Advies nodig: aanschaf Britse Korthaar kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
CatLover17
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2022 14:32

Advies nodig: aanschaf Britse Korthaar kitten

Bericht door CatLover17 »

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie advies ontvangen!

Ik ben vanmiddag wezen kijken bij een lieve rustige Britse Korthaar kitten.
Daar aangekomen blijkt dat vader en moeder van deze kitten, dezelfde vader hebben. Daarnaast waren ze beiden slechts 6 maand oud toen moeder ongepland zwanger raakte van dit eerste nestje. Vader en moeder hebben beiden wel een stamboom en zijn getest op enkele ziektes, maar de kittens krijgen geen stamboom mee. Daarnaast zouden ze na 11/12 weken mee mogen met de nieuwe eigenaar, en worden ze één keer gevaccineerd. De kittens groeien op in huiselijke kring (bij een gezin) en de eigenaren zijn geen fokkers. De eigenaren hebben zowel de vader als moeder als kitten geadopteerd en het was niet de bedoeling om kittens te krijgen. Ze willen bijvoorbeeld ook niet dat de kittens naar fokkers gaan.

Graag hoor ik jullie advies :)

Groetjes,
CatLover.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies nodig: aanschaf Britse Korthaar kitten

Bericht door Rik »

CatLover17 schreef: 03 apr 2022 14:42 ..., maar de kittens krijgen geen stamboom mee.
Uiteraard krijg je ze ook voor maximaal een paar tientjes mee neem ik aan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
CatLover17
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2022 14:32

Re: Advies nodig: aanschaf Britse Korthaar kitten

Bericht door CatLover17 »

Bedankt voor je reactie.
Het bedrag dat ze voor elke kitten vragen is echter €1000,-
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies nodig: aanschaf Britse Korthaar kitten

Bericht door Rik »

YIKES.
(Is dat niet zelfs meer dan een Brits korthaar kitten met stamboom?)

En dat voor een oepsnestje.
Ja ja :lol: :evil:

En moeder was 6 maandjes oud.
Zou verboden moeten worden.

En ouders hebben een stamboom (van een erkende fokker) maar hoefde niet (op tijd) gecastreerd te worden?

Maar ik zou daar ver van uit de buurt blijven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
CatLover17
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2022 14:32

Re: Advies nodig: aanschaf Britse Korthaar kitten

Bericht door CatLover17 »

Bedankt voor je reactie.
Nu ik het zo op een rijtje heb gezegd, is het inderdaad duidelijk voor mij geworden.
Ik ga verder kijken : )
Cerna

Re: Advies nodig: aanschaf Britse Korthaar kitten

Bericht door Cerna »

Rik schreef: 03 apr 2022 16:21 YIKES. (Is dat niet zelfs meer dan een Brits korthaar kitten met stamboom?) En dat voor een oepsnestje.
Ja! Ik heb vier jaar geleden voor Jip 750 euro betaald, Laila en Luna waren samen 1000 euro (en daar heb ik qua gewicht nu drie Britjes voor :-P )
En ouders hebben een stamboom (van een erkende fokker) maar hoefde niet (op tijd) gecastreerd te worden?
Daarover staat niets in het contract. Tenminste niet bij mijn Britjes.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Advies nodig: aanschaf Britse Korthaar kitten

Bericht door nellebel »

oeps we did it again vrees ik over een tijdje als je €1000 krijgt voor een kitten zonder stamboom. bah. dit noem ik dan toch broodfokkers hoor. als je per ongeluk een nestje krijgt vraag je hooguit iets voor je onkosten. en inderdaad, als moeder echt een stamboom kat zou zijn (wat verder niets zegt over je kitten, want dat blijft gewoon een huistuin en keuken kat zonder stamboom), zou ze toch gecastreerd moeten zijn neem ik aan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies nodig: aanschaf Britse Korthaar kitten

Bericht door Rik »

Wat ik ook niet begrijp...
Vader en moeder zijn allebei getest op allerlei ziektes. Maar ze waren wel 6 maanden (!!) toen ze zwanger raakte. Ongeacht dat dat veeeeeel te vroeg was... waarom laat je allerlei testen doen op je raskitten als je er niet mee gaat fokken. Nee, dat verhaal rammelt aan alle kanten :ethink:

(Pfff, 6 maanden, moeder is zelf nog kitten :cry: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
RvdH
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2022 12:37

Re: Advies nodig: aanschaf Britse Korthaar kitten

Bericht door RvdH »

Dat je geen stamboom mee krijgt is mogelijk omdat ze de stamboom niet gekregen hebben van waar zij de kittens geadopteerd hebben? Wij kregen de stamboom op papier pas van onze fokker/cattery (Bengaal) zodra we een bewijs leverde van de dierenarts dat hij gecastreerd was. Anders was de eis dat we ons officieel aanmelden als cattery en ging de prijs van het kitten omhoog.

Op die manier (mochten we ons niet aan die afspraak houden), zouden we nooit de kittens met een stamboom kunnen verkopen en zijn ze sowieso meer dan de helft minder waard op de markt.

Ik krijg een beetje hetzelfde idee bij jouw verhaal bij deze korthaar. Omdat ze wel getest zijn, maar geen stamboom mee krijgen, maar wel voor de volle prijs gaan, wat raar is zonder stamboom. Persoonlijk denk ik dat ze de stamboom niet kunnen laten zien van de vader/moeder, omdat ze die niet gekregen hebben.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies nodig: aanschaf Britse Korthaar kitten

Bericht door Rik »

RvdH schreef: 06 apr 2022 14:13 Persoonlijk denk ik dat ze de stamboom niet kunnen laten zien van de vader/moeder, omdat ze die niet gekregen hebben.
Zelfs als de ouders wel een stamboom hebben (wat ze wel hebben volgens TS) dan nog kun je voor kittens van broer en zus EN nota bene zelf nog maar 6 maanden oud, nooit een stamboom krijgen !! Die zijn nooit volgens de regels gefokt.
Vader en moeder hebben beiden wel een stamboom en zijn getest op enkele ziektes,
En tevens hebben ze de kittens VAN MINDER DAN 6 MAANDEN wel laten testen op ziektes. En dat met het idee nooit een nestje te krijgen want dit was een oeps-nestje van broer en zus. En ze dan ook nog voor €1000 willen verkopen... geloof je het zelf :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies nodig: aanschaf Britse Korthaar kitten

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad: ik zou hier ook ver bij uit de buurt blijven...
Klopt niks van, en ook nog met 6 maanden zwanger :-(...

Misschien een idee om lid te worden van de Rasclub Brits Kort- & Langhaar? Dan kan je dit voorval melden, hun mening horen en mogelijk ook advies over de aanschaf van Brits korthaar kittens.
Plaats reactie