Voor het eerst kittens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voor het eerst kittens

Bericht door Anne »

Ik moet helaas constateren dat het leed van katten in asiels "een ver van mijn bed show" is geworden, hopelijk niet voor iedereen op dit forum

Aantallen jaren geleden was dit forum veel "asielvriendelijker" dan nu
Toen was het eerder norm om aan opvangers te denken

Ook hier verhuftert/verhard de maatschappij zich :-(


Weet je, het is niet alleen het leed van de dieren die zich in hokjes moeten vermaken
Het is daarnaast mijn ziens te gek voor woorden om honderden euro's te verspillen voor een raskat, terwijl je zoveel moois en goeds met dat geld zou kunnen doen
Denk bijvoorbeeld aan organisaties die zitten te springen om geld:
Bont voor dieren, Peta, animal rights, wakker dier, comitee anti stieren vechten en meer van dat soort organisaties

Ik snap niet dat mensen die voor raskatten kiezen "iets" zielig vinden, bijvoorbeeld een zieke kat, maar vervolgens wel meewerken aan dekkaters die alleen gehouden moeten worden, hopelijk hebben deze katers wel een goede ruimte? Controleren jullie dit soort dingen eerst?

En hoe zit dat met de fokkers? Zijn deze wel diervriendelijk?
Of stimuleer je met je geld nog meer dieronvriendelijke zaken? :roll:

Ik weet dat ik een hoop shit over me heen krijg, maar weet je wat, dat boeit me niet
Het bevestigt alleen maar weer dat ik een gevoelige snaar raak
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voor het eerst kittens

Bericht door castratenkoor »

Anne dit topic is van Calli en Calli kiest voor raskatten van een bepaald ras. Die keuze zou je kunnen respecteren.

Daarmee is Calli niet verantwoordelijk voor volle asiels en niet voor wanpraktijken met dekkaters. De asiels stromen vol door mensen die hun ongecastreerde katten buiten laten lopen. Het houden van dekkater is de verantwoordelijkheid van fokkers. Ik ken er vele die dat goed geregeld hebben. Kater met gezelschap van een castraat in een grote ruimte met ook een buitenverblijf. Het is echt niet altijd zo zwarte-wit als jij het stelt.

Ook ik vind het in en in triest als dekkaters hun hele leven alleen in een hok zitten - en dan 3 x per jaar een krolse poes krijgen aangeboden. Dat is misbruik van een dierenleven. Maar nogmaals dat is niet de verantwoordelijkheid van Calli. Daar zouden gewoon betere regels voor moeten komen. Maar dan nog - dat is heel moeilijk te controleren. Zou erg kostbaar worden alle geregistreerde fokkers aan huis te bezoeken.

Rasverenigingen zouden dat ik hun reglementen kunnen opnemen. Maar ook dan blijf je natuurlijk broodfokkers houden - die fokken zonder lidmaatschap en zonder zich aan de regels te houden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Voor het eerst kittens

Bericht door Cerna »

Anne schreef: 17 apr 2022 12:40 Aantallen jaren geleden was dit forum veel "asielvriendelijker" dan nu. Toen was het eerder norm om aan opvangers te denken. Ook hier verhuftert/verhardt de maatschappij zich :-(
Aha, dus wanneer je kiest voor raskatten dan ben je een hufter. Fijn dat ik het weet.
Het is daarnaast mijn ziens te gek voor woorden om honderden euro's te verspillen voor een raskat, terwijl je zoveel moois en goeds met dat geld zou kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan organisaties die zitten te springen om geld:
Bont voor dieren, Peta, animal rights, wakker dier, comitee anti stieren vechten en meer van dat soort organisaties
Het één sluit het ander niet uit. Ik heb vijf raskatten en ik steun Animal Rights, World Animal Protection, CIWF en Dier&Recht, ook nog Milieudefensie die ook strijden tegen de bio-industrie.
maar vervolgens wel meewerken aan dekkaters die alleen gehouden moeten worden, hopelijk hebben deze katers wel een goede ruimte? Controleren jullie dit soort dingen eerst?
Ja, toevallig wel en ter aanvulling: iedere kater mag ook een paar keer per week met katerbroek, het woonhuis in en de fokker heeft in ieder katerverblijf een stoel staan. Haar katers krijgen meer aandacht dan de gemiddelde kat waarvan de eigenaar werkt.
http://www.caterwaul.nl/nl/het-katerhuis/

Jip zijn papa woont hier (ook even naar beneden scrollen dan zie je het binnenverblijf):
https://www.facebook.com/CatteryCatitude

Van Amber en Milka kan ik niets laten zien want beide papa's zijn inmiddels over de regenboog.
Ik weet dat ik een hoop shit over me heen krijg, maar weet je wat, dat boeit me niet. Het bevestigt alleen maar weer dat ik een gevoelige snaar raak
Gezellig is het hier weer. Kus.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voor het eerst kittens

Bericht door castratenkoor »

Maks zijn vader is ook al over de regenboog. Toen Adriana 12 jaar geleden Blauwe Rus kitten wilde kende ik een aantal fokkers goed. Ook de eigenaar van Maks (en Bolle*) hun vader. Wij weten dat Gurindji een goed leven heeft gehad.

Wat ik dan weer wel wrang vind, is dat de moederpoes als fokpoes naar Engeland is gegaan. Dat zijn dingen die ik volledig afkeur. Gelukkig fokt die fokker niet meer.

Als mensen honderden euro's willen uitgeven aan raskittens, dan is dat hun vrije keuze.

Ja ikzelf heb ook een huis vol opvangers uit asiels en kittenopvang. En het nadeel is dat als ze iets gaan mankeren, je vaak een groot probleem hebt, zoals ik nu met Rik, een halve wilde met nier- en schildklierproblemen. Daar stop je niet even een pil in.......
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Voor het eerst kittens

Bericht door Pikachu »

Zo kan je bezig blijven he... Waarom geven mensen hun geld uit aan een reis naar het buitenland, aan mooie meubels, aan hun huis, als ze het ook aan goede doelen kunnen schenken? Omdat ze dat graag willen. Je kan ervoor kiezen sober te leven op veel vlakken en meer goede doelen te steunen, maar het maakt echt niet uit of je je geld uitgeeft aan een dure reis of een raskat. Dat is je eigen keuze. Ik heb dan gekozen voor een raskat en ga niet op reis. Had ik geen raskat gekocht, had ik geen 900 euro aan een goed doel gegeven denk ik, maar had ik wat ander leuks gedaan met dat geld. Dus nee, ik heb niet het gevoel dat ik door de keuze voor een raskat, geld heb achtergehouden van goede doelen :p en ja ik heb ook al geld gegeven aan goede doelen. Vroeger doneerde ik regelmatig wat aan een rattenopvang, en maakte ook zelf hangmatjes voor hen die zij verkochten voor winst.

En ja, uiteraard check ik voor ik een dier koop of de ouders er ook goed bij zitten. Dat is wel de basis als je een dier neemt. Daarom dat iedereen hier ook altijd broodfok zal afkeuren. Broodfok is echt dierenmishandeling, daar is iedereen hier het wel over eens.

Ik zie echt niet in waarom een goede fokker niet diervriendelijk zou zijn. De dieren zijn daar in de eerste plaats gewoon huisdieren en worden zo ook behandeld. Dat moet je op voorhand echt goed uitzoeken.
Plaats reactie