Mogelijk oudere kat adopteren

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Pinadekat
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2020 01:24

Mogelijk oudere kat adopteren

Bericht door Pinadekat »

Hoi iedereen,

Sinds een paar maanden hebben mijn vriend en ik een kitten, Pina. Ze wordt goed verzorgd en is erg gelukkig.
Echter heb ik laatst vernomen dat een kennis van mijn schoonouders een kat heeft die niet goed wordt verzorgd (nooit aaien terwijl zij dit wel duidelijk wil, moet naar buiten als de kennis lang weg is etc.). Zij wil deze kat eigenlijk niet hebben en ik ben hier niet blij mee. Het is een oudere kat van geloof ik 16 jaar en ik wil graag dat zij nog een goed leven heeft. Deze kennis heeft al aangegeven dat als wij haar willen, we haar mee mogen nemen. We hebben echter nog geen eigen woning, dus dit is helaas nog niet mogelijk.

Maar, we zijn wel nu bezig met een woning vinden en ik hoop met een jaar een woning te hebben. Als haar kat dan nog er is, wil ik haar graag in huis nemen. Pina zal dan ongeveer 2 jaar zijn.

Ik vind heel veel informatie over een jonge kat aan een oudere kat introduceren, maar eigenlijk niet omgekeerd. Want Pina is natuurlijk alleen opgegroeid. Ze is redelijk druk, maar ze natuurlijk ook nog een kitten. Verder heeft ze nooit agressief gedrag vertoont naar andere katten (er is 1 keer een kat binnen geweest met een tussendeur en ze miauwde wel naar haar, maar verder geen geblaas of iets dergelijks) (ook was ze een keer buiten en zag ze de kat van de buren, ze stond toen wel met een bolle rug, maar ze waren erg dicht bij elkaar en hebben toen ook niks gedaan).

Als de situatie er volgend jaar nog is, kunnen wij dan deze oudere kat veilig in huis nemen zonder dat een van de katten hierdoor te veel stress veroorzaakt (uiteraard geen garanties)? En hoe kunnen wij dit dan het beste aanpakken? Mocht de oudere kat er niet meer zijn, willen we dit wellicht wel met een andere kat uit een asiel proberen, dus de vraag blijft sowieso staan.

Alvast heel erg bedankt!
Pinadekat
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2020 01:24

Re: Mogelijk oudere kat adopteren

Bericht door Pinadekat »

Even uppen 😄
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mogelijk oudere kat adopteren

Bericht door Rik »

Pinadekat schreef: 11 mei 2021 20:28 Ik vind heel veel informatie over een jonge kat aan een oudere kat introduceren, maar eigenlijk niet omgekeerd.
Dat is precies hetzelfde. Introduceren is niet de ene kat aan de andere introduceren maar altijd ook andersom.

Verder is er nog niets te zeggen over of en hoe Pina een nieuwe kat zal accepteren. Ze is dan natuurlijk ook alweer een jaar ouder en solo gebleven. Maar dat is bij elke kat weer verschillend. (Ik kon bij Bowy vroeger toen ze 4 jaar was geen andere kat er meer bijzetten.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie