Tweede kitten, wel of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
MeneerKat
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2021 19:00

Tweede kitten, wel of niet?

Bericht door MeneerKat »

We hebben nu een supertoffe (en drukke) kitten van bijna 1 jaar.
Echter merken we dat hij wel een speelmaatje kan gebruiken.

Situatie is als volgt:
- Er is een kleinere hond maar die speelt niet echt met 'm
- Hij kan hier niet naar buiten i.v.m. drukke weg (we hebben wel wat gemaakt voor op het balkon zodat hij daar op kan)
- relatief klein huis. Zeker als we de deur van de woonkamer afsluiten blijven er twee kamers open: de woonkamer + slaapkamer zijn beide open. Denk iets van 22m2 in totaal.
- De hond en de kat kunnen het samen goed vinden maar spelen relatief weinig. Echter hebben ze geen problemen met hun eigen plekje te vinden.

Nu is de vraag dus, kan hier nog een speelmaatje bij op dit relatief kleine oppervlakte.
We werken nu namelijk nog thuis en kunnen we hem entertainen maar als we straks weer naar kantoor kunnen vinden we het sneu als hij vrijwel alleen zit en geen uitlaatklep heeft (hij heeft wel voldoende speeltjes maar speelt weinig zelf).
Of is dit iets (zijn drukke gedoe en need om te spelen) wat met de tijd over gaat..

we horen graag jullie advies :)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Tweede kitten, wel of niet?

Bericht door Ani »

Mijn ervaring is dat een kat (zelf heb ik een kitten van acht maanden) behoefte heeft aan ruimte om te kunnen rennen en sprinten. Zeker naar mate ze wat groter worden. Dan willen ze meters maken.
Dat zou mogelijk het drukke gedrag van jullie kitten kunnen verklaren, in een appartement van 22 m2 zou het kunnen zijn dat het kitten z’n energie niet volledig kwijt kan.
Verder advies en meedenken laat ik over aan de meer ervaren forumleden. Ik kan me wel voorstellen dat jullie aan een maatje denken, maar weet niet of dit de ‘oplossing’ is in de huidige situatie.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tweede kitten, wel of niet?

Bericht door Anne »

Als de ruimte beperkt is zou je in de hoogte kunnen werken
denk aan plankjes aan de muur in een soort van volgorde zodat je een route maakt
en die dan weer uitkomt op een hoge kast bijv.
hebben jullie ook een hoge krabpaal tot aan het plafond?

Ik kan me voorstellen dat jullie het zielig vinden om hem straks alleen te laten, vooral als hij zoveel energie heeft
je zou in het asiel kunnen gaan kijken, in het voorjaar komen er meestal weer kittens
en kijken of je daar een speelmaatje kunt vinden
Je hoeft dan niet percee voor een kitten van nog maar 9 weken te gaan maar van dezelfde leeftijd als je eigen kitten of iets ouder of jonger
In veel asiels kun je dan een proefperiode afspreken, dat is perfect als je nog niet weet of je kitten wel een speelmaatje accepteert
In die periode neem je het kitten mee naar huis en kun je algauw zien of het een succes is of niet


Zelf hebben we toevallig deze week een kitten van 8 maanden geadopteerd omdat onze andere kitten ( ook van 8 maanden) helaas alleen kwam te zitten na het overlijden van zijn speelkameraadje. De senioren willen niet full time met hem spelen dus in dat opzicht was hij wel alleen
En het is echt leuk, ze spelen met elkaar, rennen achter elkaar aan en kunnen samen opgroeien
Ik zou het gewoon proberen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie