Poes is haar maatje kwijt, wanneer opzoek naar een nieuwe kitten/kat/poes?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Maarten87
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2021 10:36

Poes is haar maatje kwijt, wanneer opzoek naar een nieuwe kitten/kat/poes?

Bericht door Maarten87 »

Hoi allemaal,

Afgelopen maandag is helaas onze jonge rode kater plotseling overleden (1 jaar pas, we zijn er kapot van) :( . Nu blijft onze poes (en zijn zusje) achter. Dit is normaal gesproken een hele actieve vrolijke drukke poes (van 1 jaar dus) maar nu in de rouwperiode is ze wat veranderd (dit komt vast wel weer goed, het is immers heel kort geleden). We merken dat ze het heel vervelend vind om alleen gelaten te worden, ze waren binnen met z'n 2en altijd samen onderweg, spelen enz. ze trekt nu (nog) meer naar ons toe als daarvoor. Nu is het wel duidelijk dat ze haar broer mist om mee te spelen, slapen, sociaal te doen.
We zijn nog in de volle rouwverwerking maar kijken toch alvast vooruit ook voor haar.

Wanneer is het een goed moment om te gaan zoeken naar een nieuwe kat en is het verstandig om qua type kat een soortgelijk karakter als de overleden kater te kiezen (heel rustig, duidelijk grenzen aangevend) of juist eentje die net zo druk is?
Ze waren samen opgegroeid, dus daardoor kenden ze elkaar zo goed en dat ze ondanks zo verschillend, goed bij elkaar pasten.
Daarnaast heeft het voordelen om een kitten te nemen (ze is immers pas 1) of juist een oudere kat? (wij neigen naar een kitten of eentje van dezelfde leeftijd). Dank voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes is haar maatje kwijt, wanneer opzoek naar een nieuwe kitten/kat/poes?

Bericht door Synemios »

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van jullie katertje.

Hoe snel, dat ligt ook aan jezelf.
Maar als je denkt dat ze er echt onder lijd ( het alleen zijn) dan zou ik niet te lang wachten.
Ik zou zelf kiezen voor een kat van dezelfde leeftijd.
Ze is nog jong en al andere katten gewend dus dat is al positief.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Maarten87
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2021 10:36

Re: Poes is haar maatje kwijt, wanneer opzoek naar een nieuwe kitten/kat/poes?

Bericht door Maarten87 »

Dank voor je reactie, wat zou je als 'te lang' beschouwen? 2 weken, 2 maanden? We vinden het heel moeilijk om zoiets in te schatten bij katten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes is haar maatje kwijt, wanneer opzoek naar een nieuwe kitten/kat/poes?

Bericht door Synemios »

Ik vind dat lastig in te schatten vanaf hier.
Ligt ook echt aan in hoeverre ze er last van heeft.
Maar ik weet dat we met Oscar niet langer hadden moeten wachten want die leed er echt onder en dat heeft toen 3/4 maanden geduurd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Maarten87
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2021 10:36

Re: Poes is haar maatje kwijt, wanneer opzoek naar een nieuwe kitten/kat/poes?

Bericht door Maarten87 »

Dank je, dan weten we een beetje hoe we het moeten inschatten. Ze begint al langzaam te wennen aan de nieuwe situatie, maar we gaan over een maandje denk ik opzoek naar een nieuwe, als we er zelf ook weer aan toe zijn.
Inges
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2023 00:47
Locatie: Doorwerth

Re: Poes is haar maatje kwijt, wanneer opzoek naar een nieuwe kitten/kat/poes?

Bericht door Inges »

Hallo Maarten87, ik zit z'on beetje in dezelfde situatie. Vraag me af wat je hebt gedaan? Groet I ge
Plaats reactie