Kan een geholpen kater overweg met een ongeholpen kater en poes als ze samen opgroeien?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Wmi
Kitten
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 apr 2021 14:10

Kan een geholpen kater overweg met een ongeholpen kater en poes als ze samen opgroeien?

Bericht door Wmi »

Ik ga binnenkort 2 katertjes en een poesje een gouden mandje geven waarvan 1 kater en de poes uit hetzelfde nest komen. Ik vind het dan ook belangrijk dat er geen inteelt uit ontstaat en dat deze kater zeker gecastreerd zal worden. Nu vroeg ik mij af of het voor problemen zal zorgen als ik de andere kater niet laat castreren gezien de hormonen en eventuele dominantie wat zich kan voordoen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan een geholpen kater overweg met een ongeholpen kater en poes als ze samen opgroeien?

Bericht door Rik »

Wmi schreef: 30 apr 2021 14:16 Ik ga binnenkort 2 katertjes en een poesje een gouden mandje geven waarvan 1 kater en de poes uit hetzelfde nest komen. Ik vind het dan ook belangrijk dat er geen inteelt uit ontstaat en dat deze kater zeker gecastreerd zal worden. Nu vroeg ik mij af of het voor problemen zal zorgen als ik de andere kater niet laat castreren gezien de hormonen en eventuele dominantie wat zich kan voordoen.
Waarom zou je de ongeholpen kater ook niet laten helpen? Is de poes wel gecastreerd?
Sowieso is het heel ongezond (ook voor een kater) om ongecastreerd te blijven.
Katers - gezondheid na castratie
Castratie van katers elimineert het risico van kanker die invloed kan hebben op de testikels. Het heeft ook andere voordelen; het castreren van uw kater kan zijn zwerfinstinct verlagen en de kans op letsel als gevolg van gevechten. Hij kan ook minder geneigd zijn om zijn territorium af te bakenen met sterk ruikende urine en hij kan aanhankelijker worden.
Poezen - gezondheid na castratie
Poezen waarbij de eierstokken verwijderd zijn vóór de leeftijd van 12 maanden hebben een lager risico op borstklier (borst) kanker dan intacte poezen of poezen die op latere leeftijd gesteriliseerd worden. Volledige sterilisatie, waarbij naast de eierstokken ook de baarmoeder wordt verwijderd is, zorgt er tevens voor dat er geen risico is op baarmoeder (uterus) infecties of baarmoeder- en eierstokkanker.
https://www.purina.nl/alles-over-katten ... erilisatie

Laat de poes ook niet eerst krols worden. Het is een fabeltje dat dat goed zou zijn. ELKE (ook de eerste) krolsheid bij een poes geeft een hogere kans op gezondheidsproblemen op latere leeftijd.

En ja, bij introductie van meerdere katten moet je ook gewoon zorgen dat ze allemaal gecastreerd zijn (ook poes). Anders is het gewoon vragen om moeilijkheden. Zeker als ze al zo oud zijn dat de hormonen door het lijf heengaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kan een geholpen kater overweg met een ongeholpen kater en poes als ze samen opgroeien?

Bericht door Pikachu »

Dit klinkt eerlijk gezegd alsof je van plan bent met de andere kater en poes te fokken. Ik mag hopen dat ik daarin mis ben, als je geen fokker bent met verstand van zaken moet je zeker geen pretnestje nemen... In België is het ook verboden te fokken als je geen erkend fokker bent, weet niet hoe dat in NL zit.

Nu, ik kan mis zijn en je bericht verkeerd interpreteren, in dat geval mijn excuses.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kan een geholpen kater overweg met een ongeholpen kater en poes als ze samen opgroeien?

Bericht door Anne »

Warom laat je de ene wel castreren en de ander niet, alleen omdat je geen inteelt wil?
Ik ben geneigd het zelfde als mijn voorganger te denken en dat zou ten koste gaan van alle opvangkatten, asiel druppelen alweer vol
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie