Nieuwe kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Nieuwe kitten

Bericht door Dana en Luna »

Beste Lezers,

Vorige week is onze lieve Dana aangereden en overleden. Ze was nog geen jaar.
Nu is haar zusje Luna alleen en heb ik het advies gekregen om er een kitten bij te nemen.

Wij merken ook aan Luna dat ze zich eenzaam voelt. Veel miauwen, in de nacht en ochtend heel onrustig. Ze krijgt te weinig prikkels, ook al proberen we zo veel mogelijk met haar te spelen. Ze is immers nooit alleen geweest.

Nu hebben wij een heel mooie kitten (naam; Mila) uitgekozen en kunnen wij over 2.5 week ophalen (Mila is dan 8 weken). Ze is al erg bijdehand en echt een speciaal katje. Heerlijk actief en moeders rende er maar de hele tijd achteraan haha!

Onze Luna is dus nog geen 1 en erg speels met onwijs veel energie! Ze had al snel vriendjes gemaakt met de buurkat (is nu helaas verhuisd) en ook naar mensen is ze het meest lieve poezenbeest. Ik heb haar nog nooit ruzie zien maken met een andere kat of lelijk zien doen. Wel eens een dikke staart gekregen, maar dat is dan ook alles.

Nu krijg ik toch ineens de zenuwen. Gaat Luna Mila wel accepteren? Hoe kunnen we het het best aanpakken?
Op internet staan veel verschillende dingen, maar graag hoor ik mensen met hun eigen ervaring. Ik hoop dat onze Luna blij is, want eigenlijk krijgt zij haar eigen poezenbaby.

In ieder geval onwijs bedankt!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Anne »

Ik denk dat het allemaal wel goed komt en dat je Luna hier een groot plezier mee doet!
Wat fijn dat jullie al een nieuw maatje voor Luna hebben gevonden :smile:
Kittens zijn het makkelijkst te accepteren en jé zult zien dat het begin het moeilijkst is
Blazen en grommen zijn daarbij normaal
Ik zou ze dan ook niet scheiden en daarbij is het van belang om Luna binnen te houden net zolang tot zij Mila heeft geaccepteerd
Hier worden de kittens vlug geaccepteerd en na een week zijn ze wel gewend en is het "normaal "
En wat zullen ze daar een plezier hebben saampjes :edance:

Hier heeft forumlid Ani laatst een.kitten van 9 weken geïntroduceerd bij haar oudere poes van toen nog 11 maanden oud
Misschien kan zij daar wat meer over vertellen 😉
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Re: Anne

Bericht door Dana en Luna »

U bent erg actief en vol goede raad. Heel fijn!
Dan ga ik Mila denk ik meteen in de huiskamer 'loslaten'. Dat is het advies toch?

Ik zal eens kijken of ik Ani kan vinden!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Anne »

Ik zou dat zeker doen en het was je he ;-)
Tenzij ze vechten tot bloedens toe maar dat doen kittens niet
Gewoon loslaten,misschien de 1e dag even alleen in de huiskamer (zodat Luna zich kan terug trekken om tot rust te komen als ze dat wilt)
En altijd handig een extra kitten bak bijzetten omdat kittens in de drukte van het spel soms te laat beseffen dat ze "moeten"
Katten zijn nieuwsgierig dus je zult vanzelf zien dat Luna vroeg of laat kennis met haar wilt maken ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Re: Anne

Bericht door Dana en Luna »

Onwijs bedankt! Hier heb ik heel veel aan.
De extra bak is inmiddels al besteld.
Ik weet toen Luna en Dana de eerste weken bij ons waren, ze niet op de 'gladde' trap konden klimmen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat Mila dit ook nog niet kan en Luna dus de hele bovenverdieping heeft.

Nogmaals onwijs bedankt voor alle goede raad iedere keer :) en ik zal proberen je te zeggen, maar het is automatisme haha!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Anne

Bericht door Anne »

Dana en Luna schreef: 21 jun 2021 22:48
en ik zal proberen je te zeggen, maar het is automatisme haha!
En super goed opgevoed :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Ani »

Gecondoleerd met het verlies van Dana.

Ik heb even meegelezen en kan me voorstellen dat je het ineens superspannend vindt om Mila bij Luna te plaatsen. Ik kreeg ook de zenuwen toen na bij a tien weken wachten ons kitten Khári bij ons en Winston onze junior kwam wonen.

Ik heb de eerste dagen veel steun gehad aan de forumleden bij wie ik mijn vragen kwijt kon en die mij steunden en advies gaven.

Ik had drie dagen vrij genomen en had met het weekend erbij dus vijf dagen om de twee te begeleiden. Ik ben gestart met het kitten in een aparte kamer met hor, daar ook geslapen, maar dit bleek niet nodig. Khári is daarna direct de huiskamer ingegaan. Winston was nieuwsgierig maar ook bang en blies en gromde. Heel af en toe van zich afslaan. Dit werd iedere dag minder. Na een paar dagen zaten ze rustig naast elkaar te eten en gaven ze elkaar al neusjes. De eerste dagen lag Winston op bed met slapen en Khári lag tussen onze kussens in een kittenmandje. Nu zoeken zij hun eigen slaaplekje in bed, soms elders in huis.

Het is logisch dat je ze allebei de aandacht geven die ze nodig hebben en veel tegen ze praat. Ik prees Winston steeds de hemel in als zij stapjes richting Khári maakte. Khári ziet Winston al snel als voorbeeld en doet haar in alles na, dat is erg komisch..

Onze Winston is ook een superlieve poes en heeft Khári nu volledig geaccepteerd. Ze stoeien nog wel flink iedere dag, maar doen elkaar geen pijn. Het is uitdagen, rennen, verstoppen en aanvallen.

De eerste dagen met een kitten erbij zijn zeer intensief, maar als de klik er is gaat het vanzelf en komt het goed. Het blijft spannend, maar ga er maar vanuit dat jullie, Mila en Luna een leuke en enerverende tijd tegemoet gaan. Succes!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Re: Ani

Bericht door Dana en Luna »

Hoi Ani,

Onwijs bedankt voor de uitgebreide ervaring! Wat fijn dat het allemaal goed gaat!

Wat wij uiteindelijk hebben besloten is Mila even laten rondneuzen in de huiskamer, waar Luna dan even niet is. Na kennismaking met de woonkamer willen we Luna erbij halen en ze beide, op een andere plek in de huiskamer, wat te eten geven (eventueel na kennismaking.. ligt er maar net aan hoe het loopt).

Wij zullen dan even beneden slapen. Dat deden we bij Luna en Dana ook en voelde goed. Mijn vriend slaapt soms wel eens op de bank (valt dan in slaap) dus het is voor Luna ook niet ongebruikelijk.

Ik zal uiteindelijk nog wel een update geven hoe het gaat/is gegaan!

In elk geval onwijs bedankt!
Plaats reactie