Kitten bij volwassen kat en dreumes?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Wendy92h
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2021 15:16

Kitten bij volwassen kat en dreumes?

Bericht door Wendy92h »

Hee hoi,

Het is vast al de zoveelste vraag, maar ook wij vragen ons af of we een kitten bij onze 4 jarige kater kunnen nemen.

Onze kater Boaz, kruising Britse korthaar en Maine Coon is sinds de komst van onze zoon die nu ruim een jaar is niet helemaal zichzelf meer.
Hij slaapt meer, trekt zich terug in de slaapkamers, maar komt ‘s avonds als ons zoontje op bed ligt naar beneden.

Hij doet ons zoontje niks, maar ik denk dat onze zoon nog te druk en lomp is voor hem.
Boaz laat het soms toe als onze zoon hem aait en soms spelen ze samen met speelgoed maar als mijn zoontje iets te dichtbij komt dan is Boaz weg.

Boaz vraagt bij ons juist meer aandacht in de avond en hij lijkt meer behoefte te hebben om samen een rondje door de buurt te gaan.
Ja, wij laten onze kat uit 😅 zonder riempje, maar we lopen dan samen een rondje door de buurt heen.

We hebben tijdens mijn zwangerschap een kater van 1 jaar in huis gehad, maar die was zo dominant en fel, zelfs na castratie, dat dit absoluut niet goed ging. We zien het daarom niet zitten om weer een volwassen kat in huis te halen. Na een zorgvuldige introductie bleef de nieuwe kat Boaz elke keer aanvallen en Boaz sprong elke keer op een hoge tafel en bleef daar net zo lang zitten totdat de andere kat weer weg was. Boaz is al 3x in een kattenpension geweest en daar ging het altijd goed met andere katten, niks geen gevecht en daar speelde hij zelfs soms met kittens. Nou is dat natuurlijk wel voor alle katten niet hun eigen territorium…

Maar toch hebben we het idee dat het misschien goed zou zijn voor Boaz om een maatje te hebben, maar dan een rustige, afwachtende kitten waarbij Boaz “de baas” is in plaats van gedomineerd wordt door een andere kat.

Of is dat geen goed idee en kunnen we het beter laten zoals het is? Uiteraard proberen we hem voldoende aandacht te geven, maar met een 1-jarige in huis is dat soms nog weleens een uitdaging🙈
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten bij volwassen kat en dreumes?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik zou er nu geen kitten bijnemen.
Ten eerste: ik denk niet dat Boaz er niet echt op zit te wachten (hij heeft het al moeilijk genoeg met de baby)
Ten tweede: ik denk dat jullie al genoeg om handen hebben met het kindje én Boaz die veel aandacht en zorg nodig hebben.
Een geslaagde introductie van een nieuw katje vraagt veel tijd.

Mijn dochter heeft een kleutertje van 2,5 jaar, en één van de katjes wil ook alleen maar binnen als de kleine slaapt. Dit al sinds de geboorte...
Ze is alleen gelukkig als alles is zoals ze vroeger gekend heeft: de andere poes, de hond, mijn dochter en schoonzoon en de oude routine zonder drukte...

Ik heb vroeger toen mijn jongste zoon kleuter was ook een vondeling kitten bij mijn andere 3 katten geplaatst, maar deze 3 hadden van in het begin heel goed gereageerd op mijn zoon. Nooit bang geweest. In tegendeel! En het waren erg sociale katten. Zowel met mensen als onderling.

Ik denk dat een kitten erbij het erger zal maken voor Boaz.
Volgens mij wil hij gewoon jullie aandacht terug zoals voordien.

Maar ja, dit is gewoon mijn mening; Ik weet niet wat de anderen ervan denken ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Wendy92h
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2021 15:16

Re: Kitten bij volwassen kat en dreumes?

Bericht door Wendy92h »

Hoi!

Onwijs bedankt voor je bericht!
Een nieuw/ander inzicht is nooit verkeerd.
Misschien heb je wel gelijk dat Boaz graag terug wil naar het oude, maar dat kan helaas natuurlijk niet.
Ik wil zo graag dat Boaz ook gelukkig is en het voelt nu soms alsof hij dat niet is. En dan denk ik, wie weet wordt hij dat wel met een maatje erbij.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij daar helemaal niet op zit te wachten… pfff vind het lastig hoor!

Iemand anders nog ideeën hierover of ervaringen die je kan delen?😊
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten bij volwassen kat en dreumes?

Bericht door Anne »

Kittens zijn erg druk en energiek. Je hebt kans dat dit teveel energie is voor Boaz
wat je kan doen is advies vragen bij het plaatselijk asiel
Zij kunnen je helpen een geschikt maatje te vinden voor Boaz, op hand van jouw karakterbeschrijving en bij veel asiels bestaat de mogelijkheid om proef te draaien, mocht het dan toch geen geslaagde match zijn achteraf dan mag je de kat weer terug brengen

Gefelicitieerd met jullie zoon ;-)
Het verhaal komt me nog bekend voor, had jij de poes niet overgenomen van iemand die dacht dat haar poes ook niet gelukkig was in zijn eentje?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie