Siberische kat bij allergie

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Bloggie123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2021 15:53

Siberische kat bij allergie

Bericht door Bloggie123 »

Hoi allemaal!

Geheel nieuw op dit forum en hopelijk zet ik de vraag onder het juiste kopje (anders sorry). Zoals het onderwerp al vermeldt gaat mijn vraag over de siberische kat bij allergie

Allereerst zal ik wat achtergrond informatie geven. Sinds begin dit jaar woon ik samen met mijn vriend. Vanaf kleinsafaan ben ik opgegroeid met dieren: honden, konijnen, paarden en katten. Toen ik het ouderlijke huis verliet, verliet ik hiermee ook mijn laatste huisdier (een hondje inmiddels overleden). Van de paarden heb ik een paar jaar daarvoor al afscheid genomen (met pijn in het hart).

Nu zijn we een paar maanden na het overlijden van mijn geliefde hondje en het begon enorm te knagen, het gemis van een dier. Mijn vriend gaf echter aan wellicht allergisch te zijn voor katten (de in mijn ogen meest geschikte en leukste dieren voor een appartement). Bloedtest gedaan en ja toch wel een forse allergie (net als voor huismijt, bomen, struiken). Enorm balen natuurlijk. Nu willen we nog niet direct opgeven.

Over de siberische kat lees ik een hoop tegenstrijdigheid. Ik begrijp dat het vooral minder kans is op reactie. Maar wat is jullie ervaring? Kan het inderdaad zorgen voor minder reactie? Kan je eraan wennen? Als we gaan testen bij een cattery: hoevaak zouden we langs moeten gaan? Is dit betrouwbaar?

We willen een weloverwogen keuze maken. We willen echt voorkomen ze weg te moeten doen (weet al hoe dit voelt bij een dier en dat liever niet meer...)

Graag hoor ik wat jullie denken! :eangel:
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Siberische kat bij allergie

Bericht door marloes501 »

Hoi Bloggie123,
Wat betreft allergieën voor katten blijft het lastig.
Ik heb zelf ook last van flinke allergieën voor van alles en nog wat, inclusief huisdieren, mijten, pollen enzv.
En ik heb een poes, en ja dat gaat prima.
Ik heb ook gekozen voor een anti allergie ras.
Het lastige is, dat je voor alles allergische kunt zijn of kunt worden, dus in theorie ook voor een ras dat minder allergie veroorzaakt .
Het is een blijft een risico, het kan namelijk zijn dat je nu geen reactie hebt maar die in de loop van de jaren wel gaat ontwikkelen.
Of dat de nu milde klachten juist minder worden in de loop van de jaren.

Persoonlijk heb ik ervoor gekozen dat risico te nemen.
Ik heb gekozen voor de ural rex want rexen zijn ook antiallergische.
Ik ben meer dan een uur bij de cattery geweest, en dat zou ik jou ook aanraden, ga gewoon fijn koffie drinken( 1-2 uur) genieten van de katten om je heen.
Ga dan naar huis en wacht af wat er gebeurd, je kan bij twijfel vragen of je nog een keertje mag komen.
Zijn er geen reactie,s dan kun je de gok wagen.

Lees je ook goed in in de behoeften van de Siberische kat, dit soort heeft hele lange haren en veel behoefte aan veelklimmogenlijkheden.
Verder zijn het zeer sociale katten die eigenlijk echt een maatje nodig hebben.
Als mogelijke andere optie zou je je kunnen inlezen in Rexen of de Laperm

Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Siberische kat bij allergie

Bericht door Anne »

Wij hebben dit in het begin ook gedaan met onze toen nog allergische zoon
Eerst onze zoon eens laten spelen bij mensen met katten in huis
Toen eens op visite bij een gastgezin vh asiel
Toen eens naar het asiel :-P
En hij bleek er over heen te zijn gegroeid

Een allergie kan altijd weer terug komen
Onze zoon is over vele allergien(inclusief voedsel) heen gegroeid
Wel heeft hij nu hooikoorts, daar bestaat medicatie voor
Verder zijn er hier ook enkele die met luchtreinigers werken
Dat zou ook kunnen helpen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Bloggie123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2021 15:53

Re: Siberische kat bij allergie

Bericht door Bloggie123 »

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Denk inderdaad dat we het beste een keer koffie kunnen gaan drinken bij een cattery.
Is er iemand die toevallig een siberische kat bij een betrouwbare cattery heeft gekocht?
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Siberische kat bij allergie

Bericht door marloes501 »

Je kan eens informeren bij de Nederlandse Raskatten vereniging.
Op hun site zie ik meerdere cattery staan, misschien kunnen zij je informeren.
Plaats reactie