Bestaan er echte binnenkatten?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Joyce41
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2022 15:59

Bestaan er echte binnenkatten?

Bericht door Joyce41 »

Hoi, wij zijn een gezin met 4 jonge kinderen in de leeftijd van 5 t/m 9 jaar. Onlangs is onze kitten buiten doodgebeten door de hond van onze buren (een jachthond) toen ze in een onbewaakt moment bij hen in de tuin was. De kinderen waren hier uiteraard erg verdrietig door (en wij ook) en nu de tijd wat verder is gevorderd zijn wij toch weer aan het denken over de aanschaf van een nieuw kittentje (of 2). Wij willen dan alleen wel voorkomen dat hetzelfde drama zich nog een keer voltrekt. De hond van de buren zit overal aangeleind, behalve (uiteraard) in hun eigen tuin. De tuin catproof maken kan tot op zekere hoogte, hadden we ook al gedaan aan de kant van de buren (achtertuin) maar via de voordeur zitten ze helaas ook zo in de tuin van de buren.
Nu vraag ik me af of er katten zijn die gewoon van nature liever binnen dan buiten zijn, en waarbij de kans dus een stuk hoger zal zijn dat ze niet continu aan het 'loeren' zijn om naar buiten te ontsnappen. Ik heb hier al e.e.a. over gelezen (ook op deze site), o.a. over de aanschaf van 2 kittens en deze dan binnen houden zodat ze niet wennen aan het buiten leven. Maar bij ons vorige kittentje had dit geen enkel effect gehad, die was gewoon erg nieuwsgierig en stond meteen buiten als ze de kans kreeg.
Dus ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en advies hierover. Het zou erg jammer zijn als het erop uit zou komen dat we de komende +/- 8 jaar (levensverwachting van de hond) geen kat meer kunnen nemen, maar als dat toch het beste lijkt dan leggen we ons daar ook bij neer natuurlijk. Alles om dit niet nog een keer mee te maken natuurlijk. Maar ik wil de kinderen ook heel graag opvoeden met katten omdat het zulke mooie en lieve beestjes zijn ;-) dus mocht het wel een mogelijkheid zijn dan doen we daar ook graag ons best voor (en mag het wat ons betreft evt. ook wel wat kosten in die zin). Onze voorkeur gaat dan uit naar een of twee kitten(s) en dus geen al oudere kat uit het asiel.
Hopelijk hebben jullie advies! Bedankt alvast ;-)
Hartelijke groeten, Joyce
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bestaan er echte binnenkatten?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum en als eerste sterkte met het verlies van jullie kitten.
Joyce41 schreef: 30 mar 2022 15:15 .. zijn wij toch weer aan het denken over de aanschaf van een nieuw kittentje (of 2).
... Onze voorkeur gaat dan uit naar een of twee kitten(s) en dus geen al oudere kat uit het asiel.
Dan zal hier eenduidig het uiterst sterke advies zijn om voor 2 te gaan. Zie foto's en linkjes onderaan.
Joyce41 schreef: 30 mar 2022 15:15 Nu vraag ik me af of er katten zijn die gewoon van nature liever binnen dan buiten zijn, en waarbij de kans dus een stuk hoger zal zijn dat ze niet continu aan het 'loeren' zijn om naar buiten te ontsnappen.
Hier heb ik twee binnenkatten. Ze mogen onder begeleiding in de tuin komen. Die is wel afgezet maar ze zouden, als ze echt willen, wel over de schutting kunnen klauteren. Vandaar dat ze alleen onder begeleiding buiten mogen.

En ja, als de deur open staat dan zijn ze heel snel in de tuin. Maar ze maken geen aanstalten om over de schutting te gaan. Daar heb ik uiteraard vanaf het begin op gelet (en Yuna wel een keer van de schutting geplukt). Ook is Bono een keer via een boom op de schuur terecht gekomen waarna hij er ook niet meer af durfde te gaan.

Het is dus vooral opletten dat ze niet uit zichzelf buiten komen. En als ze het al niet gewend zijn, en het meer een 'feestje' is, dan zijn ze ook zelf zeer voorzichtig. Een kat zal bv nooit met een sprintje de deur uitschieten als die niet weet wat er aan de andere kant van de deur is. Eenmaal bekend met die andere kant van de deur... ja, dan zullen ze wel wat sneller zijn ;)

Verder is het natuurlijk zaak om het binnen heel aantrekkelijk te maken en te houden. Krabpaal, speeltjes, speelmaatje, etc.

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Afbeelding


Een of twee kittens?

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bestaan er echte binnenkatten?

Bericht door Dinky »

Over het algemeen is een wat oudere kat minder ondernemend als een jonge kitten.
Of ze echt naar buiten willen op avontuur is afhankelijk van hoe ondernemend ze zijn. Dat is moeilijk om vooraf te zeggen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Bestaan er echte binnenkatten?

Bericht door Pikachu »

Mae zou ook zonde voordeur uit lopen als ze de kans krijgt hoor. Dat is normaal. Dus het is zaak om er dan voor te zorgen dat ze dat niet kunnen. Ik heb buiten de voordeur een extra kinderhek (zo van die wat je voor een open haard kan plaatsen) van een meter hoog gezet. Zodat, mochten ze ooit uit de voordeur lopen terwijl ik binnenkom, het hekje er nog staat als barrière. Daar springen ze dan niet over, omdat ze normaal nooit daar komen, en dat is dan een onbekende omgeving. Maar dat is als extra, ik zorg er altijd voor dat ze de voordeur niet uit kunnen.

Hier is het balkon afgezet, vinden ze heerlijk. Vooral Mae is graag buiten, terwijl zij net een raskat is die nooit buiten geweest was. Wolfje hebben we als kitten buiten gevonden, maar hij heeft net niet veel interesse om de voordeur uit te lopen. Hij zit ook wel graag op het balkon.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bestaan er echte binnenkatten?

Bericht door castratenkoor »

Katten zijn nieuwsgierige dieren, ze zullen altijd willen weten wat er achter een gesloten deur zit. Ook bij een binnenkat kun je niet de deur naar buiten open laten staan. Dan gaat hij of zij op onderzoek uit. het handigst is een sluissysteem, bij ons is er een extra deur gemaakt na de voordeur. Als je zorgt dat één van beide deuren dicht is kan er niks misgaan.

Ik ken een verhaal van iemand die een binnenkat uit het asiel haalde. En vervolgens boos was dat de kat de deur uitschoot toen ze bezoek uitliet. ze heeft de kat teruggebracht naar het asiel. Maar het is niet zo dat er een "knop" op een kat zit dat hij er niet uitgaat. Dat is toch echt iets waar je zelf voor moet zorgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie