Kitten dilemma

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Dennie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jun 2021 11:10

Kitten dilemma

Bericht door Dennie »

Hoi!
Ik heb me aangemeld omdat ik een vraag heb voor jullie kattenkenners. Eigenlijk een dilemma. Even een situatie schets. Wij hadden 2 katten half broer en zus. Zus is besmet geraakt met Felv en op 1 1/2jarige leeftijd in moeten laten slapen. Kapot was ik. Broer miste zus. Vrij vlot daarna voor broer toch weer een vriendin in huis gehaald. 6 maanden was ze. Na sterilisatie bleek haar hart niet goed en na 2 dagen zat ze vol vocht en hebben we ook haar moeten laten gaan. Vreselijk. Nu zijn we op zoek naar een kitten. We kennen mensen die hebben een nest Britse kortharen. Pa en ma stamboom. Kids zijn gecheckt door dierenarts. Super leuk. Er is een poes beschikbaar. Maar nu lees ik dat de BK best erfelijk is belast. Waaronder ook HCM. Nog een nestje gevonden. Kruising siamees. Dat was zus ook. En ik ben daar weg van. Deze mensen ken ik niet. Ze worden wel gecheckt door dierenarts. Daar is zowel kater als poes beschikbaar. Ik wilde eigenlijk nu een kater omdat castreren minder heftig is dan sterilisatie. Wat is nu wijsheid! Hebben Britse kortharen echt vaak gezondheidsproblemen? Ik wil zo graag een gezonde kat! Hoop een duidelijk verhaal zo. Ben benieuwd naar jullie meningen. Bedankt alvast!
Cerna

Re: Kitten dilemma

Bericht door Cerna »

Hoi Dennie
Wanneer de fokker van Brits Kortharen (zonder -e!) een serieuze fokker is en geen broodfokker op Marktplaats dan zijn de ouders op HCM getest en dan is het risico niet zo heel erg groot meer. Maar ik kan me voorstellen dat je wat angstig geworden bent.
Echter, iedere kat kan ziek worden (ieder mens ook, trouwens). Je hebt geen enkele garantie.

Ik heb geen ervaring met Siamezen, wel met Britjes en mijn katten zijn gezond. De oudste is zestien en begint nu wat te kwakkelen, maar de andere vier zien - gelukkig! - alleen een dierenarts bij hun jaarlijkse controle en inenting.
viewtopic.php?f=5&t=34767
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten dilemma

Bericht door Pikachu »

Je kan navragen of ze testen op aanwezigheid van deze aandoening. Dat is nog geen garantie, als ik het goed heb kan HCM door verschillende genen veroorzaakt worden, en kunnen ze maar op één van deze genen testen. Verder is het dan wel belangrijk dat fokkers hun katten elk jaar hierop laten screenen (mbv een echo denk ik), hier kan je wel naar vragen.

Het is moeilijk om een echt goede fokker te vinden, zelfs de fokkers die alles volgens de boekjes doen kijken nog niet altijd naar de gezondheid.

Zo een kruising zou ik persoonlijk niet voor gaan als je goed op gezondheid wil letten, die heeft natuurlijk geen stamboom en dan weet je nog niks over de genetische achtergrond.

Ik zou via een rasclub gaan, dat is vaak al een goede eerste stap. En inderdaad goed onderzoeken welk ras je wil, welke gezondheidsrisico's bij dat ras vaak opduiken, en een fokker zoeken die bewust bezig is met echt gezonde katten proberen fokken.
Dennie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jun 2021 11:10

Re: Kitten dilemma

Bericht door Dennie »

Cerna schreef: 09 jun 2021 15:42 Hoi Dennie
Wanneer de fokker van Brits Kortharen (zonder -e!) een serieuze fokker is en geen broodfokker op Marktplaats dan zijn de ouders op HCM getest en dan is het risico niet zo heel erg groot meer. Maar ik kan me voorstellen dat je wat angstig geworden bent.
Echter, iedere kat kan ziek worden (ieder mens ook, trouwens). Je hebt geen enkele garantie.

Ik heb geen ervaring met Siamezen, wel met Britjes en mijn katten zijn gezond. De oudste is zestien en begint nu wat te kwakkelen, maar de andere vier zien - gelukkig! - alleen een dierenarts bij hun jaarlijkse controle en inenting.
viewtopic.php?f=5&t=34767
Dank voor je reactie! Nee garantie krijg ik nergens. Je wil alleen nu alles wat enigszins kan verkomen. We zijn er nog niet uit..
Dennie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jun 2021 11:10

Re: Kitten dilemma

Bericht door Dennie »

Pikachu schreef: 09 jun 2021 15:44 Je kan navragen of ze testen op aanwezigheid van deze aandoening. Dat is nog geen garantie, als ik het goed heb kan HCM door verschillende genen veroorzaakt worden, en kunnen ze maar op één van deze genen testen. Verder is het dan wel belangrijk dat fokkers hun katten elk jaar hierop laten screenen (mbv een echo denk ik), hier kan je wel naar vragen.

Het is moeilijk om een echt goede fokker te vinden, zelfs de fokkers die alles volgens de boekjes doen kijken nog niet altijd naar de gezondheid.

Zo een kruising zou ik persoonlijk niet voor gaan als je goed op gezondheid wil letten, die heeft natuurlijk geen stamboom en dan weet je nog niks over de genetische achtergrond.

Ik zou via een rasclub gaan, dat is vaak al een goede eerste stap. En inderdaad goed onderzoeken welk ras je wil, welke gezondheidsrisico's bij dat ras vaak opduiken, en een fokker zoeken die bewust bezig is met echt gezonde katten proberen fokken.
Dank voor je reactie. Mijn ervaring met honden is dat vuilnisbakken sterker zijn. Onze rashonden hadden altijd wat. Vandaar dat ik nu ook een beetje zo denk. Misschien niet helemaal de manier.. nou ja we gaan er nog eens goed over nadenken.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten dilemma

Bericht door nellebel »

zou dan ook kijken naar persoonlijkheid. in die zin dat britten volgens mij vrij rustige katten zijn en siamezen vrij druk en actief. dat moet natuurlijk ook wel klikken. de brit heeft natuurlijk al een flinke leeftijd en dan zo'n kleine druktemaker erbij.
ik heb ook altijd het idee gehad dat HTK katjes minder gevoelig zijn voor ziektes, al kun je natuurlijk nooit uitsluiten. maar raskatten worden wel getest op veel voorkomende ziektes dus dat is wel beter uitgezocht dan bij een hkt kat natuurlijk. bij een kruising ligt het er ook aan wat je betaald, want al zit er iets ras in, je hebt gewoon een HTK kat. en hoe leeft het kitten nu. ga kijken bij de mensen thuis. bij fokkers kun je vaak ook wel afspraken maken als het niet zou klikken met de kat in huis.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten dilemma

Bericht door Pikachu »

Dennie schreef: 10 jun 2021 13:57 Dank voor je reactie. Mijn ervaring met honden is dat vuilnisbakken sterker zijn. Onze rashonden hadden altijd wat. Vandaar dat ik nu ook een beetje zo denk. Misschien niet helemaal de manier.. nou ja we gaan er nog eens goed over nadenken.
Dat kan, maar je had het over een kruising van twee raskatten dacht ik he? Dat is nog wat anders dan een gewoon HTK katje. Zelf heb ik veel vragen bij die kruisingen van raskatten. Een echt goede fokker zou niet toestaan dat de foksels gebruikt zouden worden voor kruisingen. Dus die kruisingen zijn volgens mij vaak gemaakt met katten zonder stamboom. Die komen dan niet van fokkers vandaan die bezig zijn met gezondheid enz, want als je daar goed op wil letten heb je een stamboom nodig om de genetische achtergrond na te gaan.

Een HTK katje kan op bepaalde vlakken sterker zijn, je weet het gewoon nooit zeker. Ik heb ook een jong HTK katje van 1.5 jaar ongeveer. Hij is sterk op veel vlakken: sterke maag, geeft nooit over, en heeft een mooi gebit. Ons nebelung meisje heeft dan wel weer dat soort kleine ongemakjes, snel ontstoken tandvlees enz. Maar wie weet wat nog kan opduiken bij ons HTK katje op latere leeftijd? Wie weet draagt hij een genetische afwijking die later pas zichtbaar wordt. Uiteraard hopen we van niet! Maar bij ons nebelung meisje weten we dus al wel wat meer van dat soort zaken. Maar goed, 100% zekerheid heb je nooit.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten dilemma

Bericht door Dinky »

Begrijpelijk dat je op zoek bent naar een gezonde kat.
Het is te kort door de bocht om te zeggen dat een kruising sterker zou zijn dan een raskat. Bij een goede fokker zijn diverse tests uitgevoerd om de kans op gezondheidsproblemen te verkleinen, bij een kruising of een HTK katje zijn deze tests niet uitgevoerd en is het onbekend wat de ouders (en voorouders) aan genetische afwijkingen met zich mee dragen. Die zijn in die zin meer een 'black box'.
En met levende dieren krijg je nooit echte garanties omdat die niet te geven zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten dilemma

Bericht door Rik »

Een kruising kan zelfs nog gevaarlijker zijn omdat bepaalde genetische dingen elkaar kunnen versterken.
Zo kunnen door het inkruisen van andere rassen afwijkingen ontstaan die het oorspronkelijke ras niet had of worden bestaande afwijkingen versterkt.
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... nerkatten/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dennie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jun 2021 11:10

Re: Kitten dilemma

Bericht door Dennie »

O jongens wat lastig is dit! Onze kat nu is een kruising snowshoe siamees. Heel levendig. Het nestje Britten zijn van ouders zonder stamboom. Ik heb mevrouw aan de lijn gehad. Ik dacht dat dit wel het geval was.. Dan naast mijn vraag hierboven. Zijn BK echt zo erfelijk belast. Als ik het zo lees op www dan lijkt het daar wel op. Even ongeacht stamboom. Want als je het zo vaak terug leest..
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten dilemma

Bericht door Pikachu »

Tja ja je hebt dus HCM en PKD die daar veel voorkomen, maar daarom kan je dus best op zoek naar een fokker die test op PKD en zijn dieren laat screenen op HCM elk jaar.

Als je dat nog te veel risico vindt kan je op zoek naar een ander ras dat minder erfelijk belast is. Maar ook daar heb je geen 100% garantie dat je dus bv geen HCM krijgt. Dat is echt een keuze die je zelf moet maken. Welk ras je ook kiest, zoek naar een fokker die echt actief probeert om het ras te verbeteren, en niet zomaar twee katten bij elkaar zet voor de schattige kittens.

Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een brit omdat zij ook al erg platte schedels hebben. In de meeste gevallen niet zo erg als bij perzen enz., maar het is iets waar ik zelf geen fan van ben dat hierop doorgefokt wordt. Dat is persoonlijk, dat hoeft niet jouw keuze te zijn, maar ik zeg het erbij omdat je specifiek vroeg achter erfelijke problemen bij de britjes, en dat is dus wel iets dat bij hen voorkomt.

Ik zou als ik jou was eerst lekker veel lezen over verschillende kattenrassen, kijken welke rassen qua karakter bij je passen, en je in deze rassen hun gezondheid verdiepen.
Dennie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jun 2021 11:10

Re: Kitten dilemma

Bericht door Dennie »

Pikachu schreef: 10 jun 2021 20:36 Tja ja je hebt dus HCM en PKD die daar veel voorkomen, maar daarom kan je dus best op zoek naar een fokker die test op PKD en zijn dieren laat screenen op HCM elk jaar.

Als je dat nog te veel risico vindt kan je op zoek naar een ander ras dat minder erfelijk belast is. Maar ook daar heb je geen 100% garantie dat je dus bv geen HCM krijgt. Dat is echt een keuze die je zelf moet maken. Welk ras je ook kiest, zoek naar een fokker die echt actief probeert om het ras te verbeteren, en niet zomaar twee katten bij elkaar zet voor de schattige kittens.

Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een brit omdat zij ook al erg platte schedels hebben. In de meeste gevallen niet zo erg als bij perzen enz., maar het is iets waar ik zelf geen fan van ben dat hierop doorgefokt wordt. Dat is persoonlijk, dat hoeft niet jouw keuze te zijn, maar ik zeg het erbij omdat je specifiek vroeg achter erfelijke problemen bij de britjes, en dat is dus wel iets dat bij hen voorkomt.

Ik zou als ik jou was eerst lekker veel lezen over verschillende kattenrassen, kijken welke rassen qua karakter bij je passen, en je in deze rassen hun gezondheid verdiepen.
Dank voor je uitgebreide reactie!
Cerna

Re: Kitten dilemma

Bericht door Cerna »

Dennie schreef: 10 jun 2021 18:56 O jongens wat lastig is dit! Onze kat nu is een kruising snowshoe siamees. Heel levendig. Het nestje Britten zijn van ouders zonder stamboom. Ik heb mevrouw aan de lijn gehad. Ik dacht dat dit wel het geval was.. Dan naast mijn vraag hierboven. Zijn BK echt zo erfelijk belast. Als ik het zo lees op www dan lijkt het daar wel op. Even ongeacht stamboom. Want als je het zo vaak terug leest..
Zoals ik in mijn andere reactie schreef heb ik niet die ervaring.
Eén van onze Britjes is jong gestorven aan nierfalen, maar dat kwam door een metacamvergiftiging en de anderen doen het gewoon goed. Ik heb voordat ik aan Britten begon 25 jaar HTK-katten gehad en sommigen van hen hadden ook steeds weer wat anders onder de leden, en sommigen werden 18 (maar ik heb ook een kat op 2,5 jarige leeftijd verloren, en eentje die was nog geen 7, één was net 9).
En mijn Britjes zijn 16, bijna 13, bijna 8 en 3,5 en gezond (op de oudste na, maar die redt het ook nog wel een poosje :epray: ).
Heb je in mijn album gekeken? Zijn dat ongezonde Brits Kortharen?

Maarrre................de mevrouw die een nestje heeft, heeft stamboomloze katten. HTK's die op Brits Korthaar lijken, maar het niet zijn. En ze is dus waarschijnlijk ook niet aangesloten bij een rasvereniging, is geen officiële cattery en test niet op HCM, PKD, FIV/FeLV? En daardoor weet je dus ook niets over de lijnen, weet je niet of er ziektes in voorkomen en betaal je de hoofdprijs (tenminste wanneer ik de prijzen op Marktplaats zie, dan sla ik steil achterover).
Een échte BKH kost rond de 800, 900 euro op dit moment, heeft een stamboom en geteste ouders. Alle andere katten mogen schattig zijn, maar zijn geen BKH. Sorry.
Cerna

Re: Kitten dilemma

Bericht door Cerna »

Pikachu schreef: 10 jun 2021 20:36 Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een brit omdat zij ook al erg platte schedels hebben. In de meeste gevallen niet zo erg als bij perzen enz., maar het is iets waar ik zelf geen fan van ben dat hierop doorgefokt wordt. Dat is persoonlijk, dat hoeft niet jouw keuze te zijn, maar ik zeg het erbij omdat je specifiek vroeg achter erfelijke problemen bij de britjes, en dat is dus wel iets dat bij hen voorkomt.
Nee hoor. Een Brit is ronder en heeft een iets plattere snoet, maar beslist geen platte schedel. En die ronde snoet geeft geen gezondheidsproblemen!
Er zijn wel fokkers die platter fokken, maar de meesten zijn hier een groot tegenstander van.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten dilemma

Bericht door Pikachu »

Dat geloof ik best hoor, maar ik lees dat het wel voorkomt, dat zal inderdaad bij die fokkers zijn die het verkeerd aanpakken!
Plaats reactie