk zijn dat ik absoluut tegen fokken van fold katten ben, hier in België is het ook verboden. Dat staat los van deze uitleg, ik praat gewoon heel graag over genetica.

En ja, ik heb op internet opgezocht of dat fold gen dominant of recessief was. Ik ken namelijk niet elk gen van elk organisme in de wereld vanbuiten. De interpretatie van die info doe ik helemaal zelf, dankjewel. :-P
Plaats reactie