Toch kitten erbij? Ik twijfel zo

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Tam1606
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2021 15:58

Toch kitten erbij? Ik twijfel zo

Bericht door Tam1606 »

Hallo allemaal,

Ook ik zit met het dilemma of ik er een katje bij moet nemen of niet. We hebben al een asiel kat van nu ong. 11 jaar. Ze is rustig en heel erg op zich zelf. In augustus hebben we onze Puk gekregen, nu bijna 1 jaar oud, kruising ragdoll. Helaas zijn de dames geen vriendinnen geworden al vechten ze ook niet ( nog nooit gebeurt). Puk terroriseerde onze oude dame wel, ze springt bovenop haar zodra ze de woonkamer inloopt. De oude dame blaast alleen maar en rent snel terug naar de bijkeuken. Ik til onze oude kat geregeld op en neem haar mee naar de bank, waar ze dan lekker naast me ligt. Onze puk is super lief, had je eigenlijk geen betere kitten kunnen wensen alleen haar “ pest” gedrag naar onze oude dame dan…. Onze oude dame leeft in haar eigen wereldje , altijd al wel gedaan en zoekt haar eigen rustige plekje in huis op ( meestal de bijkeuken). Ik ben blij dat de dames geen ruzie hebben, vechtpartij is er nooit geweest, had onze dame De kleine Puk naar eens goed op haar plek gezet maar helaas….
Ik denk aan een 3e kat nu Puk nog zo jong is… of toch wachten maar ja onze oude dame kan nog wel wel een jaar of 6 mee natuurlijk, wie zal t zeggen. Met een nieuwe kitten erbij heeft Puk een maatje en misschien wordt onze oude dame dan met rust gelaten? Lastig allemaal hoor. Puk is super lief en sociaal en wilt ook graag spelen met onze hond maar die weet er niet zo goed raad mee ( grote hond) …. Puk gaat ok. Sinds kort naar buiten, elke dag een uurtje en heeft voor mijn gemoedsrust een tracker om.
We gaan eind juli 2 weken op vakantie , de hond gaat in t pension en ik de dames zal ik moeten scheiden anders heeft de oude dame geen leven. Onze puk dan ook maar naar t pension want die vereenzaamd helemaal hier dan alleen, denk ik… of toch een kitten erbij nu en dan zijn ze samen… onze oude dame is liever alleen en in haar vertrouwde bijkeuken….
Wat is wijsheid…. Konden er maar even overleggen. Met onze hè en vragen wat ze zouden willen….

Wat is jullie idee bij onze situatie? Puk is verder wel lief en haalt geen kattenkwaad uit maar rent wel door t hele huis met een bloedgang om zo mijn aandacht te trekken…. Mijn meubels laat ze gelukkig met rust ( daar hebben we de hond voor…. Haha)

Bedankt alvast voor jullie reacties…
Groetjes Tamara, Noortje en Puk
Shaggy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2022 12:57

Re: Toch kitten erbij? Ik twijfel zo

Bericht door Shaggy »

Ik zit met een soortgelijk probleem. Mijn vriend en ik hebben een 1-jarige kater en poes, broertje en zusje, gekregen toen ze 10 weken oud waren. Ze zijn beide een half jaar geleden gecastreerd/gesteriliseerd. De poes is een prinsesje en ligt het liefst de hele dag te chillen, vindt het leuk om te spelen met een hengeltje maar kan zich ook goed zelf vermaken. De kater daarentegen is ontzettend druk, spelen met de poes ging sinds het begin al vaak niet goed omdat hij te ruig was en zij te aanstellerig. Ze trekken ook niet heel veel met elkaar op. We proberen veel met de kater te spelen (gemiddeld 45 min - 1 uur per dag) maar het voelt altijd alsof we tekort schieten, het is nooit genoeg. Hij kan 24/7 naar buiten, maar desondanks hij lijkt zich vaak te vervelen (miauwen/piepen, veel aandacht vragen en als hij het niet instantaan krijgt dan gaat hij vervelend doen). Daarom zit ik er aan te denken om een 3e kat te nemen, twijfel heel erg want er lopen al veel katten hier in de buurt rond en ik ben bang dat de poes zich meer terug gaan trekken of dat het toch helemaal niet goed zal gaan tussen de nieuwe kat en de kater. Maar ik kan het gevoel toch niet loslaten dat de kater op deze manier ongelukkig is. Ik heb net contact opgenomen met een asiel, mijn idee is om deze situatie met hen te overleggen, of zij denken dat het een goed idee is om een 3e kat erbij te nemen. Misschien kan jij ook zoiets doen? Ik denk dat het asiel hier veel advies over kan geven omdat zij veel ervaring hebben met veel verschillende katten. En waarschijnlijk zou je ook kunnen afspreken dat als het niet gaat, de nieuwe kat terug kan gaan naar het asiel.
Plaats reactie