2 kittens, wat voor combi? (poes/kater)

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Stevie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mei 2021 11:15

2 kittens, wat voor combi? (poes/kater)

Bericht door Stevie »

Hallo allemaal, nieuw hier op het forum. Ik wil al jaren een kat en nu eindelijk de tijd rijp is, is het allemaal zo bij elkaar gekomen dat ik via via bij een nestje beland ben waar nog één kitten beschikbaar is. Ik hoefde me maar een paar minuten in te lezen (vooral hier) om me te realiseren dat twee kittens echt beter is, en gelukkig heb ik een tweede nestje gevonden van 3 dagen ouder. Ik wil het zo plannen dat ze op dezelfde dag bij mij in huis komen.

Uit één nestje is het al zeker dat ik een katertje krijg, bij de andere heb ik nog keuze. Dus mijn vraag is: maakt het uit, een poes of een kater uit het andere nestje? Wat is een goede combi? Of is er geen verschil? Waar moet ik verder rekening mee houden, gezien ze uit verschillende nestjes komen?

Dit worden mijn eerste katten en ik vind het superleuk maar ben ook wel een beetje zenuwachtig! Ik woon in een (ruim) appartement en ben nu druk mijn huis aan het catproofen en leuk aan het maken voor de toekomstige bolletjes. Ze kunnen hier niet naar buiten, maar ik wil (als ze wat minder klein zijn denk ik) kijken of ik het balkon kan afschermen zodat ze daar ook op kunnen (als dat mag van de VVE :roll: ).

Nog een kleine vraag: wat doen jullie met kabels in huis?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 kittens, wat voor combi? (poes/kater)

Bericht door castratenkoor »

Maakt op zich niet zoveel uit welke combi. Hangt helemaal van het temperament af hoeveel ze als volwassen katten met elkaar optrekken. Heel verstandig voor 2 te gaan en ook om ze op dezelfde dag te laten komen bij jou thuis. Vooral in de kittentijd is het erg belangrijk dat ze samen opgroeien.

Zo te lezen ben je je al heel goed aan het voorbereiden!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: 2 kittens, wat voor combi? (poes/kater)

Bericht door Ani »

Een ontzettend leuk vooruitzicht! Twee kittens zal een heel gezellige boel worden. Veel plezier met voorpret en voorbereiden 🍀 dat doe je goed!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: 2 kittens, wat voor combi? (poes/kater)

Bericht door Pikachu »

Maakt inderdaad niet uit qua geslacht :D uiteraard wel castreren als je twee verschillende geslachten hebt! Sowieso zou ik hen beiden laten castreren, dat is het beste voor ze. (Aannemend dat je niet in België woont waar het sowieso verplicht is en ze bij thuiskomst al gecastreerd zouden zijn).

Veel plezier met de voorpret!
Stevie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mei 2021 11:15

Re: 2 kittens, wat voor combi? (poes/kater)

Bericht door Stevie »

Ik woon in Nederland, en was sowieso al van plan ze te laten castreren :) Bedankt voor het advies allemaal! Ik ga morgen bij het tweede nestje kijken, misschien dan ook al een idee of de tweede een katertje of een poesje gaat worden!
Stevie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mei 2021 11:15

Re: 2 kittens, wat voor combi? (poes/kater)

Bericht door Stevie »

Alweer een tijdje terug dat ik hier een bericht geplaatst heb. Het worden inderdaad twee katertjes :D Ze zijn echt ontzettend leuk en ik kan niet wachten!

Mijn plan was om ze op dezelfde dag hier te laten komen, maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken. Kan het kwaad als één van de twee er een paar daagjes eerder is dan de ander?

Verder heb ik de meeste spulletjes al, maar ben nog aan het oriënteren op kattenbakgrit, voer, enz... Nog 2-3 weken voor ze er zijn, dus ik heb nog even tijd gelukkig.

Ik wil ook nog steeds mijn balkon afzetten. Ik heb in de zomer de hele dag de balkondeur (met hor) open om het lekker te houden binnen. Ik weet niet of de hor ze binnen houdt en wil absoluut niet het risico nemen dat ze naar beneden kunnen kukelen van 5 hoog. Maar wat een uitdaging nog om het goed af te zetten. Ik ga nu maar met Trixie netten en muurklemmen aan de gang, denk ik.

Hebben jullie nog advies voor kabels? Gewoon aankijken of ze die met rust laten of niet?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2 kittens, wat voor combi? (poes/kater)

Bericht door nellebel »

hier hebben ze nog nooit aan kabels gezeten hoor. wel effe goed opletten op wat voor planten je in huis hebt. hebben die van mij ook nog nooit naar omgekeken, maar er zijn katten die er van eten terwijl sommige planten giftig zijn.

veel plezier met je kleintjes. paar daagjes later is niet erg hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Stevie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mei 2021 11:15

Re: 2 kittens, wat voor combi? (poes/kater)

Bericht door Stevie »

Ik heb/had een vrij uitgebreide plantenhobby maar ik weet waar ik aan begin :) Ik neem liever het risico niet, dus alleen nog maar catproof planten (gelukkig ben ik gek op graslelies* :lol: ). Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden online om planten met andere mensen te ruilen voor veilige soorten!

* naam veroorzaakt nog wel eens verwarring maar heeft niets met gewone lelies te maken
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: 2 kittens, wat voor combi? (poes/kater)

Bericht door Pikachu »

Wij hebben in de brico van die dingen gekocht om rond de losse kabels te wikkelen: https://www.kabeldirect.nl/spiraalband- ... oZEALw_wcB
Plaats reactie