Kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Shadow1997
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2021 08:54

Kitten

Bericht door Shadow1997 »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. En al helemaal nieuw in de kattenwereld. Ik heb nog nooit een kat gehad. Heel mijn leven heb ik konijnen gehad. Tot de dag van vandaag. Echter verhuisde ik enkele maanden geleden met mijn vriendin en heb mijn konijntje bij mijn ouders gelaten omdat ze daar veel meer ruimte en tuin heeft en een eigen privé zandbak terrein. Ik vind het dan ook belangrijk mijn konijn het beste leven mogelijk te geven. En mijn papa is er helemaal gek op dus dat is heel goed!

Omdat het best eenzaam is zonder huisdier en ik de constante verzorging, spelen en aandacht geven aan mijn konijn gewend ben/was mis ik het toch een dier te hebben. Mijn vriendin heeft altijd katten gehad bij haar thuis dus voor haar is het niet zo nieuw. Wel is het nieuw om een kitten of een jong katje te hebben. Zij heeft altijd oudere rescue cats gehad die alles al kende.

Wij willen nu een kat omdat een kat veel rustiger is en je er minder intensief mee moet omgaan als een hond. Een kat is rustig en slaapt graag (wij ook! ;) ) een kat is ook speels en intelligent. Ik wil graag de katten tour op. Mijn vriendin was al eerder overtuigd omdat zij dat gewoon is. Zelf willen we voor een Britse korthaar gaan omdat deze karaktertrekken van de kat beter bij ons en onze situatie past.

Wij wonen in een huis met 2 verdiepingen. Woonkamer en keuken zitten samen. Het is dus een open keuken. De berging en badkamer kunnen we de deur van dichtdoen. Er is ook een deur in de woonkamer om dicht te doen zodat de kat niet naar de gang/ naar boven kan.

Wij zitten echter heel hard te twijfelen en een beetje bang waar we het katje kunnen laten als we niet thuis zijn. Mijn vriendin had al eerder katten zoals ik aanhaalde maar deze katten waren dus ouder en kende alles wat ze mochten. Zij weet dus zelf niet hoe we dat aanleren. We hebben boven 3 slaapkamers dus kunnen we eventueel 1 kamer omtoveren tot kitten room dat ze daar kan blijven tot we terug zijn van het werk en snachts bijvoorbeeld. maar ik las ook dat je een kat dat dan gewoon maakt en ze dan weer andere gewoonten moet aanleren en eigenlijk afleren van zodra ze wel in de woonkamer is als je thuis bent. En het moeilijker word dat aan te leren als ze ouder is om alleen in de woonkamer te blijven. Dus ben ik van principe het katje in de woonkamer te laten. Met een beetje schrik voor sloopgedrag:0. Hoe kunnen we dit voorkomen?

Om de woonkamer/keuken te schetsen:
- In de woonkamer en keuken hebben we gordijnen. Die kunnen we binden we hebben een magneet om deze samen te houden.
- we hebben een dure OLED televisie van 55 inch die op ons tv meubel staat. Deze is wel verzekerd maar kijk er absoluut niet naar uit dat deze omgeduwd zou worden ? Heeft iemand hier ervaring mee ?
- we hebben uiteraard decoraties uitstaan voor de komende herfst/Halloween seizoen en ik ben me ervan bewust dat deze verplaatst moeten worden zodat dit niet gesloopt kan worden.
- het aanrecht in de keuken is op bar hoogte aangezien we ook krukjes hebben staan in ons eiland. Kan een kat hier gemakkelijk op? Er staan geen etensresten of snacks of dergelijke in de keuken op het aanrecht.
- we hebben een hamster. Deze zit in de woonkamer in een kooitje met schuif dingetjes. Kan een kat deze omstoten? Openen?
- is de kans groot dat de kat aan de deur gaat krabben ? Ergens toch wel bang dat de deur krassen gaat vertonen of dergelijke.
- hoe kan ik de bank best beschermen? We hebben een stoffe grijze hoekbank. Best standaard afdekken? Kan je een kat het van begin af aan aanleren als we een mandje of kussentje in de zetel leggen dat zij weet dat ze enkel daarop mag?

Dit zijn mijn kleine paniek puntjes wat me doet twijfelen omdat ik niet weet hoe we dit moeten aanpakken. Dit zijn situaties waarvan ik denk hoe doen mensen dit? Het zou leuk zijn mochten er mensen zijn met dezelfde ervaringen om deze te delen zodat ik met volle overtuiging en zelfvertrouwen een kitten kan adopteren. :grin:
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten

Bericht door Pikachu »

Wij laten onze katten gewoon in elke kamer, het is superzielig om je kat een hele dag in één kamertje op te sluiten.

Als je genoeg krabmogelijkheden hebt gaat je kat normaalgezien niet aan de zetel krabben. Je kan een krabpaal net naast de zetel hebben. Hier hebben ze nooit naar de zetel geprobeerd, eentje krabde wel aan de stoelen. Daarom hebben we de stoelen enkele maanden bedekt met fleece hoezen, en een hoekkrabber aan de eettafel gezet als vervanging. Dat hielp heel goed. Als je zulke probleempjes tegenkomt zijn daar dus zeker goede oplossingen voor. Maar start gewoon met al veel krabmogelijkheden in huis te halen.

Onze tv is nooit omgestoten door de katten, die dingen zijn best zwaar :) anders tv aan de muur hangen, kan ook.

En nee, een kat gaat echt niet alleen maar braaf op het kussentje op de zetel liggen. Waarom mag hij niet op de zetel? Als je zo bang bent voor je meubels kan je er een strakke hoes omheen doen ofzo.

En deuren krabben doen ze hier niet, maar alle deuren staan hier dan ook gewoon open. Behalve de voordeur uiteraard xD

Het aanrecht zou ik gewoon veilig maken. De onze gaan zelden op het aanrecht omdat het inderdaad ook niet interessant is voor ze. Maar het komt voor. Vroeger hadden we een fornuis dat we moesten afdekken met een plank, omdat ze dit perongeluk zouden kunnen aanzetten, dat is gevaarlijk. Telkens afdekken dus.

En als de hamsterkooi te gemakkelijk open kan zou ik deze extra beveiligen met een ijzerdraadje ofzo om het schuivend deurtje heen. Evt een stevigere kooi kopen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten

Bericht door Anne »

Ik zelf ken geen kitten die rustig blijft
Met al jouw eisen en zorgen kun je beter een knuffeldier kopen
En lees je even goed in
1 kitten is zielig

https://stichtingpoezensnuitjes.wordpre ... ijd-samen/

Ik denk dat twee of desnoods 1 rustiger oudere kat uit het asiel beter bij jullie zouden passen
Oudere katten zijn niet zo druk en slapen wat meer
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten

Bericht door Zotvanpoezen »

Wij willen nu een kat omdat een kat veel rustiger is en je er minder intensief mee moet omgaan als een hond. Een kat is rustig en slaapt graag (wij ook! ;) )
Waar heb je dát gelezen :shock: :lol:
Ik denk niet dat zo'n kat bestaat...
Wij zitten echter heel hard te twijfelen en een beetje bang waar we het katje kunnen laten als we niet thuis zijn. Mijn vriendin had al eerder katten zoals ik aanhaalde maar deze katten waren dus ouder en kende alles wat ze mochten. Zij weet dus zelf niet hoe we dat aanleren. We hebben boven 3 slaapkamers dus kunnen we eventueel 1 kamer omtoveren tot kitten room dat ze daar kan blijven tot we terug zijn van het werk en snachts bijvoorbeeld. maar ik las ook dat je een kat dat dan gewoon maakt en ze dan weer andere gewoonten moet aanleren en eigenlijk afleren van zodra ze wel in de woonkamer is als je thuis bent. En het moeilijker word dat aan te leren als ze ouder is om alleen in de woonkamer te blijven. Dus ben ik van principe het katje in de woonkamer te laten. Met een beetje schrik voor sloopgedrag:0. Hoe kunnen we dit voorkomen?
Euh... ben je zeker dat je een écht katje wil?
Om de woonkamer/keuken te schetsen:
- In de woonkamer en keuken hebben we gordijnen. Die kunnen we binden we hebben een magneet om deze samen te houden.
- we hebben een dure OLED televisie van 55 inch die op ons tv meubel staat. Deze is wel verzekerd maar kijk er absoluut niet naar uit dat deze omgeduwd zou worden ? Heeft iemand hier ervaring mee ?
- we hebben uiteraard decoraties uitstaan voor de komende herfst/Halloween seizoen en ik ben me ervan bewust dat deze verplaatst moeten worden zodat dit niet gesloopt kan worden.
- het aanrecht in de keuken is op bar hoogte aangezien we ook krukjes hebben staan in ons eiland. Kan een kat hier gemakkelijk op? Er staan geen etensresten of snacks of dergelijke in de keuken op het aanrecht.
- we hebben een hamster. Deze zit in de woonkamer in een kooitje met schuif dingetjes. Kan een kat deze omstoten? Openen?
- is de kans groot dat de kat aan de deur gaat krabben ? Ergens toch wel bang dat de deur krassen gaat vertonen of dergelijke.
- hoe kan ik de bank best beschermen? We hebben een stoffe grijze hoekbank. Best standaard afdekken? Kan je een kat het van begin af aan aanleren als we een mandje of kussentje in de zetel leggen dat zij weet dat ze enkel daarop mag?
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk net zoals Anne dat je beter een pluchen katje koopt.
Ik heb sterk de indruk dat de toekomstige kat de functie van "meubilair" of "leuke, mooie, maar onbeweeglijke accessoire" moet krijgen...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten

Bericht door Pikachu »

Zotvanpoezen schreef: 03 okt 2021 17:09 Waar heb je dát gelezen :shock: :lol:
Ik denk niet dat zo'n kat bestaat...
Een kitten is inderdaad druk, maar een kat is toch minder intensief dan een hond qua verzorging? Een hond moet 4 keer per dag naar buiten, een kat gaat gewoon zelf op de bak :)

En je kan wat naar het ras kijken he, een Britse korthaar is volgens mij best rustig, niet? Ik ken het ras niet zo goed.

Maar wij hebben zelf ook heel rustige katten. Het grootste deel van de dag lekker lui, en in de ochtend en avond krijgen ze de kolder en rennen ze even achter elkaar aan 😄 verder lekker komen knuffelen. Dus mijn ervaring is toch inderdaad dat katten heel rustig zijn. Al weet ik dat dat erg kan verschillen hoor.
Cerna

Re: Kitten

Bericht door Cerna »

Pikachu schreef: 03 okt 2021 18:33 En je kan wat naar het ras kijken he, een Brits korthaar is volgens mij best rustig, niet? Ik ken het ras niet zo goed.
Een Brits Korthaar is - over het algemeen; er zijn uitzonderingen - geen sloper en geen klauteraar, maar rustig? En een rustig kitten is een ziek kitten. Ik heb 25 jaar HTK-katten gehad, daarna een combinatie HTK en BKH, en nu al 5 jaar alleen nog maar Britten en ik kan dus goed vergelijken.
Ik kan je garanderen dat er geen verschil is en dat het zeker een jaar of vier duurt voordat een Brits Korthaar wat rustiger wordt.

Wanneer ik zie hoe Jip (wordt deze maand 4) nog als een razende roel door het huis sjeest dan 'vrees' ik dat het bij hem zelfs nog langer gaat duren :lol:
Maar 1 Brits Korthaar-kitten dat de hele dag alleen is, zal vanzelf rustig worden. Niet omdat het in het ras zit, maar vanwege verveling (en dat stimuleert weer ondeugend gedrag).
En daarom sluit ik me bij Anne en Carine aan: neem twee kittens of een kat van een jaar of vijf en accepteer dat er in een huis geleefd wordt, ook door de kat(ten). Maar wanneer je je spullen belangrijker vindt dan de kat, begin er dan niet aan.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten

Bericht door Synemios »

Een kat van een jaar of 5 kan ook nog druk zijn.
Ik heb er hier meerdere nu nog en in het verleden gehad) die echt niet de hele dag slapen of voldoen aan de beschrijving.
Als ik dan alle eisen lees, sluit ik mij aan bij Carine.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten

Bericht door Pikachu »

Dit soort reacties jagen mensen weg... Oké, ik ben het ermee eens dat deze persoon zijn verwachtingen moet bijschaven. Maar volgens mij is de intentie echt wel goed. De "eisen" waar jullie over spreken zijn vragen waar hij graag advies over wil. Het is niet gek om te vragen of een kat aan de deur gaat krabben, en hoe een zetel tegen krabben beschermd kan worden, bv. Mijn katten zijn belangrijker dan mijn stoelen, maar ik heb ook manieren gevonden om Wolf te doen stoppen met eraan te krabben. Deze persoon is duidelijk nieuw in de kattenwereld en wil het goed aanpakken. Ik zie geen verkeerde intentie in de post, maar de wil om het goed te doen, al dan niet wat naïef. En de reactie is dan "koop een knuffelbeest". Jammer hoor. Beetje meer uitleg mag wel. Om deze reden ben ik een tijd van fora weggebleven. Woorden worden meteen verdraaid tot het ergste, en men durft al bijna niet meer reageren.

Wat een rustige kat inhoudt is ook subjectief. Ik vind mijn katten heel rustig. Dat wil niet zeggen dat ze nooit het huis door rennen, ze doen dat gewoon niet de hele dag door. En ze zijn ook nog maar 1.5 en 2.5 jaar oud.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten

Bericht door Anne »

Pikachu

Je negeert het gegeven dat deze persoon 1 kitten de gehele dag wil opsluiten in een katten kamer en dat er regelmatig deuren worden afgesloten omdat ze niet willen dat het kitten overal komt

Naast dat hoor ik jou niet adviseren dat 2 kittens beter is als een

Wat voor leven gaat dit eventuele kitten tegemoet?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten

Bericht door Pikachu »

Dat van dat opsluiten negeer ik niet, dat is juist het eerste waar ik het over heb in mijn reactie.

En over die 2 kittens, dat is zeker een goed advies, dan houden ze elkaar ook bezig en slopen ze ook minder. Mijn excuses dat ik dat in mijn lange bericht vol andere adviezen er nog niet had bijgezet. Bedankt voor de aanvulling.

Zoals ik zei, deze persoon moet zijn verwachtingen bijschaven. Maar ik denk niet dat je dat bereikt door meteen te zeggen "neem geen kat". Probeer mensen op een goede manier advies te geven in plaats van ze weg te jagen. Ze kunnen beter hier goede dingen bijleren, dan weggejaagd te worden en alsnog door te gaan met de aanschaf van een kat en het op hun eigen manier doorzetten. Want dat is wat er dan gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten

Bericht door Zotvanpoezen »

De "normale" vragen die gesteld worden vóór aanschaf van een kat indien men er nog niet zo veel over weet zijn:

Hoe groot moet de kattenbak zijn? Welk grit moet erin? Welke voeding is het beste? Wat moet ik in huis hebben om het zo comfortabel mogelijk te maken voor de nieuweling? Welke speeltjes zijn het meest geschikt voor kittens? Gaat mijn katje zich niet eenzaam voelen als er niemand thuis is? Kennen jullie goede boeken over kattengedrag?Welke (giftige)planten mag ik niet in huis hebben? Enz... ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten

Bericht door Anne »

Pikachu je hebt gelijk, ik las er overheen dat je adviseerde de kat niet op te sluiten
Ik neem het terug

Verder ben ik het met Carine eens

Ik denk zelf niet dat de kat gelukkig zal worden in zo'n situatie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Kitten

Bericht door kittentjes »

Ik ben het wel een beetje eens met pickachu. Sommige antwoorden zijn wel erg kort door de bocht, ik zou er als onwetende lezer in elk geval wel van schrikken.

Ik ben het er wel mee eens dat je er goed over na moet denken of een kat bij je leven past.
Mijn 3 katten, met allen een ander karakter, zijn ook echt grotendeels lui en rustig maar hebben zeker ook momenten dat ze lekker door het huis racen. Het komt ook nog voor dat de bank of stoel hierbij het onderspit delft. Dit heb ik geaccepteerd, maar ook ik vind het wel zonde van de meubels. Er zijn krabmogelijkheden genoeg maar dit voorkomt niet alles.
Vind je het erg als alles onder de haren komt en er zo nu en dan wat stuk kan gaan of er haaltjes in de stof komen dan zou ik er niet aan beginnen.
Ik vind 't sowieso geen optie een kat in een kamer op te sluiten, een kat moet vrijheid hebben in de woonkamer en niet in een kleine slaapkamer moeten zitten. Natuurlijk kan je prima kamers afsluiten waar de kat niet mag komen zoals de slaapkamer.

Denk er gewoon nog even aan wat de voor en tegens zijn dat is altijd goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten

Bericht door Pikachu »

Dat is wat ik bedoel. Het is niet dat ik het oneens ben met aangehaalde punten. Ik vind gewoon dat TS geen kwade bedoelingen lijkt te hebben en wel lijkt te willen bijleren.

Willen we hem dan helpen, of willen we hem wegjagen, zodat hij misschien alsnog een kat neemt en zaken fout gaat aanpakken, maar geen advies meer durft te vragen?

De toon van de post leek me echt zo dat TS openstaat voor advies, dat wil ik dan liever aanmoedigen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten

Bericht door nellebel »

als we op een nette manier reageren hebben we meer kans dat TS zal nadenken en de goede keuze maken. ipv iemand tegen de haren instrijken en hij/zij al afhaakt.
mensen die geen ervaring hebben met katten denken vaak inderdaad dat katten of gezellig slaapmutsen zijn of van die enge beesten die blazen (dat was ik). het is toch prima als iemand hier zijn ideeën meld en dat wij netjes kunnen melden dat dit idee niet klopt. mijn katten hebben zelden iets kapot gemaakt en dan ging het per ongeluk. ze mogen hier dan ook alles en overal komen en ik heb mijn huis kat veilig gemaakt. mijn huis staat vol krabpalen, hangt vol loopplankjes, ik breek mijn nek over de speelgoedmuizen, loop soms met blote voeten door een natte haarbal, veeg elke avond netjes het kattegrit uit mijn bed omdat het pikt in mijn kont anders, maar ja, ik kies ervoor om met katten te leven. mijn katten zijn onderdeel van mijn gezin dus ons huis is ook voor hun ingericht. dit staat heel veel mensen niet aan, jammer dan, blijf je lekker weg. ik vind dat geen enkele dier een deel van je interieur moet zijn. het dier moet ook kunnen leven in huis net als ik. en dan word er niks gesloopt. rekening houden met elkaar. ik maak plaats in bed voor gijs als hij perse tussen mij en man mijn wil liggen, en bij gods gratie staat gijs toe dat ik nog 5 cm overhoud om te liggen, niet bewegen anders maak ik hem wakker of guusje die opgevouwen tussen mijn benen lig waardoor ik van de kramp niet meer in slaap kom. maar bewegen ho maar, arme beestjes hebben hun rust hard zat nodig. HEEEEEEEERLIJK TOCH. voor geen miljoen wil ik dit ooit nog missen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie