Nieuwe poes

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Stanne14
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2022 17:53

Nieuwe poes

Bericht door Stanne14 »

Hallo, sinds bijna 2 weken heb ik er een poes bijgenomen een kattin van 4 jaar die ik uit een opvang heb geadopteerd, ik heb ook een kater van 10 jaar oud en een echte knuffelbeer. Toen ik thuis kwam begon de kater meteen te blazen naar de nieuwe poes, wat wel normaal is. Na enkele dagen doet de kater dit niet meer, al gaat hij wel telkens uit haar bakje eten.
Nu na al bijna 2 weken blijft deze poes constant op de stoel zitten en verlaat hij die stoel alleen maar om te eten.
Dus ik maak me wel een beetje zorgen omdat ik geen progressie zie en ze angstig blijft.
Als ik onder de tafel kruip en ze voorzichtig wil aaien dan geeft ze wel kopjes, ik mag zelfs af en toe iets lekkers geven, maar toch blijft ze constant op die stoel zitten.
Ben ik goed bezig of ben ik de dingen aan het forceren?
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Nieuwe poes

Bericht door marloes501 »

Hoi Stanne.
Gefeliciteerd met je nieuwe poes!
Wat geweldig dat je haar een nieuwe huisje wilt geven.

Ik denk zeker dat je niet aan het forceren bent, je doet het heel erg goed.
Ik zou zelf op dit moment een stapje verder gaan en haar voorzichtig uitdagen om van de stoel af te komen door haar steeds iets lekkers te geven wat ze niet kan weerstaan en dat dan eerst vlak bij haar te geven en dan elke keer een stukje verder de kamer in te lokken.
Prijs haar uitbundig als ze ook maar een klein stukje van haar stoel af komt.
En neem de tijd, laat het echt kleine stukjes zijn en niet in eens een hele groot stuk want dat is waarschijnlijk te eng voor haar.
Doe dit wel alleen als de kater ergens lekker ligt te slapen en het rustig is in huis.

Jou poes moet zelfvertrouwen ontwikkelen en blijkbaar lukt dat haar niet alleen, ze heeft jou nodig!
Dus experimenteer met verschillende snoepjes/vlees of wat dan ook tot je iets vind waar ze echt helemaal verzot op is en lok haar daarmee steeds verder de kamer in/door tot ze genoeg vertrouwen heeft dat dit nieuwe huis ook haar huis is en steeds meer haar nieuwe territorium word.

Heel veel sterkte!
Stanne14
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2022 17:53

Re: Nieuwe poes

Bericht door Stanne14 »

Dankje, ik denk niet zozeer dat ze bang is van de kater, maar van mij, en ik denk dat dit mijn schuld is, ik had gelezen dat je best in het begin de poes apart in een kamer zet, ik wou dit doen ze lag op de trap en ik wou haar vastnemen waardoor ze heel hard tegenwerkte en ik haar ongewild wel pijn heb gedaan, dus ik ben een beetje bang dat ze een trauma of een schrik gepakt heeft daardoor.
Toen ik ze ging halen in het asiel, dan had ze totaal geen bang ik mocht haar zo aaien, maar nu komt ze alleen van haar stoel als ze echt honger heeft, ik probeer haar inderdaad kleine porties te geven zo dat ze wel moet komen eten.
Misschien ben ik gewoon te ongeduldig :-)
Plaats reactie