overzicht van genetische afwijkingen van kattenrassen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

overzicht van genetische afwijkingen van kattenrassen

Bericht door yana »

Niet leuk om te lezen, wél een betrouwbare sites, met veel info over voorkomende genetische afwijkingen bij (ras)katten (en honden, vissen, vogels, paarden etc) door doorfokken.
Mocht je een raskat overwegen? Doe er je voordeel mee
https://www.ufaw.org.uk/cats/cats
https://icatcare.org/advice/inherited-d ... s-in-cats/
Cerna

Re: overzicht van genetische afwijkingen van kattenrassen

Bericht door Cerna »

Ach ja. :-(
Ik heb meer gezondheidsproblemen gehad met mijn HTK-katten dan nu met mijn Britjes.
Natuurlijk, er zullen bij bepaalde doorgefokte rassen/lijnen problemen voorkomen (met die 'rassen' zou men dan ook niet meer moeten doorfokken), maar een goede fokker zoekt dit eerst allemaal uit voordat zij/hij überhaupt met een kat gaat fokken.
Ik heb echter sterk de indruk dat bepaalde 'experts' tegenwoordig de broodfokkerij als criterium gebruiken om alle fokkers zwart te maken (de raskattenwijzer op facebook heeft er ook een handje van).
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: overzicht van genetische afwijkingen van kattenrassen

Bericht door Pikachu »

Die site van de raskattenwijzer is inderdaad wel heel extreem ja!

En inderdaad, een broodfokker doet zomaar wat, uiteraard kom je daar een hoop problemen tegen :( een goede fokker zal de ouders testen op deze afwijking alvorens een nestje te nemen.

Ik heb zelf een Nebelung, een ras dat weinig genetische problemen met zich zou meedragen. Daar heb ik ook wel echt naar gekeken toen ik een ras uitzocht.

Wat zij wel heeft, al van jongs af aan: tandvleesontsteking. Lichtjes maar, gelukkig, maar we smeren er wel meerdere keren per week een soort pasta voor op haar tandjes. Dat helpt wel. Als we daarmee stoppen komt de ontsteking terug, hebben we gemerkt. De dierenarts zei dat hij zulke dingen wel vaker ziet bij raskatten. Dat zijn dan geen mega problemen, maar moet wel behandeld worden.

We hebben ook een HTK katje, die lijkt dan weer heel sterk. Hij heeft in zijn hele leven (1.5 jaar oud bijna) maar 1 keer overgegeven, en zijn tandjes en tandvlees zien er proper uit. Maar dan vraag ik me dus af wat we kunnen verwachten voor later. Wie weet draagt hij wel genetische problemen mee die op oudere leeftijd pas zullen opduiken. We hopen uiteraard van niet, maar aangezien we helemaal niks weten over zijn achtergrond zou dat zomaar kunnen.

Nuja, het belangrijkste als je een raskat wil aanschaffen blijft dus dat je op zoek gaat naar een echt goede fokker. En, vind ik persoonlijk, dat je de rassen vermijdt waarbij er bewust wordt gefokt op ernstige afwijkingen, zoals extreem platte neuzen en kraakbeenafwijkingen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: overzicht van genetische afwijkingen van kattenrassen

Bericht door Dinky »

Het is een overzicht waar je op kan letten wanneer je een raskat koopt. Een goede fokker kan ook inzicht geven in de voorouders.
En het is natuurlijk bekend dat rassen steeds extremer worden gefokt wat de gezondheid lang niet altijd ten goede komt. Daarom is kennis over de voorouders ook van belang.

En nee, een htk katje is niet per definitie gezonder. Van een htk katje zijn de voorouders meestal onbekend en daarmee ook genetische afwijkingen. Bij een htk kat van een boerderij waar verschillende generaties rondlopen heb je grotere kans op inteelt met naaste familie en bijbehorende problemen om maar iets te noemen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie