Broertjes heel close, 3e kat erbij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Broertjes heel close, 3e kat erbij?

Bericht door KiwiNL »

Zoals jullie wellicht nog weten heb ik 2 gecastreerde katers van bijna 4 jaar oud. Nu stuitte ik (geheel onverwacht) op een herplaatsertje, een gecastreerde Abessijn van 3 jaar oud, waar ik helemaal verliefd op ben geworden. Ik wil 'm heel graag aan mijn twee mannen koppelen en heb binnenkort een afspraak staan met de huidige eigenaars. Die willen ook niets liever dan dat hun kat een goed tehuis krijgt en gaan daarbij niet over één nacht ijs. Ze willen echt het allerbeste voor het beestje, iets dat ik alleen maar kan waarderen. Ze zoeken een nieuw thuis voor de kat omdat hij te speels is voor de oudere kater die ze hebben. Hij wil de hele tijd spelen, en de oudere kat raakt daardoor geïrriteerd.

Ik heb me er al helemaal verdiept in hoe ik ze het beste bij elkaar kan introduceren (eerst in verschillende ruimtes, wisselen van ruimtes, eten aan weerszijden van een deur zonder dat ze elkaar zien, dan elkaar kunnen zien door een glazen deur, enzovoort, enzovoort, enzovoort). Ik kan en wil daar zo lang de tijd voor nemen als nodig is, dat is geen probleem. Volgens de voorwaarden van de herplaatsingsorganisatie hebben we een proefperiode van een maand. Ik ga er, gezien het karakter van die drie katten, vanuit dat het binnen die tijd moet lukken om ze succesvol te koppelen. Toch vind ik het bijzonder spannend. Mijn katten kennen alleen elkaar. Nadat ze bij hun fokker vertrokken hebben ze nooit meer een andere kat gezien. De vraag is dus hoe ze op een vreemdeling reageren.

En ergens twijfel ik nog, en wel hierom. Mijn katten zijn nu ongelofelijk lief tegen elkaar. Ze zoeken elkaar altijd op, zijn superklef, liggen altijd bij elkaar te slapen of elkaar te wassen. Mijn grootste angst is dat ze door de komst van een derde minder klef worden. Dat het helemaal fout gaat, en dat ze nooit meer zo close zullen zijn als ze nu zijn. Of het nu lukt met die nieuwe kat of niet. Aan de ene kant denk ik dat die nieuwe kat perfect bij mijn jongens past, aan de andere kant ben ik als de dood dat een derde kat de dynamiek tussen Bowie en Floyd verstoort en dat ik hen daarmee tekort doe.

Dus nu is mijn vraag: heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Dus dat je twee superkleffe katten had en daar een derde bij introduceerde? Ging dat goed of juist niet? Ik hoor graag jullie mening en ervaringen.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Broertjes heel close, 3e kat erbij?

Bericht door castratenkoor »

Ik had 7 katten toen mijn vriendin op haar sterfbed vroeg of ik haar katten wilde verzorgen als zij er niet meer was. Dus 7 volwassen katten koppelen aan twee broertjes van 6 jaar. Dat is met beleid en een heel stappenplan gebeurd. Het heeft wel anderhalf jaar geduurd voor ik er vertrouwen in had.

Of het in jouw geval gaat werken is vooraf moeilijk te zeggen, hangt heel erg van het karakter van de katten af. Mijn advies, doe het vooral heel langzaam en stap voor stap. te snel bij elkaar kan echt funest zijn. Een knokpartij en je bent terug bij af.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Broertjes heel close, 3e kat erbij?

Bericht door kittentjes »

Ik denk eigenlijk voor wie doe je het. Ik denk dat je je eigen katten er niet echt een plezier mee doet. Ze hebben elkaar en een goede band. Er is altijd een kans dat het de harmonie verstoort en waarom zou je het risico nemen?
Ik snap je wens voor die 3de kat natuurlijk ook wel en soms is dit moeilijk te parkeren, misschien zie ik het zelf ook somberder in omdat ik een 3de kat bijplaatste, wat ik achteraf gezien ook beter niet had kunnen doen. Het was puur mijn wens en ik heb het te rooskleurig ingezien. Het gaat nu aardig, maar het is niet iets wat mijn 2 andere katten per se hadden gewild en sterker nog onze poes zou hem liever kwijt dan rijk zijn.
Natuurlijk zijn er ook goede verhalen hier op het forum, dus het kan goed gaan, maar ik denk wel dat je goed moet overwegen of je echt dit risico neemt.



Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk

Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Broertjes heel close, 3e kat erbij?

Bericht door KiwiNL »

Bedankt voor jullie reacties. Ik snap heel goed wat Kittentjes zegt. Daar zat ook mijn grootste twijfel. Maar we hebben altijd al nagedacht over 'wat als'. Als één van de twee katten zou overlijden (wat hopelijk nog láng niet gebeurt!) blijft de ander alleen achter. En ze zijn nu zó gewend aan gezelschap dat we er dan, met al ons verdriet, overhaast een nieuwe kat bij zouden moeten zoeken. Dat zouden dan waarschijnlijk 2 kittens worden, en ik vraag me af of je die (inmiddels oude) overgebleven kat een plezier mee doet. Als we er nu een leeftijdgenoot bij nemen zijn ze altijd nog samen, als een van hen zou overlijden.

Inmiddels zijn wij bij de huidige eigenaars op bezoek geweest, en zij bij ons. We hebben zo een aardige indruk gekregen van elkaars katten. Gezien de karakters van de drie katten durven we het wel aan. De huidige eigenaars hebben ook contact met een kattengedragsdeskundige, omdat ze echt het allerbeste willen voor het beestje. Die geeft het ook een goede kans, vooral omdat Oosterse katten het vaak juist wel fijn vinden om in een grotere groep soortgenoten te leven.
Zondag komt onze nieuwe huisgenoot hier naar toe. We gaan hem heeeel rustig introduceren. We nemen daar dan ook uitgebreid de tijd voor. In eerste instantie komt de nieuwe kat in mijn werkkamer te zitten (waar ook een hele kattenklimwand is), onze eigen katten blijven beneden. Als de nieuweling gewend is wisselen we hen om. En dan maar kijken hoe snel ik hen (aan twee kanten van een dichte deur) met elkaar ga confronteren, dat zal afhangen van de reacties van de drie boys. Het uitgangspunt is in ieder geval dat we er liever een week te lang over doen dan een minuut te snel.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Broertjes heel close, 3e kat erbij?

Bericht door Synemios »

Ik had een groep van 4 katten die het goed met elkaar konden vinden en uiteindelijk bleef alleen Oscar over, die was toen 14 jaar.
Helaas werd Oscar letterlijk ziek van het feit dat hij geen andere katten om hen heen had en moesten we in zijn belang kiezen voor katten erbij.
Wij kozen toen voor Luna en Lizzy en dat ging hartstikke goed.

Nadat Oscar overleed bleven Luna en Lizzy samen over en kwamen Timmy en Indy erbij, ook dat ging goed.
Ze waren nog jong en een collega zocht met spoed een huisje voor nog een kitten van dezelfde leeftijd als Indy en Timmy.
Wij dachten dat dat geen probleem ging zijn en in 1e instantie was dat ook zo.
Maar ineens sloeg het om.

Lizzy werd ziek en kon al weinig verdragen en Tommy en Lizzy kunnen al heel lang niet goed meer met elkaar overweg.
Lizzy heeft ook problemen met Timmy.
Inmiddels zie ik hetzelfde probleem tussen Indy en Tommy gebeuren.

Terwijl Luna en Timmy met niemand een probleem hebben.
Indy en Luna en Lizzy gaat ook heel goed.

Kortom, het ligt volledig aan de katten, de match en naar mijn idee hoeft leeftijd geen groot probleem te zijn mits je het goed aanpakt, maar dan nog garanties heb je nooit, ook niet als je er nu voor kiest.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
michielm1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2021 01:18

Re: Broertjes heel close, 3e kat erbij?

Bericht door michielm1 »

Wij hebben 2 katten van 12 en 6. Die zijn echt heel close. Simultaanwassen, rennen, buitenspelen, mekaar zoeken en slapen. Daar is sinds een week een kleintje bij (oudste poes ruim 6mnd geleden overleden)
Ze reageren allebei anders. Toch laten ze hem zelfs hun eten opeten en slaan hem niet als hij ze stoort tijdens eten. Ze laten zelfs eten voor hem liggen terwijl ze het anders altijd meteen opaten. Ze eten totaal verschillend (kipfilet t.o. gewoon voer) dus er was sowieso geen concurrentie. Ik zou zeggen: denk er niet te moeilijk over. Doen zij ook niet.
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Broertjes heel close, 3e kat erbij?

Bericht door KiwiNL »

Het scheelt misschien dat er bij jou een kitten bij is gekomen. Onze nieuwe kat is al 3. En ze vechten ook niet hoor, en als de nieuwe kat in de woonkamer is eet hij gewoon van het voer dat er staat (terwijl hij boven eigen voer heeft), maar het zijn niet meteen dikke vrienden. Dat gaat met een kitten waarschijnlijk net allemaal wat makkelijker.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Plaats reactie