Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
kattenfan22
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2022 08:56

Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Bericht door kattenfan22 »

Uitgangspunt:
Het is helaas niet mogelijk voor mij om een kat te nemen.

Huidige situatie:
• Drie dagen per week ben ik in huis X alleen;
• Vier dagen per week ben ik in huis Y waar iemand anders woont en ook een andere kat;
• De reis van huis X naar Y is circa 30 minuten.

Gewenste situatie:
Het liefst zou ik een kat nemen voor gezelschap in huis X. Alleen kan de kat niet vier dagen alleen blijven natuurlijk en zou ik hem mee willen nemen in huis Y waar al een kat gevestigd is.

Obstakels:
1. De kat op laten groeien in twee huishoudens;
2. De huidige kat laten wennen aan een nieuwe kat.

In huis Y is altijd iemand aanwezig en kan de nieuwe kat daar blijven (voorgoed zelfs). Hierdoor groeit de kat op in één huishouden en kunnen de katten aan elkaar wennen. Alleen dan ben ik nog steeds alleen in huis X oftewel dat schiet niet op. In huis X ben ik te weinig om een kat of katten alleen daar te houden.

Vraag:
Alle argumenten om geen kat te nemen kunnen achterwegen gehouden worden omdat die heb ik al scherp op het netvlies staan. Het is daarom ook mijn uitgangspunt dat een kat nemen niet mogelijk is en ben ik ook niet van plan om eentje te nemen.

Echter vroeg ik me af: weet iemand een oplossing voor deze situatie?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Bericht door Anne »

Hoe oud is de kat die in huize y woont en is deze met of zonder katten opgegroeid?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kattenfan22
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2022 08:56

Re: Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Bericht door kattenfan22 »

De kat in huis Y is pas één jaar oud geworden en zonder anderen katten opgegroeid.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Bericht door Anne »

Dan heb je er nog een uitdaging bij
Omdat deze kat zonder katten is opgegroeid kan het zijn dat deze ondertussen niet meer met andere Katten kan

Naast dat is het de vraag of je je toekomstige kat er een plezier mee doet door hem steeds mee te verhuizen. Katten zijn gewoontedieren die er een territorium op na houden

Je kan misschien proberen om de kat die in huize y woont eens mee te nemen naar jouw woning om een inschatting te krijgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kattenfan22
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2022 08:56

Re: Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Bericht door kattenfan22 »

Umm… uit je reactie begrijp ik dat het in theorie wel mogelijk is een kat laten wennen aan een andere kat die “part time” aanwezig is in het huis? Tijd en energie stekken om de katten aan elkaar te laten wennen is niet het probleem en ik zou ook een tijdje in hetzelfde huis kunnen verblijven.

Nogmaals: volgens mij is het niet haalbaar en dan houdt het gewoon op. Het is gewoon even een brainstormsessie kijken of er misschien een oplossing is. Nooit geschoten is...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Bericht door castratenkoor »

De kat in huis Y is gewend om het huis voor zichzelf te hebben. Hangt erg van de kat in kwestie af of die nog een "indringer" in huis gaat dulden. Kat in huize Y kan ondertussen een solo-post zijn. En daar plaats je niet zonder problemen 4 dagen per week een kat bij. En het aan elkaar laten wennen zou dan na 3 dagen scheiding steeds een nieuwe introductie eisen.

Kat in huis X moet je maar afwachten of die flexibel genoeg is om steeds heen en weer te reizen.

Ik vrees eerlijk gezegd dat je grote kans hebt op teleurstelling.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Bericht door Cerna »

kattenfan22 schreef: 29 mei 2022 09:17 Alleen dan ben ik nog steeds alleen in huis X oftewel dat schiet niet op. In huis X ben ik te weinig om een kat of katten alleen daar te houden.
Je schrijft dat je te weinig in huis X bent. Bedoel je dat je drie dagen te weinig vindt of ben je gedurende die drie dagen ook nog weinig in huis X.

In dat laatste geval zou ik dan geen kat nemen, maar wanneer je wel voortdurend in huis X bent ook al is het voor drie dagen, dan zie ik het probleem niet zo.
Toen ik nog jong was zat ik op kamers en ging in het weekend naar mijn ouderlijk huis. Mijn moeder had een kat en ik had een kitten.
Ik heb dat kitten toen, nadat zij bij mij gewend was, ook een weekje bij mijn moeder laten wennen en vervolgens nam ik haar in het weekend mee van Amersfoort naar Doetinchem. Die treinreis duurde wel iets langer dan 30 minuten.
Poes raakte al snel aan het ritme gewend en poes vond het heel gezellig met de kat van mijn moeder.

Wanneer je een kitten neemt en kat Y pas 1 jaar is, dan zie ik niet waarom beide katten niet aan elkaar kunnen wennen. Natuurlijk moet je dan wel iets meer tijd reserveren dan de vier dagen dat jij in huis Y bent.
Kortom, ik zie het probleem niet.
kattenfan22
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2022 08:56

Re: Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Bericht door kattenfan22 »

Dat verhaal geeft wel hoop! Eigenlijk ben ik vrij veel thuis in huis X en dat gaat niet gauw veranderen. Met uitzonderingen nagelaten (een verjaardagsfeest bijvoorbeeld) ben ik na een boodschapje doen 24/7 thuis.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Bericht door Dinky »

Misschien een gekke kronkel maar hoe vast zit de kat in huis Y? Anders zou je daar mogelijk mee kunnen pendelen omdat deze nog redelijk jong is? Dan zit je niet met het wennen aan andere kat.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Bericht door nellebel »

ik denk dat de bewoner van huis Y niet blij is als hij de kat meeneemt naar woning X hahaha
ikzelf ben persoonlijk niet zo van het rondslepen met een kat. als je geluk hebt vind je een kat die het niet zo erg vind, maar ik zou wachten tot je meer gesetteld bent op genieten van een kat als je in huis Y bent. voor de katten ook elke week nieuwe introductie als ze elkaar 3 dagen niet hebben gezien. als ik zie wat hier al gebeurt als er eentje naar de dierenarts is geweest pfffff. en dan hebben we het over een half uur.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Bericht door Pikachu »

Nee neem aub geen kat om hem 4 dagen per week helemaal alleen te laten. Daar neem je toch geen huisdier voor...

Ik zou het in jouw geval gewoon niet doen. Lijken me te veel obstakels. Ik zou uitkijken naar een ander huisdier dat je leuk vindt en dat gemakkelijker mee op en af kan. Ik heb zelf veel jaren ratjes gehad en vond dat heel leuk, die gingen op de trein mee elke week naar mijn kot. Kreeg ik ook heel veel liefde van.

Natuurlijk niet zomaar een dier nemen om een dier te nemen, maar wie weet vind je wel een diertje dat goed bij je past.
Cerna

Re: Is er een oplossing om toch een kat te nemen?

Bericht door Cerna »

Pikachu: ze/hij laat de kat niet vier dagen alleen:
kattenfan22 schreef: 29 mei 2022 09:17 Huidige situatie:
• Drie dagen per week ben ik in huis X alleen;
• Vier dagen per week ben ik in huis Y waar iemand anders woont en ook een andere kat;
• De reis van huis X naar Y is circa 30 minuten.
Plaats reactie